Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nu är den uppstartad igen.
Jo, det var ju lite svårt att få till den där silkesmjuka gången som det ska vara i en Opelsexa.
Megasquirt ville inte vara med riktigt helt enkelt.
Så igår lånade jag en original Bosch Motronic 1.5 styrbox och en fördelare av en snäll pajk från Bankeryd, kopplade om lite trådar i kabelhärvan och sen startade den och gick så snällt och fint som aldrig förr!
Gick en smula fett först, sen kom jag på att jag glömt byta spridare. Har ju kört med blåa Volvo S60R spridare förut, de är på över 300 cc/min.
Originalspridarna ger 196 cc/min, så det är ju lite skillnad. Stackars Motronic försökte kompensera så gott det gick med vandrande tomgång som resultat.
Så det var bara att skruva av insuget, rota fram originalspridarna och montera ihop allt igen. Gick på en timme ungefär, gött att skruva när man kan grejerna utantill.
Startade igen, men nu gick den bara på fem cylindrar? Mycket märkligt.
Lyssnade med stetoskop (lång skruvmejsel) och alla spridare klickar när motorn är igång, så det verkar som om nån av dem är lite igensatt.
Får hälla i ett par flaskor spridarrengöring och hoppas att det hjälper.
Så, bra saker med original Motronic:
Kallstart och tomgång funkar i alla lägen, dessutom ligger tomgången på myspysiga 600 rpm istället för smått nervösa 1000-1200 rpm som det var med MS.
Knackreglering innebär att jag kan tanka både 95 och 98 oktan utan att behöva mappa om.
Systemet är adaptivt, det justerar sig självt allt eftersom motorn slits.
Självdiagnos, felkoder lagras i minnet och går att blinka fram med motorlampan.
Nackdelar med Motronic i den här bilen:
Motorn blir lite strypt nu, eftersom originalspridarna precis räcker till 204 hk.
Tomgången blev lite för myspysig, gasar man till snabbt så tjuvdör den ibland pga svänghjulet är ~20 kg lättare än original.
Självdiagnosen är oanvändbar eftersom jag inte har nån motorlampa. Går ju såklart att koppla in, men det orkar jag inte nu.
Jo, det var ju lite svårt att få till den där silkesmjuka gången som det ska vara i en Opelsexa.
Megasquirt ville inte vara med riktigt helt enkelt.
Så igår lånade jag en original Bosch Motronic 1.5 styrbox och en fördelare av en snäll pajk från Bankeryd, kopplade om lite trådar i kabelhärvan och sen startade den och gick så snällt och fint som aldrig förr!
Gick en smula fett först, sen kom jag på att jag glömt byta spridare. Har ju kört med blåa Volvo S60R spridare förut, de är på över 300 cc/min.
Originalspridarna ger 196 cc/min, så det är ju lite skillnad. Stackars Motronic försökte kompensera så gott det gick med vandrande tomgång som resultat.
Så det var bara att skruva av insuget, rota fram originalspridarna och montera ihop allt igen. Gick på en timme ungefär, gött att skruva när man kan grejerna utantill.
Startade igen, men nu gick den bara på fem cylindrar? Mycket märkligt.
Lyssnade med stetoskop (lång skruvmejsel) och alla spridare klickar när motorn är igång, så det verkar som om nån av dem är lite igensatt.
Får hälla i ett par flaskor spridarrengöring och hoppas att det hjälper.
Så, bra saker med original Motronic:
Kallstart och tomgång funkar i alla lägen, dessutom ligger tomgången på myspysiga 600 rpm istället för smått nervösa 1000-1200 rpm som det var med MS.
Knackreglering innebär att jag kan tanka både 95 och 98 oktan utan att behöva mappa om.
Systemet är adaptivt, det justerar sig självt allt eftersom motorn slits.
Självdiagnos, felkoder lagras i minnet och går att blinka fram med motorlampan.
Nackdelar med Motronic i den här bilen:
Motorn blir lite strypt nu, eftersom originalspridarna precis räcker till 204 hk.
Tomgången blev lite för myspysig, gasar man till snabbt så tjuvdör den ibland pga svänghjulet är ~20 kg lättare än original.
Självdiagnosen är oanvändbar eftersom jag inte har nån motorlampa. Går ju såklart att koppla in, men det orkar jag inte nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Jag hämtade bilen förra tisdagen, så nu återstår det att vänta på lite papper som ska skickas till GM i Stockholm och tillbaka ett par gånger.
Har bokat regbesiktning i Skövde 4 oktober, så jag hoppas att jag får tillbaka mina papper innan dess.
Ska ringa och tjata lite på handläggaren på GM, jag vill helst hinna besiktiga den i år.
Har bokat regbesiktning i Skövde 4 oktober, så jag hoppas att jag får tillbaka mina papper innan dess.
Ska ringa och tjata lite på handläggaren på GM, jag vill helst hinna besiktiga den i år.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Håller tummarna. Lycka till med fortsättningen.Karlsson skrev:Jag hämtade bilen förra tisdagen, så nu återstår det att vänta på lite papper som ska skickas till GM i Stockholm och tillbaka ett par gånger.
Har bokat regbesiktning i Skövde 4 oktober, så jag hoppas att jag får tillbaka mina papper innan dess.
Ska ringa och tjata lite på handläggaren på GM, jag vill helst hinna besiktiga den i år.
Fick mitt avgasintyg från GM nu i veckan, men jag tror att de skrivit en siffra fel i motornumret. Får ringa och gnälla lite imorrn.
Annars har det inte hänt nåt med bilen, haft lite annat för mig ett par veckor nu. Flyttat och jobbat utomlands mm.
Gjorde dock ett litet ryck i garaget igår, försökte få igång styrservon. Det gick mindre bra, verkar som om pumpen är kass.
Får väl åka till skroten och hämta en annan, kan ju passa på att leta reda på en fungerande bromsservo också.
Annars har det inte hänt nåt med bilen, haft lite annat för mig ett par veckor nu. Flyttat och jobbat utomlands mm.
Gjorde dock ett litet ryck i garaget igår, försökte få igång styrservon. Det gick mindre bra, verkar som om pumpen är kass.
Får väl åka till skroten och hämta en annan, kan ju passa på att leta reda på en fungerande bromsservo också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Det är ju bra att man kan köpa beg delar när plånboken inte räcker till. Jag brukar köpa delar på bildemontering Vimmerby. Dom har en bra text i sina anonnser. Pröva något Nytt Köp Begagnat.Karlsson skrev:Fick mitt avgasintyg från GM nu i veckan, men jag tror att de skrivit en siffra fel i motornumret. Får ringa och gnälla lite imorrn.
Annars har det inte hänt nåt med bilen, haft lite annat för mig ett par veckor nu. Flyttat och jobbat utomlands mm.
Gjorde dock ett litet ryck i garaget igår, försökte få igång styrservon. Det gick mindre bra, verkar som om pumpen är kass.
Får väl åka till skroten och hämta en annan, kan ju passa på att leta reda på en fungerande bromsservo också.
Här har inte hänt så mycket.
Fick ett nytt avgasintyg från Opel, med rätt motornummer den här gången.
Har även fått hem en hel bromsservo, samt en extra instrumentpanel i fint skick. Kan ju vara bra att ha.
Gjorde ett halvhjärtat försök i garaget idag, hissade upp bilen på pallbockar.
Meningen är väl att ta ner bakaxeln och montera diffbroms samt byta lite bussningar där bak.
Fick ett nytt avgasintyg från Opel, med rätt motornummer den här gången.
Har även fått hem en hel bromsservo, samt en extra instrumentpanel i fint skick. Kan ju vara bra att ha.
Gjorde ett halvhjärtat försök i garaget idag, hissade upp bilen på pallbockar.
Meningen är väl att ta ner bakaxeln och montera diffbroms samt byta lite bussningar där bak.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Måste säga att det är väldigt interssant att följa er allas projekt o när
ni har så bra bilder med så tjäns det som att man nästan är med själv!
Hinner ju inte med så mycket sådant nu när man har familj.
Innan jag träffade min Helena sä bodde jag nästan i garaget.
Min brors fru sa att om du ska få någon tjej så får hon väl komma
till dej i garaget o det blev nästan så. Fast det var i vekstaden
på jobbet!
Så nu får jag hålla igång mekarhänderna på jobbet. Men det är ju
bättre än inget!
ni har så bra bilder med så tjäns det som att man nästan är med själv!
Hinner ju inte med så mycket sådant nu när man har familj.
Innan jag träffade min Helena sä bodde jag nästan i garaget.
Min brors fru sa att om du ska få någon tjej så får hon väl komma
till dej i garaget o det blev nästan så. Fast det var i vekstaden
på jobbet!
Så nu får jag hålla igång mekarhänderna på jobbet. Men det är ju
bättre än inget!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Innebär detta att den är godkänd som GM borde byggt den från början, "Carter-edition"? Eller är det bara en del i processen...Karlsson skrev:Här har inte hänt så mycket.
Fick ett nytt avgasintyg från Opel, med rätt motornummer den här gången.
Har även fått hem en hel bromsservo, samt en extra instrumentpanel i fint skick. Kan ju vara bra att ha.
Gjorde ett halvhjärtat försök i garaget idag, hissade upp bilen på pallbockar.
Meningen är väl att ta ner bakaxeln och montera diffbroms samt byta lite bussningar där bak.
Hoppas du får ordning på din bakaxeln... minn diffbroms beter sig underligt... jag får aldrig bilen till att gå rakt
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Om bilen inte går rakt med diffbromsad axel så sitter axeln snett infåst i karossen eller så har du olika stora hjul där bak (olika däcktryck?)
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Eller så är det snö ut och Martin gasar på som aldrig förr??Mats J skrev:Om bilen inte går rakt med diffbromsad axel så sitter axeln snett infåst i karossen eller så har du olika stora hjul där bak (olika däcktryck?)
/Mats J
Lycka till med bilen Karlsson! Den kommer att bli coolast i stan sen ju!
Emil Edstrand
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Intyget innebär att GM Sverige har kollat att motorn med tillhörande avgasrening är helt original och att allt fungerar som det ska.Martin Fåglefelt skrev:Innebär detta att den är godkänd som GM borde byggt den från början, "Carter-edition"? Eller är det bara en del i processen...Karlsson skrev:Här har inte hänt så mycket.
Fick ett nytt avgasintyg från Opel, med rätt motornummer den här gången.
Har även fått hem en hel bromsservo, samt en extra instrumentpanel i fint skick. Kan ju vara bra att ha.
Gjorde ett halvhjärtat försök i garaget idag, hissade upp bilen på pallbockar.
Meningen är väl att ta ner bakaxeln och montera diffbroms samt byta lite bussningar där bak.
Hoppas du får ordning på din bakaxeln... minn diffbroms beter sig underligt... jag får aldrig bilen till att gå rakt
Så till våren bokar jag en regbesiktning på SBP och tar med mitt intyg, så ska allt vara frid och fröjd vad gäller den biten.
Sen kan det såklart bli gnäll på andra grejer, men bilen är ju nästan ny så det ska väl inte vara några fel på den...
Bakaxelen ska plockas ner, fraktas till en klurig gubbe i skogen och så ska han kika lite på om det går att montera diffbroms. Commodoreaxeln är ju den grövsta stela axel som Opel gjort själva, så det är inte säkert att det går att få i en späd lamelldiff från en Manta B.
Vi får se hur det går, bussningarna måste ändå bytas inför besiktningen så det är väl inte helt bortkastad tid.
Ska väl meka lite broms och styrservo nån gång också, gillar inte när såna saker går sönder. Slabba med olja och skit, blä.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu har det hänt saker utanför garaget!
Det har skottats snö i två timmar, samt lite fusk med en snöslunga anno dazumal. Det blev såpass så det går att köra in med en bruksbil utanför garaget iaf, det är ju alltid nåt.
Det var en riktig motivationshöjare att skotta snö, imorrn bär det av igen och då ska det skruvas bromsservo! Ojojoj vad roligt vi ska ha!
Det har skottats snö i två timmar, samt lite fusk med en snöslunga anno dazumal. Det blev såpass så det går att köra in med en bruksbil utanför garaget iaf, det är ju alltid nåt.
Det var en riktig motivationshöjare att skotta snö, imorrn bär det av igen och då ska det skruvas bromsservo! Ojojoj vad roligt vi ska ha!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Han har säkert ställt en gammal dieselkanon på full rulle över natten. En blandning av värme och avgaser skapar vår på nytt
EDIT: Eller så är det bara commodorens utstrålning... För det måste ju vara en vinterbild, det är ju en ljusstake i fönstret!
EDIT: Eller så är det bara commodorens utstrålning... För det måste ju vara en vinterbild, det är ju en ljusstake i fönstret!
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63