HAHA!! bäst!Kezo skrev:...det måste ju vara en vinterbild, det är ju en ljusstake i fönstret!
Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Kameran ljuger aldrig, det ser ut så här året runt utanför garaget...
Not.
Idag har jag mekat!
Lyckades med konststycket att skruva loss det trasiga bromsservot och skruva dit det hela på bara tre timmar. Det är raketfart för mig i garaget, annars brukar det bli skruva isär ena dagen och skruva ihop nästa månad.
Hann dock inte provstarta och kolla så det funkar, men servot såg iaf lite fräschare ut inuti än det gamla.
En bonus är att det nya servot har mindre ytterdiameter, det blir ju inte jag ledsen över med tanke på mina framtidsplaner (separata spjällhus).
Passade även på att justera kopplingsvajern, finns ju en låsring på höljet där den går igenom torpedväggen. Det gick att flytta den en hel del, så nu är justerskruven nere på växellådan i lite mer normalt läge.
"Bakslaget" för dagen var att jag fick tömma bromssystemet på olja och att jag måste fixa en längre distans mellan huvudbromscylindern och stödplåten på innerskärmen. Inga större problem mao.
Upptäckte en lite konstig sak också när jag kröp under bilen. Hastighetsmätarvajern läcker olja!
Aldrig sett nåt liknande förut, men det förklarar varför det är en rejäl oljepöl under bilen.
Får väl försöka kränga på en krympslang eller nåt, verkar som om höljet har släppt lite från där det sitter in i växellådan.
Nästa mek blir väl att försöka laga styrservon, pumpen verkar vara kass.
Det får bli projektet över julledigheten, alltid gött att slabba med ATF-olja...
Not.
Idag har jag mekat!
Lyckades med konststycket att skruva loss det trasiga bromsservot och skruva dit det hela på bara tre timmar. Det är raketfart för mig i garaget, annars brukar det bli skruva isär ena dagen och skruva ihop nästa månad.
Hann dock inte provstarta och kolla så det funkar, men servot såg iaf lite fräschare ut inuti än det gamla.
En bonus är att det nya servot har mindre ytterdiameter, det blir ju inte jag ledsen över med tanke på mina framtidsplaner (separata spjällhus).
Passade även på att justera kopplingsvajern, finns ju en låsring på höljet där den går igenom torpedväggen. Det gick att flytta den en hel del, så nu är justerskruven nere på växellådan i lite mer normalt läge.
"Bakslaget" för dagen var att jag fick tömma bromssystemet på olja och att jag måste fixa en längre distans mellan huvudbromscylindern och stödplåten på innerskärmen. Inga större problem mao.
Upptäckte en lite konstig sak också när jag kröp under bilen. Hastighetsmätarvajern läcker olja!
Aldrig sett nåt liknande förut, men det förklarar varför det är en rejäl oljepöl under bilen.
Får väl försöka kränga på en krympslang eller nåt, verkar som om höljet har släppt lite från där det sitter in i växellådan.
Nästa mek blir väl att försöka laga styrservon, pumpen verkar vara kass.
Det får bli projektet över julledigheten, alltid gött att slabba med ATF-olja...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mindre ytterdiameter = mindre area = mindre servoverkan. Tänker jag rätt?Karlsson skrev:En bonus är att det nya servot har mindre ytterdiameter, det blir ju inte jag ledsen över med tanke på mina framtidsplaner (separata spjällhus).
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Widell: det är nog rätt tänkt, rent funktionsmässigt iaf.
Andra fördelar med mindre bromsservo är att den är lättare och tar mindre plats.
Nu stundar juletider och det innebär långledigt för oss industriarbetare.
Tänkte ta tillfället i akt och meka lite med bilen, ty det äro terapi för själen.
Körde med Torken inomhus förra helgen också, det funkade bra.
Öppnade ett fönster lite grann och drog ut skorstenen där, blev stor skillnad i värme när Torken inte behöver ta minusgradig luft och värma upp.
