nyttan av vinge

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

nyttan av vinge

Inlägg av Anders Toll »

Hur stor nytta har man av en vinge?

När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Det beror ju helt på hur den ser ut och vad man har för bil. Tappar en formel 1-bil din vinge så får man ju inte stopp på bilen, fast med den på så kan man åka uppochned i tunneln på Monacos Grand-prix. (om man kommer upp då alltså.)
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

Jag har för mig att det är i 180-220km/h den börjar göra nytta ungefär..
Merciless Racing
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag tror den gör mest nytta i 35km/h förbi den lokala raggarkorvmojen :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Maccan140 skrev:Jag tror den gör mest nytta i 35km/h förbi den lokala raggarkorvmojen :wink:
Eller då bakdäcken snurrar snabbare än framhjulen på ICA Maxis parkering... :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Eller i stora hala underbara rondeller då? Gör den inte nytta där? :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Gör givetvis nytta från start. Men ju fortare man kör desto mer trycks bakänden ner. Eller rättare sagt minskar lyftkrafterna.

i 200km/h kan en vanlig bil bli tex 150kg lättare i baken pga av diverse lyftkrafter. Monterar man en vinge så kan det minska rejält. Så det är inte säkert en vinge pressar ner baken utan kanske bara hindrar den från att lyfta.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Min fru tycker att en vinge kanske kan tjänstgöra som parkbänk...
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Porsche har väl en aktiv vinge på motorluckan (vi snackar 911) som fälls upp vid 70 km/h. Så en relativt stor vinge bör alltså börja göra nytta vid drygt 70 km/h? Eller?
Jag har byggt en så kallad diffusor under bagagegolvet på Rekorden, den funkar som en vinge fast den sitter under bilen... Man kan säga att det är en kil där luften accelereras bakåt så att det uppstår ett undertryck. Bakänden sugs mot marken. Det borde vara lite fördel med diffusor eftersom den inte skapar det luftmotstånd en vinge kan göra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ThyLegionsCome
Normal postare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 maj 2002 19:15
Ort: Motala, Östergötland

Inlägg av ThyLegionsCome »

Jag läste om den nya Ferrarin Enzo lr vad den hette, den vingen börjar lyfta i 180km/h och når sin fulla höjd vid 220km/h
Merciless Racing
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

En vinge som inte är testad eller monterad rätt kan ju även få negativa effekter. Tänk att en jumbojet lyfter vid 250km/h och då väger den ett antal ton.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Om man monterar en vinge "upp och ner" så får man ju lyftkraft istället för downforce.
Mercedes gjorde ju ett par spektakulära luftfärder med sina CLR för ett par år sen. En av bilarna kom åkande i typ 300 blås, kör över ett litet gupp. Det räckte för att det skulle komma in tillräckligt med luft under bilen så att den lyfter, gör tre baklängesvolter i luften och landar en bra bit ut i spenaten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Simon
Postar så det viner...
Inlägg: 92
Blev medlem: 02 maj 2002 14:47
Ort: Götene
Kontakt:

Re: nyttan av vinge

Inlägg av Simon »

AndersT skrev:Hur stor nytta har man av en vinge?

När börjar den göra nytta? I vilka hastigheter?
Jag tycker att man känner skillnad redan vid 130 min vinge
åker upp vid 120 om jag kör i drygt den hastigheten på kurviga
och sänkte ner vingen tyckte jag bilen fick svårare att hålla sig kvar
Corrado kan tydligen leva without it!
Skriv svar