Opel Commodore GS/E -77

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

iceman skrev:
OneYet skrev:Det är 30 grader varmt Karlsson.
Ut i solen med dig. 8)
kan ju hoppas att det är kallare i garaget.. då hade jag också vart där!!
Det är nog bara 25 grader i garaget, svalt och skönt! 8)

Snart har jag semester, då ska jag väl slappa lite. Kommer att behövas efter den här veckan, helt galet på jobbet nu.
Massor med jobb som ska vara klart denna veckan och för lite folk kvar på avdelningen, så det har varit en del övertid nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Måste bara inflika att jag njuter varje gång jag ser swiften reankarneras vidare i allt mustigare skepnader :)
Marcus Carlsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Idag blev det bara smörja för hela slanten.

Bild

Motorolja+filter, växellådsolja, diffolja och servoolja. Allt påfyllt och klart, känns ju bra.

Det som saknas nu är övre kylarslang mellan termostathuset och kylaren, sen kan jag fylla på vatten också.
Beställde även en ny flaska Ate Super Blue Racing bromsolja, den skulle komma imorrn tydligen.

Inte mycket kvar nu, spackla till det sista på taket och måla lite grann.
Sen ska inredningen in i bilen, dörrarna och skärmarna ska hängas på.

Kan nog bli premiärtur nån gång till hösten... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Idag var det meningen att jag skulle lufta bromsarna, så jag började med att hälla i lite bromsvätska i behållaren.
Pumpade lite på pedalen men den tog stopp väldigt tidigt och väldigt distinkt.
Typ sådär som det blir när metall möter metall.

Jahapp, skruva loss cylindern och riva isär. Det visade sig att den var full av gammal gegga så kolven för främre kretsen hade fastnat.
Men eftersom det är så roligt att skruva så åkte jag hem och surfade in på http://norrakust.se/ .
Packningssats till Commodore B kostade 95 kr/st så jag gick loss och köpte två. Kan ju vara bra att ha när jag renoverar bilskrället nästa gång om 10 år.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 28 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Ser ju bra ut Karlsson.
En fråga bara. Ska du inte lackera bilen?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

:confused:
Det duger väl med den lacken som sitter på? :roll:

Den ska väl lackas om nån gång kanske, men det får duga som det är nu.
Hellre lite sunkig sprayburkslack än inget alls, sen ska man ju våga använda bilen också.

Startade en liten schimsfabrik idag. Har ju varit ledig från industrin ett tag nu, så jag ville ha tillbaka känslan lite grann.

Kapa en plåtremsa och borra några hål.

Bild

Kapa bort hälften av hålen och kapa isär remsan till små remsor.

Bild

På med lite färg, montera och vips har man 9 mm schims på båda sidor.

Bild

Iom att jag inte äger nån bandslip så satte jag upp vinkelslipen i skruvstädet med lamellrondell, sen var det bara att putsa grader på plåtbitarna. Kändes väldigt industriellt och bra.

Har jag lite tur med postgången så kan jag få packningarna till huvudcylindern redan på fredag. Det är ju bra.
Annars väntar jag mest på remhjulet till generatorn, lämnade in det till smen i Habo. Han har väl lite annat att pyssla med så här i skördetider, laga bönneras traktorer och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Posten skötte sig bättre än väntat, fick hem packningarna till huvudcylindern redan idag.

Så det var bara att hona uppp cylindern lite och montera de nya packningarna.
Monterat och klart.

Bild

Bromskraftregulatorn läckte lite i ett hål som säkert ska vara till nåt.
Jag lade en svetsloppa i hålet, syns lite dåligt på bilden.

Bild

Verkade inte ha nån negativ inverkan på funktionen, det gick bra att lufta bromsarna sen.

Hängde på R-däcken också, kan bli lite tight på ena sidan bak när det fjädrar.

Bild

Får väl se hur det blir när jag sänker bilen sen, nu är fjädrarna original och bilen är jättehög. Ser inte klokt ut, men det får vara så tills jag besiktigat den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Blev lite gjort idag också.

Slipade och målade det sista på taket.

Grundat.

Bild

Lackat.

Bild

Ser ut som skit och elände, massa sliprepor och gropar i spacklet. Men det skiter jag i, bilen går nog inte sämre för det.

Eftersom lacken blev så fin så började jag montera lite inredning.

Mattan ilagd, lite gött 70-tals porrig färg.

Bild

Sen hivade jag in baksätet och monterade bältena.

Bild

Tyvärr har det droppat ner lite rutlim på ryggstödet bak, nån som vet nåt bra medel att ta bort sånt med? Det är äkta skinnklädsel så jag vill inte förstöra dem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

ahh.. ja gillar ju att se att sakerna börjar "falla" på pladz.
Har dock ingen aning om hur du ska få bort rutlimmet... men äkta skinn borde väl tåla ganska goa grejjer?
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Testade med nåt som hette Autoglym för ett tag sen, men det blekte skinnet lite så jag vågade inte gå loss för hårt.

Man kanske kan marinera hele bilen i nån go sås, typ bearnaise?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Härlig inredning! Har ju med den där härliga bruna tutchen i min Starion 8)

Skinnet ser ut och va riktigt flådigt och tjockt!

Det blir några skålade Opel stolar fram eller ska du köra på vikbara sportstolar?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det blir originalstolarna fram till att börja med. Inte skålade alls egentligen, mer komfort och mjuka att sitta i. Rätt skönt när man ska glida runt på stan och äta glass.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Dagens lilla framsteg i garaget.

Monterat dörrar, skärmar och GS/E-frontspoilern. Väldigt fint blir det.

Bild

Väntar fortfarande på remhjulet till generatorn, det är det enda som fattas för att jag ska kunna starta motorn och typ köra omkring med bilen...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

:lovies:
Vilken bil. Vilka linjer. Vilket kråp!
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Fick mitt remhjul tillslut, så glad i hågen monterade jag generatorn och hängde på remmen.
Men den hade visst blivit för lång?
Just det, generatorn är ju mindre och sitter lite närmare motorn nu så då räcker inte spännaren till.

Löste det genom att flytta spännaren lite, sen kunde jag så att säga lägga på en rem i vevpartiet.

Underifrån. Spännaren är manicken i mitten.
Bild

Ovanifrån.
Bild

Monterat en luftmängdmätare också, men jag vet inte om den fungerar... :roll:
Bild

Provstartade motorn också, den lät som vanligt förutom att jag hade tomgång på 3000 rpm.
Nöp ihop en slang till tomgångsmotorn så blev den lite mer normal.
Oljetrycket låg på 4 bar vid kall motor, det får väl anses godkänt.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Monterade dörrsidorna idag. Resultatet blev nånstans mellan katastrof och hyfsat.

Bild

Lite skitiga och så har kromlisterna runt handtaget och låsknappen försvunnit, men det får duga så länge.
Det svarta är nån sorts konstläder eller galon, det oxblodsfärgade är äkta skinn!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det är lättare att montera motorhuven om man är två, så det passade utmärkt att Zeb kom på garagebesök idag!

Fel färg på huven, men den är iaf frisk i plåten vilket man inte kan säga om den som följde med bilen.

Bild

Måste göra nåt åt markfrigången också. Visserligen står den på träklossar på ena sidan för att kompensera för det sneda golvet, men den är alldeles för hög.
Fjädringen är väldigt mjuk och gosig också märkte jag när den kom ner på hjulen. Tur att det finns botemedel mot sånt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Idag har jag kört Commodore B för första gången!

Tyvärr verkar stiften ha tagit stryk av att stå obrukade nästan ett år, så motorn går inte så rent.
Skulle försöka mappa tomgång idag, men det gick inget vidare bra pga dålig tändning. Jag tänkte vara lite smart och skruvade dit en vanlig tändspole för besiktningens skull men då hostade den bara.
Skruvade tillbaka MSD-boxen med tillhörande spole och då röt den igång ganska smidigt.
Tyvärr hjälpte inte det mot misständningarna, motorn bluddrar och lever rövare så det var ingen större idé att försöka mappa bränslet på tomgång. Lite synd, hade kallat in polaren som är bra på att trixa med MS.

Gick lite varmt först också, tills jag fick ut bilen ur garaget med hjälp av tre polare och en domkraft.
Körde upp i en hyfsad backe så fronten kom upp lite, lät den svalna och fyllde på vatten. Efter det låg tempen på bra nivå.

Men dagens konstigaste grej måste ändå vara det här:
När jag skulle köra ut ur garaget så satt bromsarna fast, trots att jag släppt handbromsen och allt.
Vid närmare koll visade det sig att bromspedalen åkte i botten av sig själv när motorn var igång!
Lossade vacuumslangen, det pös lite grann och bromsarna släppte. Bytte backventil, men då hände samma sak igen, bromsarna drog åt sig själva.
Vände på backventilen, så funkade det. Dock utan servo såklart.
Väldigt knepigt fenomen, aldrig varit med om nåt sånt på nån bil. Jag har iofs varit på och skruvat en del på tryckstången från pedalen,
sitter det nån backventil på andra sidan av bromsservon som stängs/öppnas när man trycker ner pedalen?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Brink
Postar så det viner...
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 jul 2005 21:08

Inlägg av Brink »

Du har inte missat slangen till mapp sensorn. Hade av misstag kommit åt den på mantan en gång. Innan jag hittade felet så gick bilen fett o misstände rejält.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ska kolla det, nu när du säger det visade faktiskt MAP-mätaren i datorn 99 kpa när motorn var igång.
Retligt om det bara skulle vara det felet... :mhihi:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar