Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
10 dagar senare...
Förarsidan är nästan klar nu, ska punktsvetsa lite mer och slipa bara.
Lyckades mäta lite fel också, jag höll botten på balken tvärtom mot vad jag hade tänkt. Ritade lite där jag skulle borra hål, men det blev tokigt.
Hur lagar man hål i en plåt då? Det finns lösningar på allt...
Tag en felborrad plåt och spänn fast den på en aluminiumplatta.
Svetsa lite i hålen och bryt loss plåten.
Slipa ner svetslopporna i vredesmod.
Klart och betalt!
Förarsidan är nästan klar nu, ska punktsvetsa lite mer och slipa bara.
Lyckades mäta lite fel också, jag höll botten på balken tvärtom mot vad jag hade tänkt. Ritade lite där jag skulle borra hål, men det blev tokigt.
Hur lagar man hål i en plåt då? Det finns lösningar på allt...
Tag en felborrad plåt och spänn fast den på en aluminiumplatta.
Svetsa lite i hålen och bryt loss plåten.
Slipa ner svetslopporna i vredesmod.
Klart och betalt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
När jag hade problem med detta när jag lagade min 140, så tog jag mässingsplåt. aluminium reagerar starkt med vanlig plåt nämligen, och får du in aluminiumoxider i en plåtbit så rostar det upp innifrån, hur mycket du än rostskyddar från båda hållen... så ta mässing nästa gång...
Mä Völvon på Bréé...
Rost är ju det tråkigaste som finns....
Så nu är det dags att gå över till rite roligare mek?
Typ framvagn/bakvagn och motor?
/Mats J
Så nu är det dags att gå över till rite roligare mek?
Typ framvagn/bakvagn och motor?
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Finns fortfarande en del småhål att laga. Golvet på passagerarsidan, ett par små hål i A-stolparna och en skärmkant bak.
Sen bör egentligen plåten under kofångaren bak bytas, men jag får se hur jag gör där. Det finns ekonomiplåt att få tag på iaf.
Sen bör egentligen plåten under kofångaren bak bytas, men jag får se hur jag gör där. Det finns ekonomiplåt att få tag på iaf.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Rostlagning är tråkigt, så jag tog lite paus från det och började finmeka med lite framtida uppgraderingar istället.
Här har vi en 15" fälg, en 310 mm bromsskiva och ett fyrkolvs Brembo-ok.
Frigången mäts med den vedertagna standarden Morakniv.
Och det här är vad jag inbillar mig att max sväng och max infjädring blir.
Övre länkarmen måste gå fritt från oket.
Alltid kul att mäta lite. Frambromsarna kommer att bli ett fint projekt för sommaren, om jag hinner få klart resten av bilen vill säga...
Här har vi en 15" fälg, en 310 mm bromsskiva och ett fyrkolvs Brembo-ok.
Frigången mäts med den vedertagna standarden Morakniv.
Och det här är vad jag inbillar mig att max sväng och max infjädring blir.
Övre länkarmen måste gå fritt från oket.
Alltid kul att mäta lite. Frambromsarna kommer att bli ett fint projekt för sommaren, om jag hinner få klart resten av bilen vill säga...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hittade annars 330mm bromsskivor till vettigt pris:
http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=32
625 kr för två brembokivor är väl billigt. Tyvärr verkar Mustangen ha flytande ok, annars hade det kunnat bli ett billigt kit att köpa.
Denna var lite dyrare:
http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=37
/Mats J
http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=32
625 kr för två brembokivor är väl billigt. Tyvärr verkar Mustangen ha flytande ok, annars hade det kunnat bli ett billigt kit att köpa.
Denna var lite dyrare:
http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=37
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Blev lite mer plåtjobb idag, flytt av batterihylla till bagaget.
Borrat bort punktsvetsar och kapat lite.
Fanns lite rost under batterihyllan såklart, den har ju suttit där sedan -77.
Lade i hyllan löst i reservhjulsbaljan för att kolla lite hur det blir.
Blir nog bra. Smidigt med färdigt fäste för batteriet.
Borrat bort punktsvetsar och kapat lite.
Fanns lite rost under batterihyllan såklart, den har ju suttit där sedan -77.
Lade i hyllan löst i reservhjulsbaljan för att kolla lite hur det blir.
Blir nog bra. Smidigt med färdigt fäste för batteriet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag har jag byggt om spakstället till växellådan.
Kortat av spakstället och växelföraren, samt förlängt spaken lite under kulan för att få kortare slag i spaken.
Så här blev det i bilen. Hängt upp växellådan, fyran ilagd och mittkonsollen på rätt ställe. Lite suddig bild, men man ser väl ungefär vad det är.
Imorrn ska jag börja lappa ihop tunneln.
Kortat av spakstället och växelföraren, samt förlängt spaken lite under kulan för att få kortare slag i spaken.
Så här blev det i bilen. Hängt upp växellådan, fyran ilagd och mittkonsollen på rätt ställe. Lite suddig bild, men man ser väl ungefär vad det är.
Imorrn ska jag börja lappa ihop tunneln.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Växellådstunneln är färdigsvetsad. Ska slipa ner lopporna lite och lägga på karosskitt.
Gick loss i ena hjulhuset bak idag med stålborste. Sen blev det partystämning med Hagmans CA-primer.
Ska lägga ett lager till när detta har härdat. Tänkte att jag tar en bit i taget, så man inte tröttnar på att slipa. Dessutom är grundfärgen inte så nyttig att andas in, så jag tar det helst i etapper.
Gick loss i ena hjulhuset bak idag med stålborste. Sen blev det partystämning med Hagmans CA-primer.
Ska lägga ett lager till när detta har härdat. Tänkte att jag tar en bit i taget, så man inte tröttnar på att slipa. Dessutom är grundfärgen inte så nyttig att andas in, så jag tar det helst i etapper.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Har inte hänt så mycket här sen förra helgen. Svetsade lite mer rost, plåten bakom tanken var lite dålig. Fick göra ett nytt urtag för slutröret också.
Har varit redigt förkyld sen i tisdags, så jag har varit hemma från jobbet. Känns ovant, händer max en gång om året. Får väl hoppas att det här var årets enda sjukfrånvaro, så man kan göra lite nytta nu.
Har varit redigt förkyld sen i tisdags, så jag har varit hemma från jobbet. Känns ovant, händer max en gång om året. Får väl hoppas att det här var årets enda sjukfrånvaro, så man kan göra lite nytta nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders målar bilen.
Ska på ett lager till, men jag väntar nog tills det blir lite mindre snö utanför garaget. Körde fast såvidapass idag, höll på i en timme och grävde och försökte gunga loss bilskrället.
Tillslut fick jag ge upp och ringa Jimpa som drog loss mig med sin Jeep Grand Cherokee.
Ibland vill man ha en fyrhjulsdriven amerikansk jeep...
Ska på ett lager till, men jag väntar nog tills det blir lite mindre snö utanför garaget. Körde fast såvidapass idag, höll på i en timme och grävde och försökte gunga loss bilskrället.
Tillslut fick jag ge upp och ringa Jimpa som drog loss mig med sin Jeep Grand Cherokee.
Ibland vill man ha en fyrhjulsdriven amerikansk jeep...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
Har inte varit i garaget på ett par veckor pga att det varit så kallt och elpriset skjutit i höjden. Ingen idé att köra med elfläktarna alltså, och det saknas delar till den nyinförskaffade dieselbrännaren.
Åkte iallafall förbi garaget idag för att hämta lite grejer och möttes av det här...
All snö från taket har rasat ner och nu är den frusen.
Nån av de andra grabbarna har gjort ett tappert försök att gräva fram ladugården...
Jaja, man kan iallafall komma in. Ska nog dit imorrn igen och försöka gräva lite mer om det är mildväder.
Är det fortfarande fruset så kan jag ju ändå få lite gjort med bilen.
Åkte iallafall förbi garaget idag för att hämta lite grejer och möttes av det här...
All snö från taket har rasat ner och nu är den frusen.
Nån av de andra grabbarna har gjort ett tappert försök att gräva fram ladugården...
Jaja, man kan iallafall komma in. Ska nog dit imorrn igen och försöka gräva lite mer om det är mildväder.
Är det fortfarande fruset så kan jag ju ändå få lite gjort med bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare