kokande motor

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

kokande motor

Inlägg av Anders Toll »

Tjo,

som bekant kokade min motor på min pegg på Anderstorp. Det var ju lite pinsamt eftersom jag visste om hur känslig den var - men i stundens hetta så... :oops:

Jag fick en del tips av Lotus Samuel om hur jag skulle ta hand om det men glömt vad han sa. :-?

Vad ska man göra när motorn kokat, förutom att tömma systemet och fylla det på nytt? Leta efter något speciellt?

Jag får skaffa en kraftigare fläkt helt enkelt. Sett ganska många som har problem med värmen i sina peggar, speciellt de som turbokonverterat dem...

Det andra som jag funderat på är att ta upp ett hål i huven men det verkar vara delade meningar om hur bra det egentligen är.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Re: kokande motor

Inlägg av Samuel Lindkvist »

AndersT skrev: Jag fick en del tips av Lotus Samuel om hur jag skulle ta hand om det men glömt vad han sa. :-?
Jag har också glömt vad jag sa. Men jag har ju typ samma problem.
1. kylaren måste ju va 100% ok. Det är inte min.
2. man bör ju få ut lika mycket luft som man får in. Utsläpp i huven är nog ingen dum idé. Frågan är vad bilprovningen säger om vassa plåtkanter på huven!!
3. Bilen får ju inte spika, ha felaktig tändning eller gå för snålt. Då blir det extra varmt. Så lite extra soppa skadar inte.
4. Kör med destilerat vatten (overkill?) med sånt här i http://www.khmotorsport.se/ww.htm är det nån mer som ska ha så säg till. Jag beställer nog sånt snart.
5. Man kan ju prova att lufta systemet. Jag hade en luftningskruv på min vid högsta punkten. Luft är inte bra.
6. fläkten är viktig. Har man sån fläkt som sitter på motorn som suger bak luften måste ramen runt den va ok annars suger den nada. Jag tog bort min pga platsbrist. Men så kyler det dåligt också.
7. Det är ju en fördel om vatten pumpen pumpar runt kylvätskan ordentligt. Kolla fläktremmen. Känn så att alla kylslangar är lika varma.

Finns säkert mer att tänka på. Fyll gärna på med mer tips.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!

Re: kokande motor

Inlägg av Anders Toll »

Tack för tipsen!

En liten kommentar:
Lotus Samuel skrev:2. man bör ju få ut lika mycket luft som man får in. Utsläpp i huven är nog ingen dum idé. Frågan är vad bilprovningen säger om vassa plåtkanter på huven!!
Jag hade inte tänkt på utsläpp innan. Jag tänkte på insug/insläpp genom huven.

Hm. Stora utblås vore ju förstås coolt. :wink:

Jag tror inte bilprovningen säger så jättemycket så länge 1. de inte sticker ut vassa kanter (man får göra dem snälla) och så länge man har fortsatt fri sikt framåt. Men, precis som i fallet med vingen, det är nog bäst att kolla med dem.

Man behöver ju inte ha så aggressiva hål heller:

http://www.dalhems.se/stylingsidor/styl ... ke/ac3.jpg

eller något liknande kan man ju också ha... och sen under hålet sätter man luftfiltret

http://www.dalhems.se/luftfiltersidor/l ... /PK038.jpg

som i mitt fall skulle sitta i mitten längst bak i motorrummet.

Hm, det var lite tankar i alla fall.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det behöver ju inte bli några vassa kanter, man kan punkta fast ett nät i hålet så inga barn trillar ner eller så. Sen vet jag inte vilket som är bäst, elfläkt framför eller bakom kylet? I Rekorden kommer det att finnas gott om plats för både IC, vattenkyl, elfläkt bakom kylet och oljekylare. Men jag lär nog få göra hål i huven ändå, en skållhet turbo är nog inte bra för glasfiberhuvar...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Hm. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag satte ut en annons, mest på skoj, om att sälja min pegg. Jag ledsnade på den härodagen. Och i morgon kommer en kille från Sthlm och kollar på den...

Hm. Är de så populära? :-)

Oj, då måste jag köpa en bil till också! Coolt. Har ni någon på lut?
Skriv svar