Avslutar med en idolbild på Torken.
Andra fördelar med mindre bromsservo är att den är lättare och tar mindre plats.
Nu stundar juletider och det innebär långledigt för oss industriarbetare.
Tänkte ta tillfället i akt och meka lite med bilen, ty det äro terapi för själen.
Körde med Torken inomhus förra helgen också, det funkade bra.
Öppnade ett fönster lite grann och drog ut skorstenen där, blev stor skillnad i värme när Torken inte behöver ta minusgradig luft och värma upp.
Avslutar med en idolbild på Torken.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
En spännande bild på en servopump.
Tänkte jag skulle försöka ta isär den och se om det går att laga den, men jag gick bet.
Fick loss låsringen som syns där, men sen kom jag inte längre.
Jag får åka till skroten och botanisera lite. KM Bildemontering kanske har en pump liggandes? Det funkar med en pump från Omega 2,6 -91 till -93.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tog en liten tur till Värnamo idag och kom hem med en servopump. Den har suttit i en bil som bara gått 12 000 mil, och den verkar vara mycket fräschare än den gamla pumpen.
Gick smidigt att montera, men eftersom bilen står på pallbockar så blev det inte så mycket med provkörningen. Styrningen funkar iaf och jag kunde inte se några läckor.
Bromsservot verkar också funka som det ska, pedalen stannar kvar där den ska vara med motorn på tomgång.
Tyvärr verkar det som om jag dragit gängpaj på en bromsrörsnippel på huvudcylindern, det läcker lite grann. Hoppas det går att rädda gängan i cylindern, jag renoverade den i somras så det känns onödigt att inte använda den.
Gick smidigt att montera, men eftersom bilen står på pallbockar så blev det inte så mycket med provkörningen. Styrningen funkar iaf och jag kunde inte se några läckor.
Bromsservot verkar också funka som det ska, pedalen stannar kvar där den ska vara med motorn på tomgång.
Tyvärr verkar det som om jag dragit gängpaj på en bromsrörsnippel på huvudcylindern, det läcker lite grann. Hoppas det går att rädda gängan i cylindern, jag renoverade den i somras så det känns onödigt att inte använda den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gängan i huvudcylindern verkar ha överlevt, det gick att dra åt såpass att det känns bra. Röret sitter fast också så imorrn ska jag fylla på bromsvätska igen och kolla så det är tätt.
För säkerhets skull så renoverade jag en extra huvudcylinder idag ifall det skulle knasa med den som sitter i bilen nu. Tur att jag köpte två renoveringssatser i somras!
Ska snart lägga en beställning på bussningar till bakvagnen också, det blir originalbussningar. Känns onödigt att jaga efter polyurethanbussningar eftersom det inte finns några framtagna till de här bilarna. Kanske att jag kostar på mig polybussningar till Panhardstaget, det borde vara samma som till Ascona och Manta.
För säkerhets skull så renoverade jag en extra huvudcylinder idag ifall det skulle knasa med den som sitter i bilen nu. Tur att jag köpte två renoveringssatser i somras!
Ska snart lägga en beställning på bussningar till bakvagnen också, det blir originalbussningar. Känns onödigt att jaga efter polyurethanbussningar eftersom det inte finns några framtagna till de här bilarna. Kanske att jag kostar på mig polybussningar till Panhardstaget, det borde vara samma som till Ascona och Manta.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har börjat greja lite med bussningarna i bakvagnen nu. Lite lagom grismeck sådär.
Här har vi ett par länkarmar med gamla torra bussningar. Baddade dem i WD40 så de får gotta till sig över natten. De nya spänstiga bussningarna väntar bredvid.
Här har vi ett par länkarmar med gamla torra bussningar. Baddade dem i WD40 så de får gotta till sig över natten. De nya spänstiga bussningarna väntar bredvid.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ikväll har det varit full fart i smedjan!
Byggde mig en avdragare av lyxigaste slag. Rörstump, gängstång och lite plattjärn och brickor.
Nån timme senare föddes den här vackra skapelsen!
Och strax efter kl 21 såg det ut så här.
Bussningen är inte helt inpressad, för jag blev lite trött och åkte hem.
Imorrn ska jag göra klart denna sidan och sen är det dags för nästa!
Byggde mig en avdragare av lyxigaste slag. Rörstump, gängstång och lite plattjärn och brickor.
Nån timme senare föddes den här vackra skapelsen!
Och strax efter kl 21 såg det ut så här.
Bussningen är inte helt inpressad, för jag blev lite trött och åkte hem.
Imorrn ska jag göra klart denna sidan och sen är det dags för nästa!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bakaxelbussningar är la skoj? Fysjutton vad jag bråkade med rekorden när jag skulle byta dom... Även jag tröttnade på att försöka göra det på rätt sätt och började kapa och pressa ihop dom tills man kunde få ur hylsan i ett antal rostiga smådelar, ungefär som hos dig.
När jag skulle ha i dom nya så satte jag dom i lite spänn som du gjort, och dunkade på med den största släggan som jag kunde hitta. Sen fick man spänna lite igen och dunka på lite till Nyckelordet här är "våld".
När jag skulle ha i dom nya så satte jag dom i lite spänn som du gjort, och dunkade på med den största släggan som jag kunde hitta. Sen fick man spänna lite igen och dunka på lite till Nyckelordet här är "våld".
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Fick loss den andra bussningen idag, behövdes inte lika mycket våld för att få loss den. Berodde nog på att den var ännu risigare än den första.
Blev lite ändrade planer också, fick svar på ett mail idag så nu ska det handlas polyuretanbussningar från Tyskland.
Så här fina är de, gröna som sommarens gräs.
Främre nedre.
Bakre nedre.
Får väl se hur många bussningar det är i paketet när de dyker upp, det står "preis pro stück" i webshopen. Hoppas de menar en sats á två bussningar, annars blir det ganska dyrt...
32 euro för den främre och 75 för den bakre, blir knappt 1200 sek med frakt.
Jaja, jag betalar...
Blev lite ändrade planer också, fick svar på ett mail idag så nu ska det handlas polyuretanbussningar från Tyskland.
Så här fina är de, gröna som sommarens gräs.
Främre nedre.
Bakre nedre.
Får väl se hur många bussningar det är i paketet när de dyker upp, det står "preis pro stück" i webshopen. Hoppas de menar en sats á två bussningar, annars blir det ganska dyrt...
32 euro för den främre och 75 för den bakre, blir knappt 1200 sek med frakt.
Jaja, jag betalar...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag tog fram stora plånboken häromdagen och köpte Superflexbussningar till framvagnen.
Bytte de här...
Mot de här. De är egentligen gjorda för Vauxhall Viva, men de passar lika bra på Rekord och Commodore. Blåa och fina är de också.
Och så här ser det ut när de sitter på plats. Ser lite snett ut, men de sitter som de ska.
Meningen är att framhjulen ska sitta kvar i rätt läge när man bromsar. Det gör de inte med de gamla torra bussningarna.
Alla som kört en äldre Rekord eller Commodore har nog känt av fenomenet under inbromsning, bilen blir lite instabil och spårkänslig.
Bytte de här...
Mot de här. De är egentligen gjorda för Vauxhall Viva, men de passar lika bra på Rekord och Commodore. Blåa och fina är de också.
Och så här ser det ut när de sitter på plats. Ser lite snett ut, men de sitter som de ska.
Meningen är att framhjulen ska sitta kvar i rätt läge när man bromsar. Det gör de inte med de gamla torra bussningarna.
Alla som kört en äldre Rekord eller Commodore har nog känt av fenomenet under inbromsning, bilen blir lite instabil och spårkänslig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag fick jag paket från Tüskland.
Innehöll det här.
Petade lite på en av bussningarna tills den satt på plats i bakaxeln.
Målade med min finaste rostskyddsfärg också...
Började på andra sidan också, men mitt fina pressverktyg gick sönder och så tog dieseln slut i Torken 40A så jag åkte hem.
Får fortsätta smida senare.
Innehöll det här.
Petade lite på en av bussningarna tills den satt på plats i bakaxeln.
Målade med min finaste rostskyddsfärg också...
Började på andra sidan också, men mitt fina pressverktyg gick sönder och så tog dieseln slut i Torken 40A så jag åkte hem.
Får fortsätta smida senare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu är alla bussningar bytta i bakaxeln.
Länkarm fram.
Länkarm bak.
Panhardstaget fick fina blå bussningar från Superflex. Det är likadana som till Ascona/Manta B.
Nu får det räcka med bilder på gamla rostiga bakaxlar och bussningar.
Nästa grej att fixa är en läckande bromsslang bak samt ett irriterande oljeläckage från tråget.
Blir nog lite trixigt att fixa med motorn i bilen, men det borde gå med lite vilja och fula knep.
Ska börja leta tider för regbesiktning också, vore gött att få en tid i april typ. Går det bra med regbes så kan jag köra Commodore i två år framöver.
Länkarm fram.
Länkarm bak.
Panhardstaget fick fina blå bussningar från Superflex. Det är likadana som till Ascona/Manta B.
Nu får det räcka med bilder på gamla rostiga bakaxlar och bussningar.
Nästa grej att fixa är en läckande bromsslang bak samt ett irriterande oljeläckage från tråget.
Blir nog lite trixigt att fixa med motorn i bilen, men det borde gå med lite vilja och fula knep.
Ska börja leta tider för regbesiktning också, vore gött att få en tid i april typ. Går det bra med regbes så kan jag köra Commodore i två år framöver.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ja, färgen är riktigt hemsk men den är seg och bra! Det är nån grundfärg/rostskyddsfärg för utomhusbruk,
typ när man ska måla järnstaket eller traktorer. Passar ganska bra på den här bilen mao...
Fick en tid för regbesiktning i Tranås den 11 april. Ska bli spännande att se hur det går.
Hoppas bara att snön har smält bort utanför garaget tills dess, annars får jag väl skotta.
typ när man ska måla järnstaket eller traktorer. Passar ganska bra på den här bilen mao...
Fick en tid för regbesiktning i Tranås den 11 april. Ska bli spännande att se hur det går.
Hoppas bara att snön har smält bort utanför garaget tills dess, annars får jag väl skotta.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Findämparna ska väl monteras nån gång ja, men då måste jag tillverka lite fästen och sånt bak. Är väldigt osugen på att sätta kapen i bilen men jag blir nog så illa tvungen om det ska funka.
Jag har en uppsättning gamla rallygasdämpare från Biltema som kanske kan funka som nödlösning ifall det blir för gungigt med originalen, får väl se vad jag hittar på.
Passade på att kapa fjädrarna ett halvt varv bak när jag ändå hade isär allt, vilket gör att jag måste göra samma operation fram. Där är det inte lika enkelt tyvärr, måste plocka isär halva framvagnen för att få ur fjädrarna.
Det är tufft och sportigt med "double wishbone" framvagn, men inte så lättmekat alla gånger.
Jag har en uppsättning gamla rallygasdämpare från Biltema som kanske kan funka som nödlösning ifall det blir för gungigt med originalen, får väl se vad jag hittar på.
Passade på att kapa fjädrarna ett halvt varv bak när jag ändå hade isär allt, vilket gör att jag måste göra samma operation fram. Där är det inte lika enkelt tyvärr, måste plocka isär halva framvagnen för att få ur fjädrarna.
Det är tufft och sportigt med "double wishbone" framvagn, men inte så lättmekat alla gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare