Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det är redan fixat!
Tunneln var redan lite uppkapad när jag köpte bilen. Monterade upp lådan löst, åkte till skroten och kapade ur en tunnel från en nyare Rekord med likadan Getraglåda som jag ska använda.
Sen var det bara att passa till plåtbitarna och loppa ihop det med lådan på plats. Testade att sätta i en stol och torrväxla lite, det kändes helt ok.
Motorn slinker i betydligt lättare i den här karossen, oljetråget behöver inte byggas om heller så jag ska byta till ett original oljetråg.
Det är mer plats på både längden och tvären i motorrummet, det är ju skönt när man vet hur trångt det blev i den gamla karossen.
Men tanken är att montera motor och låda på framvagnen och lyfta upp allt underifrån, det är smidigast.
Tunneln var redan lite uppkapad när jag köpte bilen. Monterade upp lådan löst, åkte till skroten och kapade ur en tunnel från en nyare Rekord med likadan Getraglåda som jag ska använda.
Sen var det bara att passa till plåtbitarna och loppa ihop det med lådan på plats. Testade att sätta i en stol och torrväxla lite, det kändes helt ok.
Motorn slinker i betydligt lättare i den här karossen, oljetråget behöver inte byggas om heller så jag ska byta till ett original oljetråg.
Det är mer plats på både längden och tvären i motorrummet, det är ju skönt när man vet hur trångt det blev i den gamla karossen.
Men tanken är att montera motor och låda på framvagnen och lyfta upp allt underifrån, det är smidigast.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag hoppas att det kommer att gå smidigt med monteringen sen.
Har kollat massa bilder på 24V konverterade Commodore B och det enda som verkar ställa till problem är att man inte får plats med den stora generatorn som sitter på den motorn.
Jag har ju en liten pluttig generator från en Suzuki Swift så det ska nog gå bra hoppas jag.
Har kollat massa bilder på 24V konverterade Commodore B och det enda som verkar ställa till problem är att man inte får plats med den stora generatorn som sitter på den motorn.
Jag har ju en liten pluttig generator från en Suzuki Swift så det ska nog gå bra hoppas jag.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Monterat tank och bränslepump idag.
Hittade en gammal pump i garaget, sitter tydligen original på Volvo 240 och Porsche...
Det är alltså en Bosch 044 pump, alla tuffa killar har ju minst en sån.
Tanken sitter på plats, lite nya slangar och omlackat påfyllningsrör.
Bilen hänger i vaggan än som man kanske förstår.
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska skruva i diffbromsen i bakaxeln eller inte, om jag börjar riva isär axeln så kommer det ju att dra ut på tiden.
Hittade en gammal pump i garaget, sitter tydligen original på Volvo 240 och Porsche...
Det är alltså en Bosch 044 pump, alla tuffa killar har ju minst en sån.
Tanken sitter på plats, lite nya slangar och omlackat påfyllningsrör.
Bilen hänger i vaggan än som man kanske förstår.
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska skruva i diffbromsen i bakaxeln eller inte, om jag börjar riva isär axeln så kommer det ju att dra ut på tiden.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Riva isär bakaxeln var det ja...
Man kan ju lyfta på locket och kolla lite iaf.
Ingen diffbroms, vilket jag redan visste om. Om det fanns som tillval till Commodore så är det ytterst ovanligt.
Nåväl, utväxlingen är samma som i Manta GS/I så diffbromsen som sitter i Rekorden bör vara Michael Bolton.
Känns ändå som att det får vänta till vintern med det, vill få ihop bilen så det går att köra med den.
Spacklade lite på en tröskel också, Biltemas fina metallspackel. Hade ungefär samma konsistens som nötcreme, men luktade konstigt och hade en lustig färg.
Imorrn borde det väl ha stelnat tillräckligt för att det ska gå att slipa.
Får nog kavla upp ärmarna, Biltemas spackel brukar tydligen vara lite segt.
Man kan ju lyfta på locket och kolla lite iaf.
Ingen diffbroms, vilket jag redan visste om. Om det fanns som tillval till Commodore så är det ytterst ovanligt.
Nåväl, utväxlingen är samma som i Manta GS/I så diffbromsen som sitter i Rekorden bör vara Michael Bolton.
Känns ändå som att det får vänta till vintern med det, vill få ihop bilen så det går att köra med den.
Spacklade lite på en tröskel också, Biltemas fina metallspackel. Hade ungefär samma konsistens som nötcreme, men luktade konstigt och hade en lustig färg.
Imorrn borde det väl ha stelnat tillräckligt för att det ska gå att slipa.
Får nog kavla upp ärmarna, Biltemas spackel brukar tydligen vara lite segt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Slipa sig...
Tröskel.
En annan tröskel.
Och en bakskärm. Hittade många lager spackel här, både gammalt, äldre och nytt.
Lite plåt tittade fram också, det är alltid skoj.
Blir väl ett lager finspackel på det här, sen får det vara bra. Ska ju inte lägga nån hellack på bilen nu, så nån måtta får det vara på dumheterna.
Tröskel.
En annan tröskel.
Och en bakskärm. Hittade många lager spackel här, både gammalt, äldre och nytt.
Lite plåt tittade fram också, det är alltid skoj.
Blir väl ett lager finspackel på det här, sen får det vara bra. Ska ju inte lägga nån hellack på bilen nu, så nån måtta får det vara på dumheterna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag blev det inget gjort på Commodoren, bytte kamrem på en S40 istället...
Men det har hänt lite under veckan, fick på lite lack på trösklarna. Tyvärr tog färgen slut, så det är bara passagerarsidan som är klar.
Förarsidan har fått ett lager, men det måste på minst ett lager till för att det ska täcka ordentligt. Lägger klarlack också, så det blir blankt och fint.
Och så ser man alla härliga sliprepor, men det skiter jag i för jag vill montera axlarna och motorn så jag får köra nån gång.
Men det har hänt lite under veckan, fick på lite lack på trösklarna. Tyvärr tog färgen slut, så det är bara passagerarsidan som är klar.
Förarsidan har fått ett lager, men det måste på minst ett lager till för att det ska täcka ordentligt. Lägger klarlack också, så det blir blankt och fint.
Och så ser man alla härliga sliprepor, men det skiter jag i för jag vill montera axlarna och motorn så jag får köra nån gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har inte rört varken spackelspade, slippapper eller färgburkar idag.
Istället blev det riktigt grovt och manligt mekande med att hänga upp bakaxeln!
Tog ett par timmar, jag var själv i garaget på förmiddagen och min späda kropp har inte så mycket att säga till emot klumpedunsen till bakaxel.
Jag väger knappt 70 kg, axeln komplett med hjul och länkarmar väger nog nästan 100 kg.
Men den kom på plats efter ett tag iaf, fick göra diverse avancerade manövrar med domkrafter, spett och gummiklubba för att få den dit jag ville.
Styrkt av framgången med monteringen av axeln så fortsatte jag av bara farten med att koppla handbromsvajer och bromsrör.
Det är nu det börjar märkas att bilen är ganska fräsch, inga rostiga skruv och muttrar nånstans. Allt är lite lagom insmort med fett sen innan den ställdes undan verkar det som.
Inga bromsar som ligger emot heller, det var tacksamt när man skulle trixa in axeln under bilen.
Nästa punkt på schemat är att tvätta ur och lacka ett original oljetråg, montera det på motorn, montera motorn på framvagnen och hissa upp hela paketet i karossen!
Istället blev det riktigt grovt och manligt mekande med att hänga upp bakaxeln!
Tog ett par timmar, jag var själv i garaget på förmiddagen och min späda kropp har inte så mycket att säga till emot klumpedunsen till bakaxel.
Jag väger knappt 70 kg, axeln komplett med hjul och länkarmar väger nog nästan 100 kg.
Men den kom på plats efter ett tag iaf, fick göra diverse avancerade manövrar med domkrafter, spett och gummiklubba för att få den dit jag ville.
Styrkt av framgången med monteringen av axeln så fortsatte jag av bara farten med att koppla handbromsvajer och bromsrör.
Det är nu det börjar märkas att bilen är ganska fräsch, inga rostiga skruv och muttrar nånstans. Allt är lite lagom insmort med fett sen innan den ställdes undan verkar det som.
Inga bromsar som ligger emot heller, det var tacksamt när man skulle trixa in axeln under bilen.
Nästa punkt på schemat är att tvätta ur och lacka ett original oljetråg, montera det på motorn, montera motorn på framvagnen och hissa upp hela paketet i karossen!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kan väl bjuda på en usel bild på bakaxelenen.
Måste vara nåt tok med kameran i telefonen, eller så har jag blivit darrhänt på gamledagarna.
Gjorde lite annat skoj idag, tvättade av ett oljetråg som ska blästras och lackas. Denna gången ska det gå att få i motorn utan att svetsa om tråget, känns ju ganska bra.
Måste vara nåt tok med kameran i telefonen, eller så har jag blivit darrhänt på gamledagarna.
Gjorde lite annat skoj idag, tvättade av ett oljetråg som ska blästras och lackas. Denna gången ska det gå att få i motorn utan att svetsa om tråget, känns ju ganska bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Blästrat oljetråget och målat med fälglack. Strikt originalskick på detta tråget.
Det blir så grannt så man blir alldeles te säk!
Imorrn ska motorn upp i motorstativ så jag kan byta tråg och oljepickup.
Sen ska sinterlamellen bytas mot en organisk och efter det kan jag skruva ihop motor och växellåda.
Sen är det klart för montering i bilen!
Det blir så grannt så man blir alldeles te säk!
Imorrn ska motorn upp i motorstativ så jag kan byta tråg och oljepickup.
Sen ska sinterlamellen bytas mot en organisk och efter det kan jag skruva ihop motor och växellåda.
Sen är det klart för montering i bilen!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
Om man tänker sig för lite innan man blästrar så går det bra. Det går att maskera och greja lite, jag tvättade ur tråget idag och det enda jag hittade var gammal oljegegga som inte försvann i första tvätten.
Dagens mekande bestod i att hänga upp järnklumpen i motorstativ.
Sen ner med det gamla svetsade tråget. Förutom oljan så var det rent och fint fortfarande, inga metallspån eller nåt annat tråkigt.
Och sen skruvade jag dit det "nya" tråget.
Passade på att fixa en markering på svänghjulet för övre dödpunkt, har inte haft nån innan pga att svänghjulet är specialtillverkat.
Upptäckte även att fördelaren satt lite löst, kan ju förklara att motorn var lite svårstartad i höstas. Inte så bra om tändläget flyttar sig lite hur som helst.
Dagens mekande bestod i att hänga upp järnklumpen i motorstativ.
Sen ner med det gamla svetsade tråget. Förutom oljan så var det rent och fint fortfarande, inga metallspån eller nåt annat tråkigt.
Och sen skruvade jag dit det "nya" tråget.
Passade på att fixa en markering på svänghjulet för övre dödpunkt, har inte haft nån innan pga att svänghjulet är specialtillverkat.
Upptäckte även att fördelaren satt lite löst, kan ju förklara att motorn var lite svårstartad i höstas. Inte så bra om tändläget flyttar sig lite hur som helst.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det går framåt.
Motor och växellåda ihopskruvade, nördade mig lite grann och drog allt med momentnyckel inkl sprängkåpan.
Imorrn ska karossen hissas upp extra högt i fram, sen ska motorn fästas på framvagnen och rullas in under karossen.
Motor och växellåda ihopskruvade, nördade mig lite grann och drog allt med momentnyckel inkl sprängkåpan.
Imorrn ska karossen hissas upp extra högt i fram, sen ska motorn fästas på framvagnen och rullas in under karossen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Vielen dank meine junge freunden!
Nu är motorn på plats i bilen, gick att lyfta ner den uppifrån. Det är mycket mer plats i motorrummet på den här bilen.
Gott om plats mot torpedväggen, så det går säkert att ta ner växellådan utan att lyfta motorn.
Tråget går fritt från framvagnen också. Det här är det tightaste stället, typ 1 cm mellan plåtkanten och tråget.
Gick väldigt smidigt trots att jag var själv, höll ganska lugnt tempo så det tog ungefär fyra timmar att få upp framvagnen och lyfta ner motorn.
Nu är motorn på plats i bilen, gick att lyfta ner den uppifrån. Det är mycket mer plats i motorrummet på den här bilen.
Gott om plats mot torpedväggen, så det går säkert att ta ner växellådan utan att lyfta motorn.
Tråget går fritt från framvagnen också. Det här är det tightaste stället, typ 1 cm mellan plåtkanten och tråget.
Gick väldigt smidigt trots att jag var själv, höll ganska lugnt tempo så det tog ungefär fyra timmar att få upp framvagnen och lyfta ner motorn.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare