Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Har gjort en tankförstrypning så det bara går att tanka blyfri bensin. Svetsade i en plåtbit med lite mindre hål i påfyllningsröret.
Det går att ta bort övre delen av påfyllningsröret, så det gick att svetsa utan att spränga bilen, garaget och mig själv i luften.
Känns som en lite onödig detalj nuförtiden iofs eftersom det bara finns blyfri bensin i handeln, men när motorn avgasgodkändes fanns det väl fortfarande blyad bensin att köpa.
Besiktningsgubben var nöjd iaf, så nu kommer det snart ett nytt regbevis hoppas jag.
Har fortfarande lite trubbel med bromskraftregulatorn, det verkar som om den läcker bromsvätska nu...
Måste lösa det på nåt vis, det droppar bromsvätska ner på innerskärmen och sen hamnar det i ena rambenet. Inte bra om det blir plåtrent där. Jag får försöka spruta in avfettning eller nåt och skölja bort eländet.
Det går att ta bort övre delen av påfyllningsröret, så det gick att svetsa utan att spränga bilen, garaget och mig själv i luften.
Känns som en lite onödig detalj nuförtiden iofs eftersom det bara finns blyfri bensin i handeln, men när motorn avgasgodkändes fanns det väl fortfarande blyad bensin att köpa.
Besiktningsgubben var nöjd iaf, så nu kommer det snart ett nytt regbevis hoppas jag.
Har fortfarande lite trubbel med bromskraftregulatorn, det verkar som om den läcker bromsvätska nu...
Måste lösa det på nåt vis, det droppar bromsvätska ner på innerskärmen och sen hamnar det i ena rambenet. Inte bra om det blir plåtrent där. Jag får försöka spruta in avfettning eller nåt och skölja bort eländet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Så här ser den nya bromskraftregulatorn ut. Kommer från en Rekord E 2,2 sedan.
Inte världens bästa bild, men det är kopplat så här:
Anslutningarna längst ner går till framkretsen, sitter nog nån tryckkännande ventil där. Bakkretsen går från huvudcylindern in i regulatorn och sen från toppen av regulatorn och vidare bak.
Det går att skruva av ett "lock" där bakkretsen går ut, där innanför sitter reduceringsventilen med fjädern och de grejerna.
Förmodligen är det för högt bryttryck på den här också, men den håller tätt och det är det viktigaste just nu. Får klura lite på om det går att justera den på nåt vis, hade isär den och gjorde rent och det sitter en fjäder, nån kulventil och lite brickor inuti. Kanske går att byta fjädern eller schimsa den på nåt vis.
Inte världens bästa bild, men det är kopplat så här:
Anslutningarna längst ner går till framkretsen, sitter nog nån tryckkännande ventil där. Bakkretsen går från huvudcylindern in i regulatorn och sen från toppen av regulatorn och vidare bak.
Det går att skruva av ett "lock" där bakkretsen går ut, där innanför sitter reduceringsventilen med fjädern och de grejerna.
Förmodligen är det för högt bryttryck på den här också, men den håller tätt och det är det viktigaste just nu. Får klura lite på om det går att justera den på nåt vis, hade isär den och gjorde rent och det sitter en fjäder, nån kulventil och lite brickor inuti. Kanske går att byta fjädern eller schimsa den på nåt vis.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Körde lite med bilen igår och idag, och fick tillfälle att testa bromsarna när en tokig Jönköpingsbo klev ut mitt i gatan.
Det låser bak först, iofs med kalla R-däck och knappt 10 grader. Men det skrek lite grann och kom en liten rökpust...
Nåväl, hinner inte göra så mycket åt det nu utan det får vara som det är ett tag. Det går ju att köra med bilen iaf och det läcker inte bromsvätska i hela motorrummet.
Gjorde en hjulinställning idag på märkesverkstad! Holmgrens var de enda i hela stan som hade hjulvinklar för Commodore B inlagda i sin datamaskin.
Diskuterade lite med killen som skruvade, och vi kom fram till att ställa in den på originalvärden.
Det visade sig att en spindelled är lite glapp, så jag ska plocka dem som sitter på Rekorden och flytta över.
Dessutom är bilen lite säckig på vänster bak, den står lite snett om man kollar bakifrån. Ska testa att skifta plats på bakfjädrarna, de kan ha blivit olika långa när jag kapade dem.
Annars är det nåt som är snett, typ fjäderskålarna i karossen.
Det låser bak först, iofs med kalla R-däck och knappt 10 grader. Men det skrek lite grann och kom en liten rökpust...
Nåväl, hinner inte göra så mycket åt det nu utan det får vara som det är ett tag. Det går ju att köra med bilen iaf och det läcker inte bromsvätska i hela motorrummet.
Gjorde en hjulinställning idag på märkesverkstad! Holmgrens var de enda i hela stan som hade hjulvinklar för Commodore B inlagda i sin datamaskin.
Diskuterade lite med killen som skruvade, och vi kom fram till att ställa in den på originalvärden.
Det visade sig att en spindelled är lite glapp, så jag ska plocka dem som sitter på Rekorden och flytta över.
Dessutom är bilen lite säckig på vänster bak, den står lite snett om man kollar bakifrån. Ska testa att skifta plats på bakfjädrarna, de kan ha blivit olika långa när jag kapade dem.
Annars är det nåt som är snett, typ fjäderskålarna i karossen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Kanske kan funka i vändningen, handbromsen är inte tillräckligt vass.
Vi får se hur den beter sig, är lite sugen på att skruva på coiloversen fram iaf, har ju länkarmarna på Rekorden som är klara med fästen och allt.
Får se om jag hinner med att fixa det, är borta på jobb resten av veckan och helgen är uppbokad på annat.
Vi får se hur den beter sig, är lite sugen på att skruva på coiloversen fram iaf, har ju länkarmarna på Rekorden som är klara med fästen och allt.
Får se om jag hinner med att fixa det, är borta på jobb resten av veckan och helgen är uppbokad på annat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Fick hjälp med att planfräsa spjällhusen och en insugsfläns, blev riktigt bra.
Gjorde en jigg av rejäl fyrkantsprofil, den kan ju gå att använda som luftbox också...
Lite fel c/c mått mellan flänsen och spjällhusen, det måste till en rörstump mellan så man kan matchporta.
Två av skruvhålen hamnar bakom en luftkanal, så även pga det behövs rörstumpar för att man ska få dit muttrarna. Det är mellan 1an-2an och 5an-6an som det blir lite dumt.
Detta lilla projekt kommer nog att ta hela sommaren, det ska ju svetsas nån gång också och det får jag lämna bort.
Sen kommer allt småpill med att få spjällaxlar och länkage att funka, lär nog bli ganska pilligt.
Gjorde en jigg av rejäl fyrkantsprofil, den kan ju gå att använda som luftbox också...
Lite fel c/c mått mellan flänsen och spjällhusen, det måste till en rörstump mellan så man kan matchporta.
Två av skruvhålen hamnar bakom en luftkanal, så även pga det behövs rörstumpar för att man ska få dit muttrarna. Det är mellan 1an-2an och 5an-6an som det blir lite dumt.
Detta lilla projekt kommer nog att ta hela sommaren, det ska ju svetsas nån gång också och det får jag lämna bort.
Sen kommer allt småpill med att få spjällaxlar och länkage att funka, lär nog bli ganska pilligt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jo, just det. Höll ju på att glömma en sak.
Bilen står på pallbockarna igen, utan kardan.
Har haft lite vibrationer i bilen när man kör, och det visade sig att sista knutkorset bak vid diffen hade börjat vandra isär.
Kunde ha blivit en favorit i repris http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... ld0076.JPG
Har haft lite strul med generatorn, den har laddat lite dåligt ibland.
Laddlampan funkar inte av nån anledning, men man ser på voltmätaren om det funkar eller inte.
Har bytt kol och regulator och det laddade när jag provstartade iaf.
Lampan lyser inte efter bytet av grejerna, så det kanske är så enkelt att den är trasig. Ska kolla lite på det.
Bilen står på pallbockarna igen, utan kardan.
Har haft lite vibrationer i bilen när man kör, och det visade sig att sista knutkorset bak vid diffen hade börjat vandra isär.
Kunde ha blivit en favorit i repris http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... ld0076.JPG
Har haft lite strul med generatorn, den har laddat lite dåligt ibland.
Laddlampan funkar inte av nån anledning, men man ser på voltmätaren om det funkar eller inte.
Har bytt kol och regulator och det laddade när jag provstartade iaf.
Lampan lyser inte efter bytet av grejerna, så det kanske är så enkelt att den är trasig. Ska kolla lite på det.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kunde inte låta bli att riva isär bilen lite när den ändå står upphissad.
Skruvade dit coiloversen fram, plockade länkarmarna från Rekorden därav färgen.
Bak blev det Biltema Rallygas från 1900-frösihjäl.
De ska vara gula egentligen, men de hade övergått till en mer brunfläckig nyans så det fick bli en skvätt mattsvart. Diskret styling kallas det.
Ska leta reda på lite hårdare fjädrar bak också som ska kapas i lagom längd. Det är nog lite EPA-stuk på bilen nu.
Skruvade dit coiloversen fram, plockade länkarmarna från Rekorden därav färgen.
Bak blev det Biltema Rallygas från 1900-frösihjäl.
De ska vara gula egentligen, men de hade övergått till en mer brunfläckig nyans så det fick bli en skvätt mattsvart. Diskret styling kallas det.
Ska leta reda på lite hårdare fjädrar bak också som ska kapas i lagom längd. Det är nog lite EPA-stuk på bilen nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hämtade kardan från balansering idag, skruvade fast den på bilen och åkte till Burger King drive in.
Allt verkar funka bra, generatorn laddar 13,8 volt och det har slutat vibrera i bilen när man kör omkring.
Den blev lagom låg och hård efter monteringen av coilovers och rallydämpare bak, så nu har den mjuka glassätarbilen blivit hård och skoninglös.
Tur att sätena är mjuka och gosiga fortfarande, jag är ju gammal och skör nuförtiden så det får inte bli för hårt.
Allt verkar funka bra, generatorn laddar 13,8 volt och det har slutat vibrera i bilen när man kör omkring.
Den blev lagom låg och hård efter monteringen av coilovers och rallydämpare bak, så nu har den mjuka glassätarbilen blivit hård och skoninglös.
Tur att sätena är mjuka och gosiga fortfarande, jag är ju gammal och skör nuförtiden så det får inte bli för hårt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det gick riktigt bra att köra Commodore hela helgen. Generatorn laddade hela tiden, chassiet funkade bra och bakbromsarna tog som bara den.
Bilorienteringen var lite svår tyckte jag...
På Uråsa gick det hyfsat, lite lömsk var den om man bromsade in i svängarna för då började bakänden fladdra omkring.
Inga dräpartider direkt, men jag var inte långsammast iaf. Mitten typ, och det finns en hel del att slipa på både på bilen och mig själv.
Rattrosten kommer snabbt när man inte har kört på ett tag.
Tyvärr höll inte bilen ända hem, backspegeln gav upp utanför McDonalds i Växjö...
Så här såg det ut när jag kom hem.
Vet inte hur jag ska göra nu. Antingen så får jag sälja den som den står, eller kanske kolla om det finns nån som kan laga backspegeln.
Lite tråkigt när sånt här händer precis i början på säsongen.
Bilorienteringen var lite svår tyckte jag...
På Uråsa gick det hyfsat, lite lömsk var den om man bromsade in i svängarna för då började bakänden fladdra omkring.
Inga dräpartider direkt, men jag var inte långsammast iaf. Mitten typ, och det finns en hel del att slipa på både på bilen och mig själv.
Rattrosten kommer snabbt när man inte har kört på ett tag.
Tyvärr höll inte bilen ända hem, backspegeln gav upp utanför McDonalds i Växjö...
Så här såg det ut när jag kom hem.
Vet inte hur jag ska göra nu. Antingen så får jag sälja den som den står, eller kanske kolla om det finns nån som kan laga backspegeln.
Lite tråkigt när sånt här händer precis i början på säsongen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Skrota det är framtiden, som jag brukar säga...Maccan skrev:Riktigt surt. Tur att det hände när du kom hem... Tänk vad som kunde hänt om den pajat på vägen.
Laga backspeglar är ju tyvärr en utdöd konst, så det bästa är nog att sälja bilen, eller skrota den.
Bilen ser så najs ut Karlsson, flera som tyckte på träffen bara så du vet
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Fick min ställbara bromsreducering, monterade den bredvid huvudcylindern.
Ska lufta bromsarna för sista gången den här sommaren hoppas jag, sen blir det till att provköra och känna sig fram till en bra inställning.
Ska lufta bromsarna för sista gången den här sommaren hoppas jag, sen blir det till att provköra och känna sig fram till en bra inställning.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bromsarna luftade, bilen provkörd och allt verkar funka som det ska.
Sen hände nåt konstigt, det låg en polermaskin i garaget och garagepolaren hade en skvätt 3M polermedel kvar...
Resultatet? Nja...
Dålig mobilbild, men lacken blev iaf inte fulare. Det är fortfarande en massa små ingrodda mossprickar i lacken och klarlacken har släppt lite överallt.
Skit samma, det ska bli en hellack nån gång i framtiden men till dess så kan man ju försöka göra det bästa av situationen.
Måste erkänna att det var lite roligt att gnugga på bilen med polermaskin...
Känns lite konstigt, jag är ju ingen putsnisse egentligen.[/img]
Sen hände nåt konstigt, det låg en polermaskin i garaget och garagepolaren hade en skvätt 3M polermedel kvar...
Resultatet? Nja...
Dålig mobilbild, men lacken blev iaf inte fulare. Det är fortfarande en massa små ingrodda mossprickar i lacken och klarlacken har släppt lite överallt.
Skit samma, det ska bli en hellack nån gång i framtiden men till dess så kan man ju försöka göra det bästa av situationen.
Måste erkänna att det var lite roligt att gnugga på bilen med polermaskin...
Känns lite konstigt, jag är ju ingen putsnisse egentligen.[/img]
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ang lack,
kolla den röda bilen en bit ner i denna tråden:
http://www.opelownersforum.co.za/forum/ ... p?tid=5066
kolla den röda bilen en bit ner i denna tråden:
http://www.opelownersforum.co.za/forum/ ... p?tid=5066
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Inga bilder idag, men jag har fått lite gjort på bilen.
Fick på nya R-däck fram och skiftade runt så jag har två halvslitna bak.
Sen bytte jag övre spindellederna fram, fick ju en liten påpekan vid regbes att det var lite glapp i den ena.
Tillverkade även lite rejälare spacers för camberinställningen, tidigare hade jag en massa 1,5 mm plåtbitar men de räckte inte till för den cambern jag vill ha.
Så det blev till att dra igång vinkelslipen och kapa till lite 10 mm plattjärn och borra lite hål i dem.
Sen kompletterade jag med de tunnare plåtbitarna till jag fick strax under 3 grader camber på båda sidorna fram, mätte med en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...Vinkelmatare2/
Så nu är bilen redo för nästa banträff, Kinnekulle 11/8 med Sportvagnssällskapet Jönköping!
Fick på nya R-däck fram och skiftade runt så jag har två halvslitna bak.
Sen bytte jag övre spindellederna fram, fick ju en liten påpekan vid regbes att det var lite glapp i den ena.
Tillverkade även lite rejälare spacers för camberinställningen, tidigare hade jag en massa 1,5 mm plåtbitar men de räckte inte till för den cambern jag vill ha.
Så det blev till att dra igång vinkelslipen och kapa till lite 10 mm plattjärn och borra lite hål i dem.
Sen kompletterade jag med de tunnare plåtbitarna till jag fick strax under 3 grader camber på båda sidorna fram, mätte med en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...Vinkelmatare2/
Så nu är bilen redo för nästa banträff, Kinnekulle 11/8 med Sportvagnssällskapet Jönköping!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag blir det en bild på de senaste tre dagarnas arbete.
En styck sittastillstol.
Hur kan det ta tre dagar att montera en stol i bilen undrar ni säkert? Jo, det kan ta sin lilla tid tydligen.
Först vill jag ha kvar justeringen så det blir lättare att komma in och ut ur bilen.
Version ett gjordes av originalskenorna och några bitar fyrkantprofil. Men det blev för högt, slog huvudet i taket.
Fram med kapen och trixa lite, stolen kom ner ett par cm men jag satt fortfarande för högt.
Hjälm hade bara funkat med takluckan öppen och huvudet vinklat lite åt sidan. Dag ett var slut.
Dag två:
Fram med kapen igen och slakta en reservstol med trasig klädsel. Fundera, borra och svetsa så satt stolen på plats igen.
Fortfarande för högt, ungefär tillbaka till samma höjd som det var med originalstolen. Dag två var slut.
Idag tog jag beslutet att skippa justeringen, borrade ur några punktsvetsar ur originalskenorna och skruvade fast det som blev över på stolen. Iom detta så försvann justeringen.
Nu sitter jag som jag vill ha det i höjdled, längsled blev också bra.
Det går att vika handleden över ratten när man sitter i stolen och vänsterbenet är lite böjt när kopplingen är nertryckt som det ska vara.
Ja, där ser man hur det kan gå.
En styck sittastillstol.
Hur kan det ta tre dagar att montera en stol i bilen undrar ni säkert? Jo, det kan ta sin lilla tid tydligen.
Först vill jag ha kvar justeringen så det blir lättare att komma in och ut ur bilen.
Version ett gjordes av originalskenorna och några bitar fyrkantprofil. Men det blev för högt, slog huvudet i taket.
Fram med kapen och trixa lite, stolen kom ner ett par cm men jag satt fortfarande för högt.
Hjälm hade bara funkat med takluckan öppen och huvudet vinklat lite åt sidan. Dag ett var slut.
Dag två:
Fram med kapen igen och slakta en reservstol med trasig klädsel. Fundera, borra och svetsa så satt stolen på plats igen.
Fortfarande för högt, ungefär tillbaka till samma höjd som det var med originalstolen. Dag två var slut.
Idag tog jag beslutet att skippa justeringen, borrade ur några punktsvetsar ur originalskenorna och skruvade fast det som blev över på stolen. Iom detta så försvann justeringen.
Nu sitter jag som jag vill ha det i höjdled, längsled blev också bra.
Det går att vika handleden över ratten när man sitter i stolen och vänsterbenet är lite böjt när kopplingen är nertryckt som det ska vara.
Ja, där ser man hur det kan gå.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Men du borde försöka flytta över originalklädseln till den nya stolen! Det ser alldeles för modernt ut nu!
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Det är väl fint med en knallblå OMP-stol?
Nja, skinnklädseln vill jag inte ta loss från originalstolarna, det är så bra gjort så jag är rädd att förstöra dem om jag skulle försöka.
Tänkte väl skaffa en svart stol nån gång i framtiden, men det är inte så prioriterat just nu. Huvudsaken är att man sitter still när det svänger.
Har en mockaratt liggande också, ska kolla om navet från Luisiratten i Rekorden passar. Splinesen till rattaxeln ska vara samma, men jag vet inte om själva ratten passar.
Mockaratten är nån no-name variant som jag köpte för ett par år sedan, blev aldrig av att jag använde den sen.
Nja, skinnklädseln vill jag inte ta loss från originalstolarna, det är så bra gjort så jag är rädd att förstöra dem om jag skulle försöka.
Tänkte väl skaffa en svart stol nån gång i framtiden, men det är inte så prioriterat just nu. Huvudsaken är att man sitter still när det svänger.
Har en mockaratt liggande också, ska kolla om navet från Luisiratten i Rekorden passar. Splinesen till rattaxeln ska vara samma, men jag vet inte om själva ratten passar.
Mockaratten är nån no-name variant som jag köpte för ett par år sedan, blev aldrig av att jag använde den sen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare