BMW 325im turbo -89

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

BMW 325im turbo -89

Inlägg av Anders Gustafsson »

Tänkte att det var dags att göra en projekttråd om min fd. bruksbil.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.

Bild
Så här såg bilen ut när den köptes.

Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.

Bild
Slutet på långarakan på Anderstorp.

Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.

Bild
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...

Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.

Bild
Bild

Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...

Bild
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...

Bild
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.

Bild
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.

Bild
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.

Bild
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.

Bild
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.

Bild
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.

Bild
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.

Bild
Monterat på bilen.

Bild
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.

Bild
Drivaxlarna moterade.

Bild
Bakskivor från 328 e46.

Bild
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.

Bild
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.

Bild
Fräst handbromsvajerfäste.

Bild
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.

Bild
Spacers till Alpina fälgarna.

Bild
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.

Bild
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.

Bild
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.

Bild
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.

Bild
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.

Bild
Ämne till främre bromsoksadapter.

Bild
Halvfärdigt.

Bild
Nästan klart.

Bild
Klart.

Bild
Bild
Provmontering.

Bild
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.

Bild
Slitsad framskiva.

Bild
Nyfräst mutter till framnavet.

Bild
Alla delarna till frambromsarna.

Bild
Fälgarna provmonterade.

Bild
Lite dammig efter flera år i garaget.

Bild
Tvättad.

Bild
Bild
Konbanekörning på Mohomsflygfält.

Bild
Senast redigerad av 1 Anders Gustafsson, redigerad totalt 17 gånger.
BMW 325im
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Oerhört snyggt!
Vilka mått är det på framskivorna nu? Jag funderar på om sådana Jaguarok skulle kunna vara en möjlig ersättning på min BMW 750 den dag då fyrkolvsoken inte vill vara med längre. För 750 fyrkolvsok begär ju folk upp till 4000:- för ett par bara för att dom passar på flera andra bilar. Men dom är ju rätt gamla nu, alla man kan få tag på. Hade varit bättre att hitta ett alternativ.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

Tack.

Bromsskivorna är 345x32mm.
BMW 325im
hellebjork
Postare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 jul 2004 15:16
Ort: Sandviken, Gästrikland.

Inlägg av hellebjork »

Vilket fantastiskt jobb du gjort, det här kommer helt klart att följas. Otroligt snygg bil med!
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Otroligt snyggt och välgjort. Man blir ju så sugen på att starta nya projekt när man ser sånt här. :D Hör av dig nästa gång du behöver några grejer från så kan jag säkert ordna lite klubbrabatt. :wave:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Fin bil detta! bra jobbat!
Inga inrednings bilder? :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Denna är fantastisk. Precis så en E30 ska se ut!
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

Tack för kommentarerna, roligt att ni gilla den.

Hittade ett par bilder på inredningen.

Bild
Bytt till ett par skinnstolar från E36 och en ny fin mockaratt. Gick förvånande nog fortfarande att köpa nya på BMW.


Bild
Lyckades efter mycket letande få tag i ett baksäte från en M3:a.


Klubbrabatt låter ju bra, kränghämmare är nog det som ska bytas härnäst.
Ja och så motor så klart. Nu är bilen besiktigad som den står för hela nästa säsong, så nu måste den slöa originalmotorn ur. :mhihi:
BMW 325im
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

Varför är JAG inte välsignad med denna ork!?!
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
erre
Postar så det viner...
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jan 2002 01:00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av erre »

Emil C skrev:Varför är JAG inte välsignad med denna ork!?!
ORK? Vad jag vill minnas slutade alltid garagedagarna med att vi alla tre låg å sov... i fikasoffan :zzzzzz: :zzzzzz: :zzzzzz:
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

erre skrev:ORK? Vad jag vill minnas slutade alltid garagedagarna med att vi alla tre låg å sov... i fikasoffan :zzzzzz: :zzzzzz: :zzzzzz:
Inte alla garagedagar... :nono:

...men många :roll:

Men det är ju bara för att du tar med så mycket fika att vi drabbas av "paltkoma"
BMW 325im
740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

Anders Gustafsson skrev:Hittade ett par bilder på inredningen.

http://img21.imageshack.us/img21/299/img4982je.jpg
Bytt till ett par skinnstolar från E36
Behöver man modifiera något eller passar dom direkt?
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

740fredrik skrev:Behöver man modifiera något eller passar dom direkt?
Nja, dom passade inte riktigt utan man fick göra adapterplattor till underredet.
BMW 325im
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

"Bromsskivorna är 345x32mm."

mina är 324x30mm så då kanske Jaguaroken inte passar så bra?

/Mats J[/quote]
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

Jag hade 334x32mm skivor från 750 e38 och provade med först och dom funkade bra ihop med oken, så det borde väl gå med skivorna du har.
Mitt problem var att fästöronen på oket tog i fjäderbenet, så då var jag tvungen att välja "större" skivor. 8)

Bild
BMW 325im
Anders Gustafsson
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2009 10:29

Inlägg av Anders Gustafsson »

Nu har det äntligen hänt lite i garaget igen.
Börjar bli dax att förbereda inför motorbytet så bilen skulle kunna vara klar till våren med turbomotorn.

Fått en adapter/fäste till elvattenpumpen tillverkad.

Bild
Bild
Urtag för spännhjulet till kamremmen.

Bild
Motorn.

Bild
Bild
Vattenpumpsfästet monterat.

Bild
Bild
Elvattenpumpen.

Bild
Pumpen monterad.
BMW 325im
erre
Postar så det viner...
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jan 2002 01:00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av erre »

Dags att greja lite snart eller hur!! jag är väl mest sugen på att trimma hojen lite :)

Tycker du ska stoppa i turbomotorn till eksjö!
Skriv svar