Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tackar Axel! Den ser helt ok ut men man blir hemmablind rätt fort!kardanaxel skrev:Hade missat bilderna på bilen efter besikyningen. Den ser riktigt fin ut
Lycka till med motorn!
De ska bli kul att bygga motor. Har som alltid saknat de lite har jag insett nu när ja börjat med den nya motorn!
N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hur menar du? Tycker du jag ska bygga 16V? Finns ingen anledning när jag inte behöver 16V för att få ur den effekt ja vill ha, dessutom är de billigare med 8V och nå ventilhaveri kan ja inte få!Andreas K skrev:hm en kamaxel...
98-oktanig olja är inte att rekommendera tror jag. De skär väldigt lätt har jag hört!OneYet skrev:Det låter väl bra med 98-oktanig olja. Lite bättre än vanlig olja liksom!
Grymt snygga fälgar.
Tackar, ja tycker fälgarna är helt ok, men inte top of the line! Vill ha Compomotive...
Jaa, men ska den totalrenoveras eller?Zleepy skrev: Låter ju bra att motorbyggarsuget finns där.
Du vet ju vart det finns en vw att bygga:mhihi:
Hoppas det går bra för dig i skolbänken
De går bra i skolbänken! Första veckan avklarad. Blir nog roligare ju längre tiden går dessutom!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Blir väl bättre bottendrag och register med 16v? En 8v är stensäker så det är ett bra kort att spelaNicke Nyman skrev: Hur menar du? Tycker du jag ska bygga 16V? Finns ingen anledning när jag inte behöver 16V för att få ur den effekt ja vill ha, dessutom är de billigare med 8V och nå ventilhaveri kan ja inte få!
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
De kan kanske bli så, men med den kamaxel ja valt och med vass tändning så är skillnaden knappt märkbar mot 16V, enligt dom som vet.Andreas K skrev:Blir väl bättre bottendrag och register med 16v? En 8v är stensäker så det är ett bra kort att spela
Sen är de alldelens för mycket pengar o bygga 16V kontra 8V. Sen, remdrift på kammen och 16V är aldrig roligt, en kuggning och de är sallad. 8V, går remmen så stannar bilen av i regel... Med mitt flyt är 8V bättre!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Lite updates gällande nya motorn.
Stakar är funna, en kompis hade de grövre stakarna liggandes så jag fick köpa dem billigt.
Motorn jag har är en så kallad "lågfriktionsmotor" som Volvo byggde på 80-talet. Vev och stakar sägs vara klena. Stakarna förstår jag, dom såg ut som spagetti. La en sån stake bredvid en av M-stakarna som sitter i Volvos turbomotorer och de är som att ställa en piasavakvast mot en 100år gammal tall.
Sen ligger de 2st 530-toppar i garaget nu som ska portas i ordning, den ena sägs ha stadigare fjädrar redan, men de får vi undersöka!
Har beställt fjädrar som ska klara av upp till 8000rpm. Jag har väl tänkt varva max 7500rpm. Så de blir fint!
Ska beställa lager, ringar och alla packningar inom en snar framtid så då får man börja meka ihop bottendelen! Känns spännande!
För den intresserade så blev detta ett ovanligt långt inlägg! Men en statusuppdatering iaf!
Stakar är funna, en kompis hade de grövre stakarna liggandes så jag fick köpa dem billigt.
Motorn jag har är en så kallad "lågfriktionsmotor" som Volvo byggde på 80-talet. Vev och stakar sägs vara klena. Stakarna förstår jag, dom såg ut som spagetti. La en sån stake bredvid en av M-stakarna som sitter i Volvos turbomotorer och de är som att ställa en piasavakvast mot en 100år gammal tall.
Sen ligger de 2st 530-toppar i garaget nu som ska portas i ordning, den ena sägs ha stadigare fjädrar redan, men de får vi undersöka!
Har beställt fjädrar som ska klara av upp till 8000rpm. Jag har väl tänkt varva max 7500rpm. Så de blir fint!
Ska beställa lager, ringar och alla packningar inom en snar framtid så då får man börja meka ihop bottendelen! Känns spännande!
För den intresserade så blev detta ett ovanligt långt inlägg! Men en statusuppdatering iaf!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har idag grejat lite i garaget. Har plockat isär 530-toppen som jag köpt av Ersviken. Den var rejält skitig så jag har tvättat upp den lite lätt idag! Kommer nog bli en ännu grundligare tvätt imorrn ev.
Tog lite bilder oxå givetvis.
Har även påbörjat en ny catchtank till vevhusventilationen. Kommer nog bli kanon! Jonas Ohlsson har hjälpt mig med valsningen av den platta plåten som numer är en svetsad burk. Har satt in en skiljevägg i den oxå för att oljan inte ska kunna stänka upp i filtret. Är de någon som har en strumpa/luftfilter till en Weber/Dellorto 40-45 tills övers så är jag intresserad av en sån som filter för vevhusventilationen!
Här kommer bilder!
Å här va de tråååångt!
Men de ska vi väl råda bot på snart hoppas jag!
MVH
Tog lite bilder oxå givetvis.
Har även påbörjat en ny catchtank till vevhusventilationen. Kommer nog bli kanon! Jonas Ohlsson har hjälpt mig med valsningen av den platta plåten som numer är en svetsad burk. Har satt in en skiljevägg i den oxå för att oljan inte ska kunna stänka upp i filtret. Är de någon som har en strumpa/luftfilter till en Weber/Dellorto 40-45 tills övers så är jag intresserad av en sån som filter för vevhusventilationen!
Här kommer bilder!
Å här va de tråååångt!
Men de ska vi väl råda bot på snart hoppas jag!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Målet är väl att motorn ska stå klar om 5-6 veckor! Så då får man ta nån helg o byta motor. Vissa grejjer ska flyttas över osv så de måste kikas på bla. Lite smådrygt är de men de ska nog lösa sig!Adolfsson skrev:I den här takten blir du ju klar innan vintern 2009 hinner börja
Jag som med ska bygga ny motor har bara tittat lite på insug hur ska det gå
Ska ta med mig blocket till skolan ev någon dag i veckan och göra lite fräsjobb på de! Blir kanon!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har vart på besök hos Jens G idag och fått lite tips på portning o så till nya motorn. Sen blev de att åka hem och påbörja portningen. O fy vilket göra. Jag är redan less och de är nog ett par timmar kvar innan den här toppen är något o köra omkring med. Jisses vad segt de är. Men ska väl inte klaga, toppen är ju i alu. Istället för gjutjärn. Man imponeras verkligen av de som portar dagligen!
Har även kollat vad för lashcaps (ventilförlängare) jag måste köpa. Så de blir en beställning i veckan efter lager osv. Med lite flyt, och de är även målet så ska nya motorn provköras innan snön kommer!
// N.
Har även kollat vad för lashcaps (ventilförlängare) jag måste köpa. Så de blir en beställning i veckan efter lager osv. Med lite flyt, och de är även målet så ska nya motorn provköras innan snön kommer!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Lite mera bilder. Dessutom är motorblocket hemma i garaget igen efter nån veckas vistelse på skolan.
Alla lager och packningar dök upp idag så nu är de bara stakarna som ska komma fram från Ersviken så blir detta kanon!
Kamdrevet börjar ta form.
Oljeretur, får se om ja byter ut denna "nippel" mot en vinklad istället.
Här ska de gängas in en M14x1,5 för oljan till turbon. Sen blir de banjokoppling som org. Som jag har nu vill säga.
Imorrn ska toppen portas mera då jag inhandlat ett bättre verktyg för portning.
Alla lager och packningar dök upp idag så nu är de bara stakarna som ska komma fram från Ersviken så blir detta kanon!
Kamdrevet börjar ta form.
Oljeretur, får se om ja byter ut denna "nippel" mot en vinklad istället.
Här ska de gängas in en M14x1,5 för oljan till turbon. Sen blir de banjokoppling som org. Som jag har nu vill säga.
Imorrn ska toppen portas mera då jag inhandlat ett bättre verktyg för portning.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72