Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nu börjar det tidskrävande arbetet med alla detaljer som ska monteras.
Började lite smått med avgassystemet idag, men jag behöver en katalysator för att kunna få ihop det helt. Beställde en 100 cells racekat från KL racing, hoppas den dyker upp innan helgen.
Pillade lite med generatorn också, tänkte använda originalfästet för generator och servopump.
Blir lite trångt, men det bör funka.
Ska såklart sätta dit ett skydd över pluspolen på generatorn och kanske försöka få dit nån plastbit på karossen.
Började lite smått med avgassystemet idag, men jag behöver en katalysator för att kunna få ihop det helt. Beställde en 100 cells racekat från KL racing, hoppas den dyker upp innan helgen.
Pillade lite med generatorn också, tänkte använda originalfästet för generator och servopump.
Blir lite trångt, men det bör funka.
Ska såklart sätta dit ett skydd över pluspolen på generatorn och kanske försöka få dit nån plastbit på karossen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ajdå, det var inte bra. Får leta upp nån gammal katalysator i garaget, Jimmy har nog några liggande.
Surt att behöva bygga avgassystem två gånger, men jag blir väl så illa tvungen. Hur vet man att det är en trevägskatalysator då?
Surt att behöva bygga avgassystem två gånger, men jag blir väl så illa tvungen. Hur vet man att det är en trevägskatalysator då?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
vad är det för trams ni pratar... alla kattar till bensinare är 3-vägs... alltså renar bort 3 olika ämnen... i diesel är det en oxidvariant, kallad envägs...
så du kan sätta på en 100-cell om du vill... för de är också 3-vägs... bara den inte är ämnad för en diesel... så det kan de inte säga något om...
men sen att du kanske behöver ge järnet och sätta katten närmare utblåset från motorn, (så den är varm) för att alla värdena ska bli bra... det e ju en annan sak...
så du kan sätta på en 100-cell om du vill... för de är också 3-vägs... bara den inte är ämnad för en diesel... så det kan de inte säga något om...
men sen att du kanske behöver ge järnet och sätta katten närmare utblåset från motorn, (så den är varm) för att alla värdena ska bli bra... det e ju en annan sak...
Mä Völvon på Bréé...
Ja, jag kan inte tänka mig att en sprillans ny metallbunden katalysator är sämre än en gammal sunkig begagnad keramisk kat.
Får väl slakta en trasig kat och gömma den nya i skalet, då ser det ju lite mer "original" ut.
Den kommer att monteras ganska nära motorn, så den borde bli varm fort.
Får väl slakta en trasig kat och gömma den nya i skalet, då ser det ju lite mer "original" ut.
Den kommer att monteras ganska nära motorn, så den borde bli varm fort.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag har ju fördelen att kunna finjustera mappen, men man skulle väl egentligen ha en riktig avgasanalysator för att få till alla värden som de ska vara.
Lambdavärdet borde man ju kunna få till hyfsat tack vare bredbandslambdan, men resten är ju inte säkert att det blir rätt bara för det.
Lambdavärdet borde man ju kunna få till hyfsat tack vare bredbandslambdan, men resten är ju inte säkert att det blir rätt bara för det.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Då var avgasaröret färdigt. Det blev ett 6-2-1-2-1 system...
Ett par bilder ljuger mer än 1000 ord.
Hoppas att originalburken som hänger där inte är helt tom inuti, det rasslade lite grann om den när jag häste runt med systemet under bilen.
Blir väl ganska gött ryt kanske, men farbror Bilprovningen och snuten kanske inte gillar skönsången.
Ett par bilder ljuger mer än 1000 ord.
Hoppas att originalburken som hänger där inte är helt tom inuti, det rasslade lite grann om den när jag häste runt med systemet under bilen.
Blir väl ganska gött ryt kanske, men farbror Bilprovningen och snuten kanske inte gillar skönsången.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Grejar lite med elsystemet nu. Fick börja med att rensa ut en massa konstiga kablar som förra ägaren kopplat in.
Det satt extraljus på bilen vid köpet, det hade satt sina spår. Gamla äckliga sockerbitar och dåliga skarvklämmor, usch!
Rättade till det som var dåligt och rensade bort en del onödigt.
Här är nåt konstigt som gömmer sig i tröskeln...
En batterikabel!
Måste ju ha lite mos i kabblera om bilen ska starta.
Det var ganska pilligt att fästa upp kabeln inne i tröskeln, jag fick krympa mig själv för att få plats där inne.
Det satt extraljus på bilen vid köpet, det hade satt sina spår. Gamla äckliga sockerbitar och dåliga skarvklämmor, usch!
Rättade till det som var dåligt och rensade bort en del onödigt.
Här är nåt konstigt som gömmer sig i tröskeln...
En batterikabel!
Måste ju ha lite mos i kabblera om bilen ska starta.
Det var ganska pilligt att fästa upp kabeln inne i tröskeln, jag fick krympa mig själv för att få plats där inne.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
"tjillevippen", brukar funka. Härligt jobbat Karlsson. Måste nog komma ut på garagebesök snart igen...Karlsson skrev:Grejar lite med elsystemet nu. Fick börja med att rensa ut en massa konstiga kablar som förra ägaren kopplat in.
Det satt extraljus på bilen vid köpet, det hade satt sina spår. Gamla äckliga sockerbitar och dåliga skarvklämmor, usch!
Rättade till det som var dåligt och rensade bort en del onödigt.
Här är nåt konstigt som gömmer sig i tröskeln...
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... 05080a.jpg
En batterikabel!
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... 605082.jpg
Måste ju ha lite mos i kabblera om bilen ska starta.
Det var ganska pilligt att fästa upp kabeln inne i tröskeln, jag fick krympa mig själv för att få plats där inne.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Monterade "original" databox idag
Kabblera tittar ut genom plåten.
Har även fixat en rejäl jordkabel mellan motorn och karossen och en dito i bagaget till batteriet.
Sen fick jag för mig att jag skulle kolla om det fanns nån kabel till antennen i vindrutan. Ja, det sitter en radioantenn inbyggd i vindrutan, inte illa för en bil från -77.
Rev ner värmepaketet och letade överallt men hittade ingen kabel. Lite surt, när det sitter en inbyggd antenn i rutan så vill man ju använda den.
Får väl leta vidare nån annan gång.
Kabblera tittar ut genom plåten.
Har även fixat en rejäl jordkabel mellan motorn och karossen och en dito i bagaget till batteriet.
Sen fick jag för mig att jag skulle kolla om det fanns nån kabel till antennen i vindrutan. Ja, det sitter en radioantenn inbyggd i vindrutan, inte illa för en bil från -77.
Rev ner värmepaketet och letade överallt men hittade ingen kabel. Lite surt, när det sitter en inbyggd antenn i rutan så vill man ju använda den.
Får väl leta vidare nån annan gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag skulle det bli mycket gjort i garaget. Men det blev det inte.
Började med att försöka koppla ihop lite slangar till värmepaketet. Strulade hur mycket som helst, och det blev inte som jag tänkt mig.
Men det får duga, huvudsaken är väl att det är tätt. Men det vet jag inte förrän jag fyller på vatten.
Sen fick jag linda upp halva kabelhärvan i bilen, för jag hade såklart glömt ett par kablar som skulle in i kupén. Irriterande.
Meningen var att koppla in bredbandslambdan enligt konstens alla regler, men det lyckades inte så bra.
Tänkte vara seriös och löda ihop några viktiga kablar, men när jag lött ihop fel kablar tre gånger så gav jag upp och åkte hem.
Då var klockan 17.45 och jag hade varit i garaget sen 10.30.
Vissa dagar borde man låta bli att gå ur sängen.
Började med att försöka koppla ihop lite slangar till värmepaketet. Strulade hur mycket som helst, och det blev inte som jag tänkt mig.
Men det får duga, huvudsaken är väl att det är tätt. Men det vet jag inte förrän jag fyller på vatten.
Sen fick jag linda upp halva kabelhärvan i bilen, för jag hade såklart glömt ett par kablar som skulle in i kupén. Irriterande.
Meningen var att koppla in bredbandslambdan enligt konstens alla regler, men det lyckades inte så bra.
Tänkte vara seriös och löda ihop några viktiga kablar, men när jag lött ihop fel kablar tre gånger så gav jag upp och åkte hem.
Då var klockan 17.45 och jag hade varit i garaget sen 10.30.
Vissa dagar borde man låta bli att gå ur sängen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Testade att koppla in ett batteri för att kolla om saker och ting fungerar som de ska.
Det funkade nästan, lite lampor som lös och några relän som klickade lite.
Sen gick en säkring sönder av nån anledning. Visade sig att det blivit kortslutning i varvräknaren.
Isär med instrumentpanelen och laga lite.
12V matningen till mätaren isoleras med en liten fiberbricka och den hade såklart gått sönder efter 33 års trogen tjänst.
Lödde om kablarna och limmade fast fiberbrickorna med epoxylim.
Tillverkade en rejäl markering för TDC också, bockade till en aluminiumbit och lyxade till det med en tejpbit från staterna.
Nej, plåtbiten kommer inte att flytta sig för den sitter i spänn mot en kant på frontkåpan.
Det funkade nästan, lite lampor som lös och några relän som klickade lite.
Sen gick en säkring sönder av nån anledning. Visade sig att det blivit kortslutning i varvräknaren.
Isär med instrumentpanelen och laga lite.
12V matningen till mätaren isoleras med en liten fiberbricka och den hade såklart gått sönder efter 33 års trogen tjänst.
Lödde om kablarna och limmade fast fiberbrickorna med epoxylim.
Tillverkade en rejäl markering för TDC också, bockade till en aluminiumbit och lyxade till det med en tejpbit från staterna.
Nej, plåtbiten kommer inte att flytta sig för den sitter i spänn mot en kant på frontkåpan.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kan ju visa lite av det som blivit monterat senaste veckan.
Kolkanistern sitter på plats, proffsigt värre med buntband...
Slangen med T-kors är ansluten på en avluftningsslang på tanken, från T-korset går det en slang till en solenoidventil. Därifrån går en slang till spjällhuset.
Solenoiden skall öppna när motorn är igång, fast jag vet inte om det ska vara nåt speciellt varvtal eller så.
Tänkte testa att ställa in så ventilen öppnar när man kör på starten eller nåt.
Monterade även fast MSD-boxen med tillhörande spole. Får väl hoppas att SBP är snälla, den ger ju knappast sämre förbränning.
Kvar att göra innan uppstart:
Göra ett nytt remhjul till generatorn eller svarva en adapter så jag kan använda remhjulet från Boschgeneratorn på den lilla generatorn från Suzuki Swift.
Montera oljebehållaren för servon och dra ett par slangar till den.
Montera och ansluta vatten och oljekylarna. Kan jag göra så fort jag fixat remhjulet till generatorn.
Lufta bromsarna...
Kolkanistern sitter på plats, proffsigt värre med buntband...
Slangen med T-kors är ansluten på en avluftningsslang på tanken, från T-korset går det en slang till en solenoidventil. Därifrån går en slang till spjällhuset.
Solenoiden skall öppna när motorn är igång, fast jag vet inte om det ska vara nåt speciellt varvtal eller så.
Tänkte testa att ställa in så ventilen öppnar när man kör på starten eller nåt.
Monterade även fast MSD-boxen med tillhörande spole. Får väl hoppas att SBP är snälla, den ger ju knappast sämre förbränning.
Kvar att göra innan uppstart:
Göra ett nytt remhjul till generatorn eller svarva en adapter så jag kan använda remhjulet från Boschgeneratorn på den lilla generatorn från Suzuki Swift.
Montera oljebehållaren för servon och dra ett par slangar till den.
Montera och ansluta vatten och oljekylarna. Kan jag göra så fort jag fixat remhjulet till generatorn.
Lufta bromsarna...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
kan ju hoppas att det är kallare i garaget.. då hade jag också vart där!!OneYet skrev:Det är 30 grader varmt Karlsson.
Ut i solen med dig.
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad