Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det känns att den är lite vassare än med gatmappen, samt att den går mycket mjukare över hela registret.
Det gjorde mycket skillnad när vi ställde om värdet för Dual-Ram ventilen, den ska öppna vid 4000 rpm men det blir ju lite fördröjning eftersom det är ett vacuumsystem.
Vi ställde så den öppnar vid 3800, så nu hörs det att det kopplas in men känns inte när man kör. Förut blev det ett litet dyk i effektkurvan när det kopplades in, fyllnadsgraden ändras ju en del när insuget kortas av.
Det gjorde mycket skillnad när vi ställde om värdet för Dual-Ram ventilen, den ska öppna vid 4000 rpm men det blir ju lite fördröjning eftersom det är ett vacuumsystem.
Vi ställde så den öppnar vid 3800, så nu hörs det att det kopplas in men känns inte när man kör. Förut blev det ett litet dyk i effektkurvan när det kopplades in, fyllnadsgraden ändras ju en del när insuget kortas av.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
De senaste dagarna har den nästan varit ute på vägen mer än stått inne i garaget, känns nästan lite overkligt.
Men nån daily driver är det inte, bakaxeln tjuter nåt fruktansvärt. Låter mest vid jämn fart på landsväg, vid acc och motorbroms låter det inte lika mycket.
Skulle väl tro att pinjong och kronhjul inte sitter riktigt rätt pga distansringen på diffen.
Den får hålla så länge den håller, jag har en fembultad Commodoreaxel liggande som ska få diffbromsen i vinter är det tänkt. Då ska det schimsas in ordentligt och bytas lite lager mm.
Men nån daily driver är det inte, bakaxeln tjuter nåt fruktansvärt. Låter mest vid jämn fart på landsväg, vid acc och motorbroms låter det inte lika mycket.
Skulle väl tro att pinjong och kronhjul inte sitter riktigt rätt pga distansringen på diffen.
Den får hålla så länge den håller, jag har en fembultad Commodoreaxel liggande som ska få diffbromsen i vinter är det tänkt. Då ska det schimsas in ordentligt och bytas lite lager mm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gick ju lite tokigt på Superstage, körde av banan i vändningen och krökte en länkarm.
En bild där man ser skillnaden mellan rätt och fel, "ny" länkarm närmast i bild.
Här är allt som behövs för att få ordning på skrotet. Tur att man har lite grejer liggande, jobbigt att åka till skroten och leta.
Imorrn ska jag klura lite på hur länkarmarna ska förstärkas, sen ska det svetsas lite och pressas i bussningar och spindelleder.
Sen ska de målas också, kan ju inte åka omkring med sunkiga grejer.
Om jag orkar i vinter så kanske jag konstruerar nya grejer i rör eller fyrkantsprofil, då kan man ju överdriva lite i dimension så det verkligen håller. Det ger ju även möjlighet att fixa lite ballare hjulvinklar.
En bild där man ser skillnaden mellan rätt och fel, "ny" länkarm närmast i bild.
Här är allt som behövs för att få ordning på skrotet. Tur att man har lite grejer liggande, jobbigt att åka till skroten och leta.
Imorrn ska jag klura lite på hur länkarmarna ska förstärkas, sen ska det svetsas lite och pressas i bussningar och spindelleder.
Sen ska de målas också, kan ju inte åka omkring med sunkiga grejer.
Om jag orkar i vinter så kanske jag konstruerar nya grejer i rör eller fyrkantsprofil, då kan man ju överdriva lite i dimension så det verkligen håller. Det ger ju även möjlighet att fixa lite ballare hjulvinklar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det är nog inte lönt att försöka räta ut skrotet. Det är nog svårt att få tillbaka originalformen, dessutom måste det ju bli lika på båda sidor.
Bättre att sätta dit ett par "nya" länkarmar som är riktiga, ska förstärka dem lite också tänkte jag.
Såhär nånting ska det väl bli.
Ska göra nya fästen för stötdämparen också som håller ihop den i sidled typ.
Fick inte så mycket gjort idag, vinkelslipen pajade. Får väl investera i en ny imorrn.
Bättre att sätta dit ett par "nya" länkarmar som är riktiga, ska förstärka dem lite också tänkte jag.
Såhär nånting ska det väl bli.
Ska göra nya fästen för stötdämparen också som håller ihop den i sidled typ.
Fick inte så mycket gjort idag, vinkelslipen pajade. Får väl investera i en ny imorrn.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
Såhär ser det ut nu.
Får inte plats med några förstärkningar på ovansidan, då tar det i när det fjädrar in. Kanske går att få dit nån liten remsa, typ 5 mm hög eller så.
Jag ska lägga ett par strävor tvärs över på undersidan också, blir nästan som att boxa. Det går inte att boxa hela undersidan, jag måste kunna få loss spindellederna och stötdämparen.
Får inte plats med några förstärkningar på ovansidan, då tar det i när det fjädrar in. Kanske går att få dit nån liten remsa, typ 5 mm hög eller så.
Jag ska lägga ett par strävor tvärs över på undersidan också, blir nästan som att boxa. Det går inte att boxa hela undersidan, jag måste kunna få loss spindellederna och stötdämparen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mäta före och efter svetsning funkade bra. Har provmonterat dem ett par gånger också och de håller måtten fint.
Man får svetsa på lite olika ställen så det hinner svalna mellan.
Ska korta av rörstumparna till stötdämparen lite så kan jag ta loss dämparen utan att behöva lossa hela länkarmen. Så hade jag det innan och det blir onödigt krångligt, man vill ju ha det lättmekat.
Man får svetsa på lite olika ställen så det hinner svalna mellan.
Ska korta av rörstumparna till stötdämparen lite så kan jag ta loss dämparen utan att behöva lossa hela länkarmen. Så hade jag det innan och det blir onödigt krångligt, man vill ju ha det lättmekat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu är länkarmarna klara. Nymålade och fina, ska montera dem imorrn.
Var iväg och hämtade en Commodore bakaxel också. Röd och fin...
Ska väl öppna den och kolla skicket på lager och sånt, sen i vinter ska diffbromsen flyttas över till den här axeln. Får se vilken utväxling jag ska köra med, det borde vara 3,67:1 i Commodoreaxeln. Nu har jag Rekordens 3,89:1 utväxling, accar ju bra men jag vet inte hur länge den håller.
Allt är lite klenare dimensionerat i Rekord, så jag kanske byter utväxling ändå.
Var iväg och hämtade en Commodore bakaxel också. Röd och fin...
Ska väl öppna den och kolla skicket på lager och sånt, sen i vinter ska diffbromsen flyttas över till den här axeln. Får se vilken utväxling jag ska köra med, det borde vara 3,67:1 i Commodoreaxeln. Nu har jag Rekordens 3,89:1 utväxling, accar ju bra men jag vet inte hur länge den håller.
Allt är lite klenare dimensionerat i Rekord, så jag kanske byter utväxling ändå.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu står bilen på hjulen igen. Behövs nog en hjulinställning, har ju haft isär halva framvagnen. Sånt är kul när det är två veckor sen jag gjorde hjulinställning...
Annars verkar det lovande, skruvade upp framfjädrarna en bit för att få lite markfrigång och satte dit genomslagsgummina igen. Det kan ha bidragit till de krökta länkarmarna, det har helt enkelt fjädrat in för långt.
Synd att det är körförbud på bilen nu, annars kunde man ju tagit en provtur.
Annars verkar det lovande, skruvade upp framfjädrarna en bit för att få lite markfrigång och satte dit genomslagsgummina igen. Det kan ha bidragit till de krökta länkarmarna, det har helt enkelt fjädrat in för långt.
Synd att det är körförbud på bilen nu, annars kunde man ju tagit en provtur.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gick loss lite på "nya" bakaxeln idag och fick lite nya idéer. Funderar på att gå tillbaka till lite mer original upphängning.
Vet inte om coilovern klarar sidbelastningen? Det blir nog inte riktigt så brant vinkel i verkligheten, 20-30 grader kanske.
Sen tror jag att jag ska flytta fästet för Panhardstaget inringat i gult, har sett lite bilder på gamla gr A Commodore där de har flyttat fästena och förlängt staget. Får flytta karossfästet motsvarande såklart.
Tänkte byta till gummibussningar också, uniballsen börjar kännas lite glappiga efter knappt 200 mils körning. Det blir billigare och tystare med gummibussningar, men det behöver ju inte bli sämre väghållning för det. Snarare tvärtom när axeln kan röra sig som det är tänkt.
Och efter mycket funderande så har jag nog bestämt mig för att behålla trumbromsarna.
230 mm trummor med 22,2 mm hjulcylindrar borde räcka gott, bilen är inte så tung bak och justerar man in dem rätt så blir det bra bett. Blir tusen gånger lättare att få till en bra handbroms också.
Vet inte om coilovern klarar sidbelastningen? Det blir nog inte riktigt så brant vinkel i verkligheten, 20-30 grader kanske.
Sen tror jag att jag ska flytta fästet för Panhardstaget inringat i gult, har sett lite bilder på gamla gr A Commodore där de har flyttat fästena och förlängt staget. Får flytta karossfästet motsvarande såklart.
Tänkte byta till gummibussningar också, uniballsen börjar kännas lite glappiga efter knappt 200 mils körning. Det blir billigare och tystare med gummibussningar, men det behöver ju inte bli sämre väghållning för det. Snarare tvärtom när axeln kan röra sig som det är tänkt.
Och efter mycket funderande så har jag nog bestämt mig för att behålla trumbromsarna.
230 mm trummor med 22,2 mm hjulcylindrar borde räcka gott, bilen är inte så tung bak och justerar man in dem rätt så blir det bra bett. Blir tusen gånger lättare att få till en bra handbroms också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det blir nog till att flytta över 3,89:1 utväxlingen till den här axeln på nåt vis.
Kronhjulet ser inte så vackert ut...
När locket ändå var av så passade jag på att riva ur hela gamla diffen och pinjongen. Det var ganska lättmekat iaf. Ska börja jaga nya lager och packboxar så kan jag bygga en riktig fin-axel i vinter. Får väl ta en kurs i hur man mäter in kuggspel och sånt också, så man slipper en massa oljud.
Kronhjulet ser inte så vackert ut...
När locket ändå var av så passade jag på att riva ur hela gamla diffen och pinjongen. Det var ganska lättmekat iaf. Ska börja jaga nya lager och packboxar så kan jag bygga en riktig fin-axel i vinter. Får väl ta en kurs i hur man mäter in kuggspel och sånt också, så man slipper en massa oljud.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Här har inte hänt nåt sen sist. Har haft garagefri vecka, riktigt skönt faktiskt.
Jag ska nog inte ändra nåt på bilen till Moholm nu, den får gå som den är.
Sen kan jag fundera och greja i vinter istället, blir bättre så. Stress är dåligt, eftertanke och planering är bra.
Jag ska nog inte ändra nåt på bilen till Moholm nu, den får gå som den är.
Sen kan jag fundera och greja i vinter istället, blir bättre så. Stress är dåligt, eftertanke och planering är bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Här var det ett par veckor sen senaste uppdateringen.
Konbaneträffen på Moholm gick hyfsat, jag körde inte snabbast men inte långsammast heller. Mittenplacering av 31 körande får väl vara godkänt, med tanke på hur eländigt svårkörd bilen är när det svänger mycket.
Hade grymma problem med att svänga, det blir otroligt tungstyrt när man vrider mer än 1/4 varv på ratten.
Lösningen blev att köra på sladd, då gick det lite lättare att få runt bilen men jag tappade ju fart också.
Inte effektivt, och det blev svårt att hålla koncentrationen på spårvalet när man får kämpa så med bilen.
Det känns inte som att jag kan komma särskilt mycket längre med den här bilen nu, allt trixande och fixande med framvagnsgeometrin har bara gett mig gråa hår.
Grundproblemet är att jag har en kaross från -69 och en framvagn från -75. Framvagnen är alltså från nästa karossmodell, och det har visat sig att det är ganska mycket som skiljer trots att allt ser så lika ut.
Flyttar man en styrled ett par mm kan det inverka väldigt mycket på styregenskaperna, har man flyttat alla styrleder ett par cm så kan man ju räkna ut vad som händer...
Därför har jag nu tagit ett beslut som kanske kan verka helt galet och dumt.
Jag ska byta bil.
Det blir en Commodore B GS/E istället. Motor, stötdämpare och lite annat kommer att flyttas över från Rekorden. Sen får jag se om jag behåller den, eller om jag lägger i en CIH-fyra och säljer den.
"Nya" bilen hämtas om ett par veckor, fram till dess demonterar jag Rekorden och ordnar så den iaf blir ett rullande chassie. Finns det intresse att ta över den så är det bara att höra av sig.
Konbaneträffen på Moholm gick hyfsat, jag körde inte snabbast men inte långsammast heller. Mittenplacering av 31 körande får väl vara godkänt, med tanke på hur eländigt svårkörd bilen är när det svänger mycket.
Hade grymma problem med att svänga, det blir otroligt tungstyrt när man vrider mer än 1/4 varv på ratten.
Lösningen blev att köra på sladd, då gick det lite lättare att få runt bilen men jag tappade ju fart också.
Inte effektivt, och det blev svårt att hålla koncentrationen på spårvalet när man får kämpa så med bilen.
Det känns inte som att jag kan komma särskilt mycket längre med den här bilen nu, allt trixande och fixande med framvagnsgeometrin har bara gett mig gråa hår.
Grundproblemet är att jag har en kaross från -69 och en framvagn från -75. Framvagnen är alltså från nästa karossmodell, och det har visat sig att det är ganska mycket som skiljer trots att allt ser så lika ut.
Flyttar man en styrled ett par mm kan det inverka väldigt mycket på styregenskaperna, har man flyttat alla styrleder ett par cm så kan man ju räkna ut vad som händer...
Därför har jag nu tagit ett beslut som kanske kan verka helt galet och dumt.
Jag ska byta bil.
Det blir en Commodore B GS/E istället. Motor, stötdämpare och lite annat kommer att flyttas över från Rekorden. Sen får jag se om jag behåller den, eller om jag lägger i en CIH-fyra och säljer den.
"Nya" bilen hämtas om ett par veckor, fram till dess demonterar jag Rekorden och ordnar så den iaf blir ett rullande chassie. Finns det intresse att ta över den så är det bara att höra av sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare