Vit BMW 318 is "FWTHG"

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Äntligen klar. För idag.
Igår förmiddag monterades dämparen efter en hel del krångel och go hjälp av Martin Fågelfälld. Tack! =)
Dock passade det lite halvkasst så jag blev "tvungen" att beställa resten av systemet från simons också. Förhoppningsvis får jag det på måndag så det hinner monteras innan jag måste ner till Anderstorp igen.
Det visade sig också att mi katalysator låg lös och skramlade och hade typ tio hål rakt igenom, så jag inhandlade en ny sån när jag ändå höll på.
Efter lite bil-åkande igår kväll så lossnade vår tillfälliga ful-montering så slutröret bestämde sig för att ligga emot karossen och skaka, så idag har jag spenderat fyra timmar i garaget (liggandes i vatten) och tillverkat nya ordentliga fästen.
Så så fort snön (!) är borta igen så blir det att köra gutt!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Lite uppdateringar igen...
Ny katalysator behövdes visst inte, det vara bara värmeskölden som var kass. Så den drog jag bort med händerna. Genomrutten!
Men nu sitter det iaf simons system från katten. Låter ytterst angenämt.
Bilen är nu vaxad också. Och så fick jag en baslåda i helgen men den har jag inte kopplat in än. Måste låna ett steg av nån och se om den funkar.
Besiktigade idag också, i ulricehamn.
Rent papper och en glad och entusiastisk besiktningsman.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

de låter ju kanon! ska försöka ta mej i kragen å göra dina spacers me!
sonatarctica
Megapostare!
Inlägg: 308
Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
Ort: Jönköping

Inlägg av sonatarctica »

Reco skrev:Lite uppdateringar igen...
Ny katalysator behövdes visst inte, det vara bara värmeskölden som var kass. Så den drog jag bort med händerna. Genomrutten!
Men nu sitter det iaf simons system från katten. Låter ytterst angenämt.
Bilen är nu vaxad också. Och så fick jag en baslåda i helgen men den har jag inte kopplat in än. Måste låna ett steg av nån och se om den funkar.
Besiktigade idag också, i ulricehamn.
Rent papper och en glad och entusiastisk besiktningsman.
Får ha E30 baslåde tävling sen då :mhihi:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

låna slutsteg av mig om du vill...lätt att koppla ur här... =)...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Jahopp.
Då har jag haft en ledig helg igen.
Ledig helg betyder att man utnyttjar föräldrarnas garage.
Nu är Olov nyservad med olja och filter i motorn och ny olja i växellådan.
Ny bromsvätska ska inhandlas snarast också.
Jag monterade bort mina strålkastar-torkare också. Klart renare utseende utan dem. Kanske.
Numera andas bilen in lite lättare också med hjälp av ett sportfilter.
Creds till biltema för deras sjukt smidiga adapter från luftmängdsmätaren till ett 76mm rör. Smidigt att slippa göra ett själv.
Jag hittade felet som gjorde att tomgången var ostadig också.
Det var en koppling till en vakumslang som spruckit och drog tjuvluft.
På med en slangklämma så var det klart.
Upphängningen av filtret är lackat efter att bilderna är tagna också.
Låter ggött gör det nu tillsammans med simonsystemet.

BildBild

(Små och kassa mobilbilder, titta eller skit i't)

Edit:
Just det!
Glömde ju att Jakob har fixat mina spacers också!
Tack! :wave: :love2: :bow: :banana:
Så efter lite mer krångel med det så går det äntligen att köra fortare än skyltarna.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

gött att du fick ordning på dom!
sonatarctica
Megapostare!
Inlägg: 308
Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
Ort: Jönköping

Inlägg av sonatarctica »

Grattis, synd att jag inte fått min att funka :cry:

Men men, hur fick du det att funka med filtret plus luftmassemätaren?
Min bil klagade jättemycket och hackade o hade sig så jag fick ta bort mitt filter...
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

sonatarctica skrev:Grattis, synd att jag inte fått min att funka :cry:

Men men, hur fick du det att funka med filtret plus luftmassemätaren?
Min bil klagade jättemycket och hackade o hade sig så jag fick ta bort mitt filter...
De trivs så bra ihop så.
Smidigt att det finns gängade hål på den så det bara var att böja till ett fäste.

Tråkigt att den krånglar!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Dags att lyfta igång en gammeltråd här!

Jag har vart i tankarna att sälja denna bilen.
Men det är svårt. Jag gillar den så skarpt!

Därför tänker jag att jag kanske lägger lite pengar på den istället.
Första steget inför våren isåfall blir en sänkning.
Vad bör man köpa och vad bör man undvika?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag var nöjd med min sänkningssats från GE-motorsport. Den började iofs bli för mjuk på konbana i 130...men innan dess var den hård och fin... kostade inte ens 4k tror jag.

Annars...vet jag inte.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Ska den bara bli lägre för syns skull har jag grejer liggande. De fjädrar och dämpare som satt på Svarten när jag köpte den. Det är väl samma för is och 325 va? Typ originalmjuka dock. Är det väghållning med i bilden så kommer väl Lindkvist snart och rekommenderar nåt. :)
Vad har du för budget ungefär?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Med tanke på budgeten så kommer förslaget från Lindkvist inte vara aktuellt. :D
Egentligen vill jag hitta ett mellanting mellan synen och hållningen.
Jag vill ju ha den lägre eftersom den är skyhög med 17".
Men jag vill ju gärna ha väghållning. Dock är det nog viktigare att det inte blir sämre än nu än att det blir skitbra. Just för att det kostar.
Vad är det för grejer du har liggande då? Vad blir det för nivåskillnad?
325 och is har ju de tjockare fjäderbenen.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Nu har jag en fundering här.
När jag spanar fjädrar finns det för 6 och 4 cylindrar.
Jag har ju fyra men jag har hört talas om att is har tjockare fjäderben.
Vilket ska jag beställa?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Kolla hos http://www.maxxtune.de/

Där har jag köpt grejor från ett par gånger till mina corsor. Bra och prisvärt.
Marcus Marklund

www.millway.se
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Reco skrev:Nu har jag en fundering här.
När jag spanar fjädrar finns det för 6 och 4 cylindrar.
Jag har ju fyra men jag har hört talas om att is har tjockare fjäderben.
Vilket ska jag beställa?
51mm fjäderbenen...alltså till de med 6cylindrar...

IS har kraftigare än vanliga 318.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Martin Fåglefelt skrev:
Reco skrev:Nu har jag en fundering här.
När jag spanar fjädrar finns det för 6 och 4 cylindrar.
Jag har ju fyra men jag har hört talas om att is har tjockare fjäderben.
Vilket ska jag beställa?
51mm fjäderbenen...alltså till de med 6cylindrar...

IS har kraftigare än vanliga 318.
Fjäderns diameter är oberoende av fjäderbenets tjocklek (den är ju mer än dubbelt så stor). Alla E30 har väl samma fjäderdiameter? Jag tror att det finns olika fjädrar för fyror och sexor eftersom de väger olika mycket. Med en tyngre motor krävs hårdare/längre fjädrar för att nå samma resultat i höjdled.

Om jag har förstått det rätt ska du beställa fjädrar för bil med 4 cylindrar. Det verkar ju logiskt också, annars skulle de väl inte skriva så.
Fjädrar alltså. När det kommer till dämpare är det såklart avgörande med fjäderbenens tjocklek.

Ang. fjäderbenen är det väl bara 318is/325/M3 (320is?) som har de tjocka 51mm benen? Inte 316/318/320/323? Eller så har jag fel. :)
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Widell skrev:
Martin Fåglefelt skrev:
Reco skrev:Nu har jag en fundering här.
När jag spanar fjädrar finns det för 6 och 4 cylindrar.
Jag har ju fyra men jag har hört talas om att is har tjockare fjäderben.
Vilket ska jag beställa?
51mm fjäderbenen...alltså till de med 6cylindrar...

IS har kraftigare än vanliga 318.
Fjäderns diameter är oberoende av fjäderbenets tjocklek (den är ju mer än dubbelt så stor). Alla E30 har väl samma fjäderdiameter? Jag tror att det finns olika fjädrar för fyror och sexor eftersom de väger olika mycket. Med en tyngre motor krävs hårdare/längre fjädrar för att nå samma resultat i höjdled.

Om jag har förstått det rätt ska du beställa fjädrar för bil med 4 cylindrar. Det verkar ju logiskt också, annars skulle de väl inte skriva så.
Fjädrar alltså. När det kommer till dämpare är det såklart avgörande med fjäderbenens tjocklek.

Ang. fjäderbenen är det väl bara 318is/325/M3 (320is?) som har de tjocka 51mm benen? Inte 316/318/320/323? Eller så har jag fel. :)
Hm... tja, så är det ju... om det nu inte är så att de säljer väghållningssatser också, och inte ändrar detaljerna. Alltså, samma fjädrar fast olika stötdämpare...dvs, alltid samma fjädrar...

Min tog ju inte hänsyn när jag beställde till 6a eller 4a... det var ju bara 48 (46?) el. 51mm jag kunde välja på... men fin blev den....tycker jag,.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Maccan skrev:Kolla hos http://www.maxxtune.de/

Där har jag köpt grejor från ett par gånger till mina corsor. Bra och prisvärt.
Dessvärre verkar jag för kass på düska för att hänga med helt och hållet.
Vad får man räkna med i frakt och tull därifrån då?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Tull är ingen. Frakten brukar ligga på 30 euro.

Bra på tyska behöver man inte vara.
Det räcker att kunna:

Ja bitte, das Bmw 318 gewindefahrwerk vill ha, danke schön.
Marcus Marklund

www.millway.se
Skriv svar