Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Här var det ett par veckor sen senaste uppdateringen.
Konbaneträffen på Moholm gick hyfsat, jag körde inte snabbast men inte långsammast heller. Mittenplacering av 31 körande får väl vara godkänt, med tanke på hur eländigt svårkörd bilen är när det svänger mycket.
Hade grymma problem med att svänga, det blir otroligt tungstyrt när man vrider mer än 1/4 varv på ratten.
Lösningen blev att köra på sladd, då gick det lite lättare att få runt bilen men jag tappade ju fart också.
Inte effektivt, och det blev svårt att hålla koncentrationen på spårvalet när man får kämpa så med bilen.
Det känns inte som att jag kan komma särskilt mycket längre med den här bilen nu, allt trixande och fixande med framvagnsgeometrin har bara gett mig gråa hår.
Grundproblemet är att jag har en kaross från -69 och en framvagn från -75. Framvagnen är alltså från nästa karossmodell, och det har visat sig att det är ganska mycket som skiljer trots att allt ser så lika ut.
Flyttar man en styrled ett par mm kan det inverka väldigt mycket på styregenskaperna, har man flyttat alla styrleder ett par cm så kan man ju räkna ut vad som händer...
Därför har jag nu tagit ett beslut som kanske kan verka helt galet och dumt.
Jag ska byta bil.
Det blir en Commodore B GS/E istället. Motor, stötdämpare och lite annat kommer att flyttas över från Rekorden. Sen får jag se om jag behåller den, eller om jag lägger i en CIH-fyra och säljer den.
"Nya" bilen hämtas om ett par veckor, fram till dess demonterar jag Rekorden och ordnar så den iaf blir ett rullande chassie. Finns det intresse att ta över den så är det bara att höra av sig.
Konbaneträffen på Moholm gick hyfsat, jag körde inte snabbast men inte långsammast heller. Mittenplacering av 31 körande får väl vara godkänt, med tanke på hur eländigt svårkörd bilen är när det svänger mycket.
Hade grymma problem med att svänga, det blir otroligt tungstyrt när man vrider mer än 1/4 varv på ratten.
Lösningen blev att köra på sladd, då gick det lite lättare att få runt bilen men jag tappade ju fart också.
Inte effektivt, och det blev svårt att hålla koncentrationen på spårvalet när man får kämpa så med bilen.
Det känns inte som att jag kan komma särskilt mycket längre med den här bilen nu, allt trixande och fixande med framvagnsgeometrin har bara gett mig gråa hår.
Grundproblemet är att jag har en kaross från -69 och en framvagn från -75. Framvagnen är alltså från nästa karossmodell, och det har visat sig att det är ganska mycket som skiljer trots att allt ser så lika ut.
Flyttar man en styrled ett par mm kan det inverka väldigt mycket på styregenskaperna, har man flyttat alla styrleder ett par cm så kan man ju räkna ut vad som händer...
Därför har jag nu tagit ett beslut som kanske kan verka helt galet och dumt.
Jag ska byta bil.
Det blir en Commodore B GS/E istället. Motor, stötdämpare och lite annat kommer att flyttas över från Rekorden. Sen får jag se om jag behåller den, eller om jag lägger i en CIH-fyra och säljer den.
"Nya" bilen hämtas om ett par veckor, fram till dess demonterar jag Rekorden och ordnar så den iaf blir ett rullande chassie. Finns det intresse att ta över den så är det bara att höra av sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har du tagit din medicin idag, pôjk?
Ska vi behöva höra på nytt ljug, i 6-7 år, om hur fort Commodoren kommer gå?
"-Nästa år kommer den ut, och fatta va den kommer att gå gütt. Jag kommer köra ifrån er allihop, du veeeit"
Ärligt talat så är en Commodore GRYMNT snygg och tuff. All heder till dig som orkar börja om från 0. Och jag lyssnar gärna på nytt ljug.
Håll oss uppdaterade med mycket bilder bara!
Tro mig, det här har jag funderat på ganska länge nu. Inga förhastade beslut här inte!
Och det ska nog inte behöva bli så mycket ljug den här gången, eftersom "nya" bilen inte kommer att kräva så omfattande renovering som Rekorden.
Jag ska försöka hålla den på en ganska sansad nivå, det ska gå att åka som vanligt på gatan med mattor och baksäte i bilen. Ingen bur, inga speciallösningar med bromsvåg och hydraulisk handbroms.
En mogen och ansvarsfull entusiastbil helt enkelt!
Och det ska nog inte behöva bli så mycket ljug den här gången, eftersom "nya" bilen inte kommer att kräva så omfattande renovering som Rekorden.
Jag ska försöka hålla den på en ganska sansad nivå, det ska gå att åka som vanligt på gatan med mattor och baksäte i bilen. Ingen bur, inga speciallösningar med bromsvåg och hydraulisk handbroms.
En mogen och ansvarsfull entusiastbil helt enkelt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jo, allt går ju såklart. Men det blir lätt så att man bara bygger och bygger, när man istället kunde ha kört och fått rutin på banan.
Det finns många andra som bygger häftiga och kompromisslösa banracers, men Rekorden blev nog lite för hård och kompromisslös för mig egentligen.
Bara en sån sak som att man måste traila bilen överallt för att vara någorlunda pigg för att kunna köra den, det blir ganska krångligt i längden.
Skönare att kunna köra till och från banan, utan öronproppar och njurbälte.
Det finns många andra som bygger häftiga och kompromisslösa banracers, men Rekorden blev nog lite för hård och kompromisslös för mig egentligen.
Bara en sån sak som att man måste traila bilen överallt för att vara någorlunda pigg för att kunna köra den, det blir ganska krångligt i längden.
Skönare att kunna köra till och från banan, utan öronproppar och njurbälte.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
En liten uppdatering här då.
Rekorden är nu motorlös, framvagnen är tillbaka med gamla Biltema rallygasdämpare och Mercafjädrar.
Jag ska ge mig på bakvagnen imorrn, skruvar nog bara loss coiloversen och sätter dit ett par andra stötdämpare. Fattas ett par bussningar i bakaxeln så jag kan inte skruva dit original länkarmarna.
Det gör att jag inte kan få dit några fjädrar så den får väl stå på genomslagsgummina tills vidare...
Funkar ju att transportera den ändå, den ska ställas undan hos mor och far på obestämd framtid.
Hämtar Commodoren på lördag, bilder kommer i en ny tråd!
Rekorden är nu motorlös, framvagnen är tillbaka med gamla Biltema rallygasdämpare och Mercafjädrar.
Jag ska ge mig på bakvagnen imorrn, skruvar nog bara loss coiloversen och sätter dit ett par andra stötdämpare. Fattas ett par bussningar i bakaxeln så jag kan inte skruva dit original länkarmarna.
Det gör att jag inte kan få dit några fjädrar så den får väl stå på genomslagsgummina tills vidare...
Funkar ju att transportera den ändå, den ska ställas undan hos mor och far på obestämd framtid.
Hämtar Commodoren på lördag, bilder kommer i en ny tråd!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bumpar denna tråden lite med en film från mappningen hos Maxxtuning.
Höj volymen!
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0058
Höj volymen!
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0058
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu kommer väl detta försent, men jag hittade lite inspiration till Opelbygge...
Opel med Viperkomponenter...
Se här:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2
Lång länk till mobile.de med en Opel korad med Viper.
/Mats J
Opel med Viperkomponenter...
Se här:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2
Lång länk till mobile.de med en Opel korad med Viper.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
Jag har kvar Rekorden, och jag är fortfarande andra ägaren på den.
Ingen idé att sälja den egentligen, det är väldigt svårt att hitta rätt köpare.
Den kanske kan bli isbil eller nåt annat skoj i framtiden.
Ingen idé att sälja den egentligen, det är väldigt svårt att hitta rätt köpare.
Den kanske kan bli isbil eller nåt annat skoj i framtiden.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Och hur läcker var inte den bilen.Mats J skrev:Nu kommer väl detta försent, men jag hittade lite inspiration till Opelbygge...
Opel med Viperkomponenter...
Se här:
http://suchen.mobile.de/
Lång länk till mobile.de med en Opel korad med Viper.
/Mats J
600.000 SEK hmmm.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster