Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Karlsson skrev:Har haft kraftig fotsvett hela kvällen ... Dålig början på semestern.
Fotsvett rockar! :roll:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kardan blir klar under morgondagen nån gång, så jag får nog ihop bilen.
Frågan är om jag orkar stressa ihop den, det är en hel del annat jag ska hinna med imorrn.

Blir nog kombi denna träffen också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Tokmek! Tokmek! Tokmek! :bang: :D
Lätt för mig att säga... Men jag vill ju se bilder och video på en frustande Rekord!
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jodå, nu är man tillbaka från Göteborg. 1700 kr fattigare men med en nyrenoverad och balanserad kardanstång. De målade den till och med, grå och fin...
Ska samla ihop mig lite och äta nåt, sen åker jag nog ner till garaget och skruvar dit den.
Väderprognosen visar ju regn hela dagen, och det är inte så roligt att köra Rekord i regn på landsväg. Det är inte roligt att köra den på bana i regn heller för den delen.
Risken finns ju alltid att nåt annat går sönder också, och då står man i eksjö med en bil som inte går att laga med vanliga reservdelar.
Nä, det blir kombi denna träffen också.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det blev inte kombi till Eksjö!

Fick ihop bilen i fredags kväll (utan att behöva stressmeka) och sen var det bara att stoppa i öronpropparna och köra!
Bilen är en plåga att köra på landsväg, 3500 rpm i 80-90 ungefär och en bakaxel som tjuter nåt fruktansvärt.
På banan gick den gött iaf, inte snabbast kanske men det gick att drifta på fyran :D
Väghållningen är bra också, inte alls så understyrt och framtungt som jag trodde det skulle bli.
Jag ska nog hänga dit en grövre kränghämmare fram, så blir den ännu finare att köra.
Styrningen är ganska tungjobbad, beror väl mest på motorns vikt samt att det inte är nån servokuggstång.
"Rejsiga" hjulvinklar kan väl också vara en orsak.

Inga större problem under dagen utom att jag ryckte loss bussningen till växelspaken. Det var snabbt löst på plats, bara att trycka tillbaka spaken. Saknades tydligen en plåtbit som håller fast den, tack för tipset Viktor x 2!

Den blev ganska varm efter körpassen, tempen kröp iväg en bit över 100 grader. Ska se om det går att ordna nån fläktkåpa bakom kylet, men det är lite trångt där.
Kanske går att fixa nånting runt framkanten på kylet också som styr in luften ordentligt.

Den gillar bensin också, det gick åt 25 liter totalt. Körde fyra eller fem pass tror jag.

Totalt sett är jag väldigt nöjd med bilen nu! Förutom att ventiltryckarna slamrar en hel del när motorn blir varm så verkar maskin fungera perfekt.
Den är inte jättevass, men har en jämn och fin effektkurva från 2000 till 5500 rpm.
Låter fint gör den också!
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Blev lite mek inför besiktning igår och idag.
Ökade markfrigången lite fram, borde underlätta när man ska upp på bromsprovare och billyftar.
Blir nog lite lättare att ta sig in och ut ur garaget också, det har skrapat i lite överallt förut. Mest avgassystem och nåt fäste på framvagnen, så det är inga superkänsliga grejer.

Annars går jag mest omkring och myser i garaget. Fick hem ett oljetråg som ska byggas om i vinter. Är inte helt nöjd med det som är nu, dels fattas det nån halvliter i volym och dels går det inte att demontera oljepumpen utan att ta ner tråget.

Har även skaffat ett extra insug som jag kapat ner. Ska försöka bygga separata spjäll är det tänkt, har en uppsättning M3 3,2 spjällhus liggande.
Blir nog lite pill innan det är färdigt, måste svetsas en del innan det passar ihop. Har ett grenrör från en M3a liggande också, ska byta flänsar mot topplocket och bända isär rören lite på det så det passar min motor.
Ett lagom vinterprojekt alltså. Kommer väl lite bilder på det så småningom.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Lite mer finmek inför besiktning.

Klippte dän de läskiga cykelslangstumparna som jag haft som skydd för uniballsen i bakvagnen.
Bild

Och krängde dit lite nya lyxiga gummidamasker.
Bild

Bild

Bild

Nu känns bilen 100% proffsigare, nästan fabriksbyggt...
Anders Karlsson
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Ja nästan fabriksNYTT..
Martin .. Sköld
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick för mig att det blev luftfickor i oljekylet, så jag flyttade på det.
Fläkten fick hoppa upp till den varmaste delen av kylet (tror jag).

Bild

Finmek.
Anders Karlsson
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

snyggt placerat, varför tror du det var luftfickor?
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Blev lite misstänksam vid körningen i Eksjö när kylet var iskallt och slangarna var varma.
Kan ju säkert ha berott på att det regnade hela dagen, men man tycker ju att oljekylet borde bli lite ljummet iaf. Jag kör utan termostat till oljekylet nu, eftersom de ofta går sönder på de här motorerna.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Idag var jag i Tidaholm och försökte besiktiga bilen. Gick bra till jag lyfte av huven...

Det blev föreläggande om reg. besiktning, men det hade jag nästan räknat med ändå.
Fick en tvåa på för hårda fjädrar också, så jag skulle behöva låna fyra mjuka fjädrar som passar mina coilovers. Tror det är 60 mm innerdiameter.
Anders Karlsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kan man få 2a för "för hårda fjädrar"? De va de knepigaste jag hört på länge.

Har du fått ner tempen något? Jag säger mera att de är inte fara om motorn blir 100-105 grader varm, så länge du håller kylsystemet stängt. Ett fel många gör är att släppa ut trycket och då kommer problemen. Har även egna erfarenheter av detta när man var yngre. Trodde man gjorde motorn en tjänst genom att släppa ut trycket som var, men ICKET.

När jag vart o kört med Volvon, och tempen vart uppe o vänt på 100-110 grader några gånger och man hör hur de frustar i kylsystemet, så när den svalnat kan jag öppna locket och de är inget tryck alls.

I övrigt så rullar de ju på bra för dig. Hur ser delningen ut på insugssidan då gentemot M3 spjällhusen?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bytte till en 82 graders termostat, så nu håller sig tempen på bra nivå.
Kryper uppåt 100 grader (enligt Biltemamätaren) om man står still länge eller krypkör inne i garaget. Fläkten sätter igång vid 92 grader.
Oljan blev 80 grader idag när jag höll på att trixa in bilen i garaget, annars ligger den sällan över 50 grader när man kör. Kör ju utan termostat till oljekylet nu, men det verkade inte göra nån större skillnad.

Annat som måste åtgärdas är avgaslukten, det drar in avgaser genom alla små springor och öppningar som blev efter att jag tog bort alla gummilister.
Sparade väl ett par kg, men man börjar bli lite gammal och bekväm av sig nu.
Det kanske kan bli morgondagens projekt, skaffa lite dubbelhäftande tejp och sånt skoj.
Anders Karlsson
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

OT:
Nicke Nyman skrev:Kan man få 2a för "för hårda fjädrar"? De va de knepigaste jag hört på länge.
Jag fick ju 2:a på "asymmetriskt bakljus"..
dvs tre av fyra bakljus funkar = det är bättre att ta ur den "felande" lampan..
Martin .. Sköld
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

För låg oljetemp är väl inte heller bra? Får för mig att den bör ligga runt 90-100 för att ev kondens som bildas i motorn ska kunna ånga bort?
Slopa dieselskatten!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag har satt givaren till oljetempen lite dumt egentligen, sitter längst ner i framkanten på tråget. Blåser ju ganska bra med fartvind där så jag kan tänka mig att oljan är lite varmare inne i motorn.
Går ju att flytta givaren och kolla tempen nån annastans, typ vid anslutningarna till oljekylet eller nåt sånt.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jaha, vad ska det här föreställa?
Bild

Bakaxelmeck igen, upptäckte en fin liten pöl med olja i fälgen häromdagen.
Upp med bilen på pallbockar, riva isär och konstatera att en 40 år gammal packbox har gett upp. Ryckte ur den, gick sönder ännu mer såklart.
Går säkert inte att få tag på nya, det står "Opel" på den :o
Jag ska iaf ta en tur ner till Sverull imorrn och kolla om de kan ordna fram nåt, isåfall blir det till att byta på andra sidan också.
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

vad är det för kvalite på grejorna när en packbox inte håller ens 40 år ;)
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ja, det kan man undra. Bilskrället har väl bara gått 30 000 mil på den tiden också, klart att packboxarna torkar ihop.

Kan ju bero på att jag dragit ut drivaxlarna ett par gånger, och bytt till ny olja och så. Det är mycket renare inne i axelrören nu än när jag ryckte ur drivaxlarna första gången...

Packboxar måste väl finnas med massa olika mått? Den som ska sitta där ska ha 35 mm innerdiameter, 10 mm tjock och 50 mm nånting ytterdiameter.
Måste ju gå att få tag på, samma med hjullagren som utgått ur SKFs sortiment för länge sen. Ett lager är ett lager, finns säkert nån industrivariant som är lika bra som original.
Anders Karlsson
Skriv svar