BMW 325im turbo -89
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
BMW 325im turbo -89
Tänkte att det var dags att göra en projekttråd om min fd. bruksbil.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.
Så här såg bilen ut när den köptes.
Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.
Slutet på långarakan på Anderstorp.
Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...
Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.
Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.
Monterat på bilen.
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.
Drivaxlarna moterade.
Bakskivor från 328 e46.
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.
Fräst handbromsvajerfäste.
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.
Spacers till Alpina fälgarna.
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.
Ämne till främre bromsoksadapter.
Halvfärdigt.
Nästan klart.
Klart.
Provmontering.
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.
Slitsad framskiva.
Nyfräst mutter till framnavet.
Alla delarna till frambromsarna.
Fälgarna provmonterade.
Lite dammig efter flera år i garaget.
Tvättad.
Konbanekörning på Mohomsflygfält.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.
Så här såg bilen ut när den köptes.
Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.
Slutet på långarakan på Anderstorp.
Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...
Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.
Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.
Monterat på bilen.
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.
Drivaxlarna moterade.
Bakskivor från 328 e46.
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.
Fräst handbromsvajerfäste.
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.
Spacers till Alpina fälgarna.
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.
Ämne till främre bromsoksadapter.
Halvfärdigt.
Nästan klart.
Klart.
Provmontering.
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.
Slitsad framskiva.
Nyfräst mutter till framnavet.
Alla delarna till frambromsarna.
Fälgarna provmonterade.
Lite dammig efter flera år i garaget.
Tvättad.
Konbanekörning på Mohomsflygfält.
Senast redigerad av 1 Anders Gustafsson, redigerad totalt 17 gånger.
BMW 325im
Oerhört snyggt!
Vilka mått är det på framskivorna nu? Jag funderar på om sådana Jaguarok skulle kunna vara en möjlig ersättning på min BMW 750 den dag då fyrkolvsoken inte vill vara med längre. För 750 fyrkolvsok begär ju folk upp till 4000:- för ett par bara för att dom passar på flera andra bilar. Men dom är ju rätt gamla nu, alla man kan få tag på. Hade varit bättre att hitta ett alternativ.
/Mats J
Vilka mått är det på framskivorna nu? Jag funderar på om sådana Jaguarok skulle kunna vara en möjlig ersättning på min BMW 750 den dag då fyrkolvsoken inte vill vara med längre. För 750 fyrkolvsok begär ju folk upp till 4000:- för ett par bara för att dom passar på flera andra bilar. Men dom är ju rätt gamla nu, alla man kan få tag på. Hade varit bättre att hitta ett alternativ.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
-
- Postare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 15 jul 2004 15:16
- Ort: Sandviken, Gästrikland.
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
Tack för kommentarerna, roligt att ni gilla den.
Hittade ett par bilder på inredningen.
Bytt till ett par skinnstolar från E36 och en ny fin mockaratt. Gick förvånande nog fortfarande att köpa nya på BMW.
Lyckades efter mycket letande få tag i ett baksäte från en M3:a.
Klubbrabatt låter ju bra, kränghämmare är nog det som ska bytas härnäst.
Ja och så motor så klart. Nu är bilen besiktigad som den står för hela nästa säsong, så nu måste den slöa originalmotorn ur.
Hittade ett par bilder på inredningen.
Bytt till ett par skinnstolar från E36 och en ny fin mockaratt. Gick förvånande nog fortfarande att köpa nya på BMW.
Lyckades efter mycket letande få tag i ett baksäte från en M3:a.
Klubbrabatt låter ju bra, kränghämmare är nog det som ska bytas härnäst.
Ja och så motor så klart. Nu är bilen besiktigad som den står för hela nästa säsong, så nu måste den slöa originalmotorn ur.
BMW 325im
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Behöver man modifiera något eller passar dom direkt?Anders Gustafsson skrev:Hittade ett par bilder på inredningen.
http://img21.imageshack.us/img21/299/img4982je.jpg
Bytt till ett par skinnstolar från E36
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
"Bromsskivorna är 345x32mm."
mina är 324x30mm så då kanske Jaguaroken inte passar så bra?
/Mats J[/quote]
mina är 324x30mm så då kanske Jaguaroken inte passar så bra?
/Mats J[/quote]
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
-
- Postare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 aug 2009 10:29
Nu har det äntligen hänt lite i garaget igen.
Börjar bli dax att förbereda inför motorbytet så bilen skulle kunna vara klar till våren med turbomotorn.
Fått en adapter/fäste till elvattenpumpen tillverkad.
Urtag för spännhjulet till kamremmen.
Motorn.
Vattenpumpsfästet monterat.
Elvattenpumpen.
Pumpen monterad.
Börjar bli dax att förbereda inför motorbytet så bilen skulle kunna vara klar till våren med turbomotorn.
Fått en adapter/fäste till elvattenpumpen tillverkad.
Urtag för spännhjulet till kamremmen.
Motorn.
Vattenpumpsfästet monterat.
Elvattenpumpen.
Pumpen monterad.
BMW 325im