Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Kan ju bjuda på lite bilder kanske.
Provmonterade de ventilerade skivorna bak. Bolt-on!
Skivor från Admiral, framok från BMW 323 E21.
Nästan bolt-on var det, fick fila lite i plåtbiten som håller handbromsvajern.
Den tog i oket lite.
Fortsätter det med sånt här flyt så är den klar till våren, men man ska väl inte säga för mycket kanske...
Provmonterade de ventilerade skivorna bak. Bolt-on!
Skivor från Admiral, framok från BMW 323 E21.
Nästan bolt-on var det, fick fila lite i plåtbiten som håller handbromsvajern.
Den tog i oket lite.
Fortsätter det med sånt här flyt så är den klar till våren, men man ska väl inte säga för mycket kanske...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 29 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ja, nu finns det väl bara tre. För du menade väl skivorna, inte hela Admiraler?
Faktum är att jag hittade en annons på Blocket i höstas, en gubbe som hade massa grejer till Commodore A/B och Admiral.
Åkte och kollade lite i hans gömmor och köpte skivorna. Bättre beg såklart, och det blev lite väl dyrt egentligen.
Men ska det gå att besiktiga bilen med 24V så är det de här delarna som gäller.
Jag hinner säkert hitta nån likvärdig skiva som passar till nästa gång det ska besiktigas, det blir 2012 om allt går som planerat.
Faktum är att jag hittade en annons på Blocket i höstas, en gubbe som hade massa grejer till Commodore A/B och Admiral.
Åkte och kollade lite i hans gömmor och köpte skivorna. Bättre beg såklart, och det blev lite väl dyrt egentligen.
Men ska det gå att besiktiga bilen med 24V så är det de här delarna som gäller.
Jag hinner säkert hitta nån likvärdig skiva som passar till nästa gång det ska besiktigas, det blir 2012 om allt går som planerat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gjorde ett riktigt ryck i garaget idag.
Skruvade på några skruvar, och vips var motorn ur bilen.
Till salu för övrigt, den är i bra skick.
Sen sa jag till framvagnen på skarpen, så den kröp in under bilen och skämdes lite.
Nu är det ganska tomt i fram.
Ska börja konstruera lite fästen till karossvaggan, måste klura ut nåt bra sätt att fästa karossen utan att den viker sig.
Den är ju lite rostig på ett par ganska kritiska ställen, och det vore kul att kunna stänga dörrarna efter rostlagningen.
Skruvade på några skruvar, och vips var motorn ur bilen.
Till salu för övrigt, den är i bra skick.
Sen sa jag till framvagnen på skarpen, så den kröp in under bilen och skämdes lite.
Nu är det ganska tomt i fram.
Ska börja konstruera lite fästen till karossvaggan, måste klura ut nåt bra sätt att fästa karossen utan att den viker sig.
Den är ju lite rostig på ett par ganska kritiska ställen, och det vore kul att kunna stänga dörrarna efter rostlagningen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Dagens mekande blev att ta ner tanken.
Nån har svetsat lite på den. Ser väl ok ut, verkar som om de tagit en del från en hel tank och lagat med.
Golv och balkar är i bra kondition, lite ytrost här och där bara.
Nån har svetsat lite på den. Ser väl ok ut, verkar som om de tagit en del från en hel tank och lagat med.
Golv och balkar är i bra kondition, lite ytrost här och där bara.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Är den dära domkraften bra? Måste införskaffa nåt sådant som går in under bilarna...Karlsson skrev:http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... ld0010.jpg
Menar du den röda/silvriga domkraften i aluminium? Den är bra, iaf det här exemplaret. Det är garagekompisens som jag lånat lite.
Jag har en mindre modell som är blå, den är helt kass. Läcker som ett såll så den sjunker snabbt.
Men den röda lite större modellen verkar funka bra. Kostar typ 1700-2000 på Jula.
Jag har en mindre modell som är blå, den är helt kass. Läcker som ett såll så den sjunker snabbt.
Men den röda lite större modellen verkar funka bra. Kostar typ 1700-2000 på Jula.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Finns olika modeller som sagt. Finns bland annat med 1 eller 2 kolvar, dom med 1 håller inte.Karlsson skrev:Menar du den röda/silvriga domkraften i aluminium? Den är bra, iaf det här exemplaret. Det är garagekompisens som jag lånat lite.
Jag har en mindre modell som är blå, den är helt kass. Läcker som ett såll så den sjunker snabbt.
Men den röda lite större modellen verkar funka bra. Kostar typ 1700-2000 på Jula.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nu hänger karossen i vaggan! Känns mycket bra.
Rejäla fästen fram och bak.
Så här blev det hela.
Går inte att luta den mer eftersom främre fästet tar i ena rambenet, men jag måste ha den såhär ett tag tills jag lagat rosten.
Funkar bra ändå, går inte att jämföra med att ligga på golvet och svetsa.
När vi ändå är inne på ämnet rost, så här ser balkarna ut inuti.
Golvet ovanför verkar hyfsat iaf, men det var många lager plåt i balken.
Jag får nog kapa bort en hel del och göra en ny balk av 3 mm plåt eller nåt, så blir det rejält.
Andra sidan där jag inte kapat nåt än, ganska läskigt...
Hittade ett litet rosthål i höger A-stolpe också, elände!
Verkar som om tidigare ägaren tätat alla skarvar med silikon, och det var nog inte så smart. Mycket ytrost under silikonet, så det blir till att skrapa bort och måla med riktig grundfärg och kitta ordentligt.
Rejäla fästen fram och bak.
Så här blev det hela.
Går inte att luta den mer eftersom främre fästet tar i ena rambenet, men jag måste ha den såhär ett tag tills jag lagat rosten.
Funkar bra ändå, går inte att jämföra med att ligga på golvet och svetsa.
När vi ändå är inne på ämnet rost, så här ser balkarna ut inuti.
Golvet ovanför verkar hyfsat iaf, men det var många lager plåt i balken.
Jag får nog kapa bort en hel del och göra en ny balk av 3 mm plåt eller nåt, så blir det rejält.
Andra sidan där jag inte kapat nåt än, ganska läskigt...
Hittade ett litet rosthål i höger A-stolpe också, elände!
Verkar som om tidigare ägaren tätat alla skarvar med silikon, och det var nog inte så smart. Mycket ytrost under silikonet, så det blir till att skrapa bort och måla med riktig grundfärg och kitta ordentligt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
om du behöver eller bara helt enkelt vill ha plåt så har ja massor hemma,
fick de när ja jobbade en kort tid på momeck i bottnaryd, tror de e 3mm
har nog säkert 15m2
kostar gratis
fick de när ja jobbade en kort tid på momeck i bottnaryd, tror de e 3mm
har nog säkert 15m2
kostar gratis
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Gratis är bra! Hade gått att ordna på jobbet också, men då blir det lite mer krångel med att leta i skrotbingar och skriva lappar.
Dagens framfart med vinkelslipen. Det blir alltid mer än man tänkt från början...
Det här är inne i balken på passagerarsidan. Lite suspekta hål in i domkraftsfästet åt vänster, får klura lite på hur det ska lagas.
Samma ställe på förarsidan. Ser bättre ut här, här har golvet blivit lagat nån gång ser man.
Det var väl det hela, kommer nog lite roligare bilder i veckan när jag ska börja göra mallar och kapa till ny fräsch plåt!
Dagens framfart med vinkelslipen. Det blir alltid mer än man tänkt från början...
Det här är inne i balken på passagerarsidan. Lite suspekta hål in i domkraftsfästet åt vänster, får klura lite på hur det ska lagas.
Samma ställe på förarsidan. Ser bättre ut här, här har golvet blivit lagat nån gång ser man.
Det var väl det hela, kommer nog lite roligare bilder i veckan när jag ska börja göra mallar och kapa till ny fräsch plåt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
Japp, jag hämtade en plåt idag. Den lär nog räcka ett tag, 1700x1500 mm.
1,5 mm tjock är den, precis samma som balkarna är original.
Började klippa till en bit ikväll, blir bra det här.
Gamla plåten hade en förstärkning inuti, vet inte om jag ska vara så seriös att jag gör likadant. Det blir dumt i botten på balken, dubbla plåtar.
Som gjort för att samla fukt och skit och så börjar det rosta igen om ett tag.
Jag tror jag löser det på nåt annat sätt, har lite idéer.
1,5 mm tjock är den, precis samma som balkarna är original.
Började klippa till en bit ikväll, blir bra det här.
Gamla plåten hade en förstärkning inuti, vet inte om jag ska vara så seriös att jag gör likadant. Det blir dumt i botten på balken, dubbla plåtar.
Som gjort för att samla fukt och skit och så börjar det rosta igen om ett tag.
Jag tror jag löser det på nåt annat sätt, har lite idéer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
Största krafterna kommer längs med balken, så ska jag förstärka så bör det vara en längsgående plåt.
Jag har fått dit ena sidan av balken nu iaf.
Ska börja göra ett "golv" imorrn, sen får jag klura lite på hur förstärkningen ska se ut.
Jag har fått dit ena sidan av balken nu iaf.
Ska börja göra ett "golv" imorrn, sen får jag klura lite på hur förstärkningen ska se ut.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu börjar det bli klart på passagerarsidan.
Förstärkning.
Bottenplåt.
Svetsat och slipat...
... och se, där har vi den klar!
Ska spruta in tunnflytande rostskydd när grundfärgen torkat.
Imorgon börjar jag med nästa sida!
Förstärkning.
Bottenplåt.
Svetsat och slipat...
... och se, där har vi den klar!
Ska spruta in tunnflytande rostskydd när grundfärgen torkat.
Imorgon börjar jag med nästa sida!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare