Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Åkte ner och köpte två nya packboxar efter jobbet. 375 kr kostade de, om det hade funnits att köpa som reservdel på Opel hade de väl kostat det dubbla per st.
Monterade ihop grejerna, extra noga med att göra rent överallt och kladda på lite extra packningsklister på misstänkta ställen.
Märkte även att hjullagren glappar lite, egentligen sjunger hela bakaxeln på sista versen. Planen är att byta till fembultad Commodoreaxel i vinter, hoppas den nuvarande håller tills jag ställer av bilen.
Monterade ihop grejerna, extra noga med att göra rent överallt och kladda på lite extra packningsklister på misstänkta ställen.
Märkte även att hjullagren glappar lite, egentligen sjunger hela bakaxeln på sista versen. Planen är att byta till fembultad Commodoreaxel i vinter, hoppas den nuvarande håller tills jag ställer av bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Idag har jag provkört bilen. Styrningen känns bra, ingen kännbar bump-steer som jag var rädd att det skulle bli.
Något trögstyrd såklart, men inte mycket värre än med kuggstången.
Passade på att byta olja och filter, tömma tanken och hälla 98 oktan, samt lite annat småpyssel.
Fjollade mig lite och tvättade den också! Första gången sen den lackades 2007. Tänkte jag kunde göra den lite fin inför mappningen imorrn, ska ner till Maxxtuning i Vrigstad och hälsa på Natte och Samuel.
Så nu får ni gissa vad det blir för effekt i hyvelbänken, den som gissar närmast får en fulkorv i Emmaboda!
Något trögstyrd såklart, men inte mycket värre än med kuggstången.
Passade på att byta olja och filter, tömma tanken och hälla 98 oktan, samt lite annat småpyssel.
Fjollade mig lite och tvättade den också! Första gången sen den lackades 2007. Tänkte jag kunde göra den lite fin inför mappningen imorrn, ska ner till Maxxtuning i Vrigstad och hälsa på Natte och Samuel.
Så nu får ni gissa vad det blir för effekt i hyvelbänken, den som gissar närmast får en fulkorv i Emmaboda!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
På pricken! Grattis Calle, du vinner en fulkorv!Adolfsson skrev:Tar ett jämt tal då......200hk på hjulen.
Bra gissat om du menar effekt i motorn, uppskattad effekt på veven blev 238 hk. Vanlig 98 oktan i tanken.Andreas K skrev:235hk på besin och ytterliggare 15hk om du kör på e85.
Du får också korv Andreas, om jag får en åktur i BMWn.
Maxeffekt 200 hk @ 5080 rpm och maxvrid 292 Nm @ 4362 rpm. Mätt på hjulen alltså.
Uppskattad effekt på veven är 238 hk, mer än godkänt tycker jag.
Uppskattat vrid på veven är mustiga 332 Nm, så det är inte konstigt om bakaxeln börjar låta lite ansträngd nu.
Det strulade lite innan vi kom igång såklart, lite krånglande med mitt mappningsprogram. Men det gav med sig efter ett tag, så vi kunde börja köra.
Zebs gatmapp visade sig vara ganska ok, behövdes lite justering av tändningen och allmän tillputsning över bränslemappen.
Vi fick även Dual-Ram systemet att lira bra, vridkurvan sticker brant uppåt från 2500 rpm och sen ligger den ganska platt upp till 5000.
Vi testade att dra motorn till 7000 rpm, men effekten börjar dala vid lite över 6000 rpm. Kammarna räcker inte till mer än så.
Man blev lite småsvettig när varvtalen började närma sig 7000, men samtidigt låter den riktigt gött.
Kort sagt, jag är grymt nöjd med den här morgonen. Bilen höll ihop både till, under och från mappningen.
Jag vill tacka Natte och Samuel för jobbet, proffsigt och kunnigt.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 19 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Aha, var mötte jag dig? Det var ganska dimmigt och jag var väl kanske inte helt vaken pga avgaslukten i bilen.Wackt skrev:Möte en Opel man känner igen direkt idag på morgonen. Onödigt tidigt måste jag säga.... Lycka till !!
244 hk drar vi till med....
Nära med gissningen där, men Andreas K var lite närmare!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
nu på 1 bars laddtryck är den ganska beskedlig och ritar bara på 3ans växel som mest när man gasar på. Provade köra på 1.2-1.3 och då spinner det på 4an också... Fast det går hålla tillbaka och beta i om man vill.Karlsson skrev:Jag ser fram emot en åktur i monstret! Nu är man iaf lite härdad av oväsen från diffklump, avgaslukt och annat.
Men den effekten har man väl inte riktigt upplevt än!
kul att det fungerade så bra, de är väldigt trevliga och hjälpsamma på maxxtuning.
/Andreas
Ja, den strulade inte så farligt. Tappade triggersignalen ett par gånger, det felet har funnits med från när jag startade motorn första gången.
Ingen större fara om det händer på låglast på landsväg, men det är nog inte så nyttigt vid fullast och höga varvtal.
Måste forska lite i hur man kan lösa det där, det verkar vara ganska känsligt med spänningsnivån från VR-givaren.
Ingen större fara om det händer på låglast på landsväg, men det är nog inte så nyttigt vid fullast och höga varvtal.
Måste forska lite i hur man kan lösa det där, det verkar vara ganska känsligt med spänningsnivån från VR-givaren.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Natte sa att det bara finns ett sprut som inte krånglat för dem mitt stenålders haltech e6k, allt annat är för hightechKarlsson skrev:Ja, den strulade inte så farligt. Tappade triggersignalen ett par gånger, det felet har funnits med från när jag startade motorn första gången.
Ingen större fara om det händer på låglast på landsväg, men det är nog inte så nyttigt vid fullast och höga varvtal.
Måste forska lite i hur man kan lösa det där, det verkar vara ganska känsligt med spänningsnivån från VR-givaren.
/Andreas