Äldre herrar i trafiken :evil:

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Äldre herrar i trafiken :evil:

Inlägg av Ivarsch »

Var ute och åkte lite häromdagen.. Ganska smal öde asfaltsväg mitt uti i ingenstans.. (i mariestadstrakten) Höll mig rätt bra till hastighetsbegränsningarna och så..

Plötsligt ser jag i slutet av en raka, som jag raskt närmar mig.. En bil backar ut.. Det var en lång raka så jag fattar inte varför människan backar ut.. han borde ha sett mig.. Däcken tjuter rejält och farten dämpas ganska ordentligt.. Avståndet räcker dock inte till.. Släpper på bromsen och lägger ut bilen till höger så långt som går, fick plats.. Puh! Samtidigt som jag passerar den där renaultkombin så ser jag ett smått överaskad ansikte i bilen.. Han slutade nog backa när han hörde mina bromsar.. En äldre man.. han orka säkert inte ens vrida på nacken.. Grumf!!! Han fick sig nog en smärre chock iaf, lite härliga däcktjud (fast fömodligen inte så härliga i hans öron, och just då inte i mina heller) och ett helt moln av bränt gummi.. Gött att däcken ända ska av snart! Så länge som jag såg han i backspegeln stod han still.. brydde mig aldrig om att stanna.. knappast mitt fel.. Han blev nog skraj.. tyckte han gott kunde ha det,, han vrider nog på nacken i fortsättningen iaf.. Usch otäckt var det.. Gött man har en bra bil iaf!

Sånna där i trafiken är man verkligen inte mycket för.. Eller vad säger ni?
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Öh! Gubben fick kanske en hjärtinfarkt..... :roll:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Han kanske står där fortfarande!
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Man är inte ung för evigt. Börjar störa mig på alla mopedyngel som gasar runt i samhället utan hjälm, skjutsandes på fjortisbrudar och de saknar dessutom all form av trafikvett! Jag lurar på att skaffa en käpp som jag kan hötta mot dem med...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Karlsson skrev:Börjar störa mig på alla mopedyngel
Ja, visst är de störande? Hm, man börjar bli till åren... :wink:

Nu under sommaren har man varit med om en del incidenter. Det närmaste en krock var väl vid två tillfällen i Stockholm när bilen i filen bredvid envisas med att byta fil, trots att man liksom inte kommer någonstans... Suck. En del personer ska inte köra bil. Unga killar, gubbar, tanter, och så alla andra.

:roll:
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Stannade till i jönköping idag på vägen hem från frizon för att äta lite. Satt på uteserveringen och åt när jag hörde nåt vrålande ljud komma närmre och närmre. Lät lite som en stor hjullastare eller fläkten på en volvo 240 x10. Vände mig om och där kommer en ford sierra på ettan med fullt varv. I sitter en gubbe på 100bast som inte vekar ha varit ute i trafiken det senaste året. Han försvinner utan synhåll (med fullt varv)bakom ett hus där man efter ett tag hör en buss tuta högt och länge. Vad som hände vet jag inte, men kul va det.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev:....Han försvinner utan synhåll (med fullt varv)bakom ett hus där man efter ett tag hör en buss tuta högt och länge. Vad som hände vet jag inte, men kul va det.

Ja lite kul är det allt med dem.. sålänge som ingen skadar sig.. men tyvärr så finns det ju som sagt en massa yngel, (jo det var ju ett tag sen.. men gammal är väl ändå ett bra tag kvar till!) gubbar och tanter..

Frågan är om man ska se det ur deras perspektiv, de gamlas.. Det kan ju inte vara lätt att inse att man är för gammal för att köra bil.. Detta som man alltid har gjort.. Ok om man får nåt anfall och sen bli knasdålig på en gång men om det går långsamt som det gör med rätt många.. Då det kan ju inte vara lätt,.,,,

Nä hualigen när den dagen kommer.. men än är det ju många år kvar... men det är nog därför vi har så många olämpliga gubbar o tanter i trafiken..

Jag tycker att det borde vara en årlig kontroll på hälsan på människor över 70. Då slipper de ju att ta beslutet att sluta köra själva (för det är nog många som inte gör det tror jag,,,) och sen blir nog trafiken säkrare iom det..
ThyLegionsCome
Normal postare

Inlägg av ThyLegionsCome »

Jag vet en gubbe som tog körkort för nästan 60 år sedan. idag är han strax över 80 år och kör fortfarande omkring, lustigt nog helt felfritt, han slirar inte ens på koppling och han har en rejält knölig utfart med rejäl sluttning och ser inte mycket....han tok kör ju inte då, han håller sig till hastighets reglerna. men inte ligger han 80 på motorvägen, där är det 110km/h, och lika dant all annan stans med....
han berätta för mig när jag höll på med mitt kort att när han tog det så hade dom 1 dags teori dom läste lite vägmärken och sånt.
sen fick han köra....hör och häpna, mellan 300-400 meter. sen hade han kortet i handen....
så igentligen är det ju inte så lustigt att en del kör som skit. men som nån sa, det skulle vara årlig kontroll efter 70 lr kanske till och med 65 bast.
men faktum är ju, (om man nu ska lite på körskolan) att sånna som jag med nytagen lapp är farligare än gammla gubbar och kärringar!
men men så går det väl om man har en bil som inte står stilla vid röd-ljusen och pedalen går att sparka i golvet och han lägger iväg, tyvärr så är ju högerfoten typ 600% tyngre än den vänstra =)
Merciless Racing
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

ThyLegionsCome skrev:... tyvärr så är ju högerfoten typ 600% tyngre än den vänstra =)
Blir det inte hemskt tråkigt att bara köra omkring på fullgas på ettan? Om nu gasfoten funkar 600% bättre än kopplingsfoten menar jag... :)
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

ThyLegionsCome skrev:han berätta för mig när jag höll på med mitt kort att när han tog det så hade dom 1 dags teori dom läste lite vägmärken och sånt.
sen fick han köra....hör och häpna, mellan 300-400 meter. sen hade han kortet i handen....

Ja det är inte så illa knepigt det där. Min morfar brukar berätta om nån han kände som typ istället för att köra upp fick sitta bredvid och säga hur den andre skulle köra... Sen fick han kortet utan att ha kört en meter.. Och så var det nog.. morfar talar alltid sanning så.... men .. så många i den åldern finns det nog inte kvar som tur är.. i trafiken då... :-)
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ja, lite bättre var det förr. De som tog körkort före 1970 fick ju även A-kort på köpet. Morsan har alltså AB-kort trots att hon aldrig suttit på en MC... :-?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ThyLegionsCome
Normal postare

jo det är ju lite lustigt att man fick med det, jag fick ju inte det =(, hehe
Merciless Racing
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Karlsson skrev:Ja, lite bättre var det förr. De som tog körkort före 1970 fick ju även A-kort på köpet. Morsan har alltså AB-kort trots att hon aldrig suttit på en MC... :-?
Ja hualigen, tur att de har vett och inte sätter sig på nån heller :wink:
ThyLegionsCome
Normal postare

Hehe jo precis, rätt dåraktigt att bara "skicka" med det på lappen.....
ungefär som att dom som tog B idag fick för tung lastbil lr så.. :wink:
Merciless Racing
Skriv svar