318is på tre cylindrar.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
318is på tre cylindrar.
Min E30 går bara på 3 cylindrar.
Jag har kollat tändningen nu och det gnistrar och har sig så tändningen borde det inte vara.
Någon med något annat förslag?
Jag gjorde en motortvätt bara dagar innan det uppkom om det skulle ha något samband.
Jag har kollat tändningen nu och det gnistrar och har sig så tändningen borde det inte vara.
Någon med något annat förslag?
Jag gjorde en motortvätt bara dagar innan det uppkom om det skulle ha något samband.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jo så mycket har jag förstått.ERnsT skrev:Motortvättar kan ha den inverkan på bilar.
Om du har gnista så finns det ju bara en sak till som behövs. Soppa... Kolla så att du har soppa fram i cylindern.
Men frågan är vad som är fel om den inte får soppa?
Kan en spridare vara kass kanske...
Hur stor risk är det att en ventil hängt sig eller nåt sånt?
Något annat jag bör kolla?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
När man har motortvättat så är det ju inte helt ovanligt att bilen går kass...
Blås med tryckluft lite överallt, där det finns elektriska krunkor och kontakter. Det är inte vatten som står nere vid stiften kanske?
Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Isåfall ta lös kontakten och blås rent där också.
Lycka till!
Blås med tryckluft lite överallt, där det finns elektriska krunkor och kontakter. Det är inte vatten som står nere vid stiften kanske?
Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Isåfall ta lös kontakten och blås rent där också.
Lycka till!
Det lär ju inte göra skillnad eftersom jag redan vet att ettan inte funkar.Andreas K skrev:prova och klicka ur spridarkontakten samtidigt som du har motorn igång, fortsätter den gå på 3 precis som innan så kan du lokalisera felet. Skräp som sätter sig i spridarna är inte helt ovanligt.
Men Det verkar som att stiftet inte blivit blött när jag kört med den.
Det betyder eventuellt ingen soppa. Men frågan är vad det beror på.
Ska spana närmre idag.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jag har ryckt och blåst i varenda kabel och kontakt i halva bilen nu.
Inget resultat.
Är det en dålig idé att köra med bilen som den är nu?
Skulle behöva ha upp den 10 mil till Habo för att kunna gå på djupet med problemet.
Inget resultat.
Är det en dålig idé att köra med bilen som den är nu?
Skulle behöva ha upp den 10 mil till Habo för att kunna gå på djupet med problemet.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Okej, då får jag gräva på plats istället...Maccan skrev:Att köra på 3 så länge är INTE bra.
Du riskerar att katalysatorn tar eld! Du får ut massor av oförbränt bränsle i systemet som kan antändas av den glödheta katten.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Nu har jag en teori.
Flyttade jag tändkabel 1 till tvåan krånglade tvåan istället.
Alltså snackar vi fel på tändkabeln.
Jag hittade ju dessutom ett hål på gummit i höjd med kontakten till tändstiftet. Det borde alltså vara så att strömmen hoppar till toppen istället. Detta stärks av att det var vatten som möjliggjorde kontakten mellan topp och kabel från början. Det var ju också därför jag fick gnista när jag prövade utanför motorn.
Isolerar gummi så mycket bättre än luft?
Är detta möjligt överhuvudtaget ?
Jag vill ju liksom inte beställa en tändkabel för 450 spänn i onödan!
Flyttade jag tändkabel 1 till tvåan krånglade tvåan istället.
Alltså snackar vi fel på tändkabeln.
Jag hittade ju dessutom ett hål på gummit i höjd med kontakten till tändstiftet. Det borde alltså vara så att strömmen hoppar till toppen istället. Detta stärks av att det var vatten som möjliggjorde kontakten mellan topp och kabel från början. Det var ju också därför jag fick gnista när jag prövade utanför motorn.
Isolerar gummi så mycket bättre än luft?
Är detta möjligt överhuvudtaget ?
Jag vill ju liksom inte beställa en tändkabel för 450 spänn i onödan!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag behöver grejerna snarast och är i Anderstorp, så det får bli mekonomengrejer. Vad det är för märke har jag ingen aning om.Karlsson skrev:Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Det enda jag hört är att akta sig för biltemakablarna.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Litet internskämt från garaget, inget att bry sig om. Köp nya tändkablar, kolla om det finns universal.Reco skrev:Jag fattar nog inte.Karlsson skrev:Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara...
Tänkte nästan det, det har inte varit sig likt på AD center den senaste tiden.kardanaxel skrev:Han är pappaledig för tillfället...Karlsson skrev: Kolla med Erik Aztor på AD center.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare