318is på tre cylindrar.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

318is på tre cylindrar.

Inlägg av Reco »

Min E30 går bara på 3 cylindrar.
Jag har kollat tändningen nu och det gnistrar och har sig så tändningen borde det inte vara.
Någon med något annat förslag?

Jag gjorde en motortvätt bara dagar innan det uppkom om det skulle ha något samband.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Motortvättar kan ha den inverkan på bilar.
Om du har gnista så finns det ju bara en sak till som behövs. Soppa... Kolla så att du har soppa fram i cylindern.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

ERnsT skrev:Motortvättar kan ha den inverkan på bilar.
Om du har gnista så finns det ju bara en sak till som behövs. Soppa... Kolla så att du har soppa fram i cylindern.
Jo så mycket har jag förstått.
Men frågan är vad som är fel om den inte får soppa?
Kan en spridare vara kass kanske...
Hur stor risk är det att en ventil hängt sig eller nåt sånt?
Något annat jag bör kolla?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

prova och klicka ur spridarkontakten samtidigt som du har motorn igång, fortsätter den gå på 3 precis som innan så kan du lokalisera felet. Skräp som sätter sig i spridarna är inte helt ovanligt.
/Andreas
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

När man har motortvättat så är det ju inte helt ovanligt att bilen går kass...
Blås med tryckluft lite överallt, där det finns elektriska krunkor och kontakter. Det är inte vatten som står nere vid stiften kanske?

Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Isåfall ta lös kontakten och blås rent där också.

Lycka till!
Marcus Marklund

www.millway.se
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Andreas K skrev:prova och klicka ur spridarkontakten samtidigt som du har motorn igång, fortsätter den gå på 3 precis som innan så kan du lokalisera felet. Skräp som sätter sig i spridarna är inte helt ovanligt.
Det lär ju inte göra skillnad eftersom jag redan vet att ettan inte funkar.
Men Det verkar som att stiftet inte blivit blött när jag kört med den.
Det betyder eventuellt ingen soppa. Men frågan är vad det beror på.
Ska spana närmre idag.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Maccan skrev:
Finns det några styrdon i motorutrymmet?
Jag funderade lite på det.
Är inte elektroniken till spridare och sånt säkrade?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Jag har ryckt och blåst i varenda kabel och kontakt i halva bilen nu.
Inget resultat.

Är det en dålig idé att köra med bilen som den är nu?
Skulle behöva ha upp den 10 mil till Habo för att kunna gå på djupet med problemet.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Att köra på 3 så länge är INTE bra.
Du riskerar att katalysatorn tar eld! Du får ut massor av oförbränt bränsle i systemet som kan antändas av den glödheta katten.
Marcus Marklund

www.millway.se
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Maccan skrev:Att köra på 3 så länge är INTE bra.
Du riskerar att katalysatorn tar eld! Du får ut massor av oförbränt bränsle i systemet som kan antändas av den glödheta katten.
Okej, då får jag gräva på plats istället...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Nu har jag en teori.
Flyttade jag tändkabel 1 till tvåan krånglade tvåan istället.
Alltså snackar vi fel på tändkabeln.

Jag hittade ju dessutom ett hål på gummit i höjd med kontakten till tändstiftet. Det borde alltså vara så att strömmen hoppar till toppen istället. Detta stärks av att det var vatten som möjliggjorde kontakten mellan topp och kabel från början. Det var ju också därför jag fick gnista när jag prövade utanför motorn.

Isolerar gummi så mycket bättre än luft?

Är detta möjligt överhuvudtaget ?
Jag vill ju liksom inte beställa en tändkabel för 450 spänn i onödan!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Karlsson skrev:Gummi isolerar ganska mycket bättre än luft ja. Nya tändkablar är nog medicinen.
Det brukar gå att plocka ihop universalkablar för billigare peng än original-svindyrt-BMW-teile.
Kolla med Erik Aztor på AD center.
Jag behöver grejerna snarast och är i Anderstorp, så det får bli mekonomengrejer. Vad det är för märke har jag ingen aning om.
Det enda jag hört är att akta sig för biltemakablarna.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Karlsson skrev:Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara... :roll:
Jag fattar nog inte. :(
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Karlsson skrev: Kolla med Erik Aztor på AD center.
Han är pappaledig för tillfället...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Reco skrev:
Karlsson skrev:Mekonomen funkar säkert lika bra som AD center. Skicka inte på för mycket mos i kabblera bara... :roll:
Jag fattar nog inte. :(
Litet internskämt från garaget, inget att bry sig om. Köp nya tändkablar, kolla om det finns universal.
kardanaxel skrev:
Karlsson skrev: Kolla med Erik Aztor på AD center.
Han är pappaledig för tillfället...
Tänkte nästan det, det har inte varit sig likt på AD center den senaste tiden.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar