BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Megapostare!
-
- Klubbordförande
Måste och måste... Anledningen till att nästan alla plockar bort den är att styrsystemet inte fixar å ta hänsyn till vanosen. Men det fina med DTA är at de klarar det. Jag har ju ingen erfarenhet av att mappa men så länge det inte strular till det allt för mycket så borde det bli smidigast å montera dit den igen.Samuel S skrev:Måste du verkligen ha vanos när du kör överladdning så seriöst?kardanaxel skrev:Nu ska vanosen dit med.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Klubbordförande
Tack! Ska kolla på den!Frownlayer skrev:jag tycker med att det verkar lite lustigt att ha varierande lyft...
aja... jag hittade en liten hemsida... varsågod http://www.drvanos.com/install.htm
Jag kan förtydliga de kvarvarande funderingarna lite. Monteringen och nollning osv har jag läst på så jag förstår. Frågan är lite om man måste åka till Bmw och köpa specialverktyg eller om det går ändå? Och sen hängde jag inte med på hur kedjan skulle spännas.
/Axel Byrmo

-
- Klubbordförande
Oj
Här var det inte uppdaterat på länge... I helgen skruvades det sista utvändigt dit på motorn. Har letat runt på alla hyllor nu och det verkar bara ha blivit en liten bricka över än så länge som jag inte kan komma på var den ska vara...
Känns rätt bra ändå efter 1.5 år i plastbackar.
Jag passade även på att skruva ihop bromsarna fram och på med hjulen och sen fick han faktiskt känna på backen igen! Vad låg den blir efter 1.5 år på pallbockar
Rullade ut den så gott det gick i andra delen av garaget som har brunn. (Jag får inte ut den utanför garaget utan nån typ av hjuldolly) och tvättade av allt damm. Var trångt men oj vad kul det var å se den ren och fin igen
Så nu är det lite smårengöring av motorbalken kvar där jag inte kom åt med svampen och sen lite bränsleslangsbyte och efter det så åker motor och låda i!

Känns lite surt å inte hinna lägga mer puts på motorn men det får vi ta till vintern. Det känns viktigare att få igång den nu.

Här var det inte uppdaterat på länge... I helgen skruvades det sista utvändigt dit på motorn. Har letat runt på alla hyllor nu och det verkar bara ha blivit en liten bricka över än så länge som jag inte kan komma på var den ska vara...

Jag passade även på att skruva ihop bromsarna fram och på med hjulen och sen fick han faktiskt känna på backen igen! Vad låg den blir efter 1.5 år på pallbockar

Rullade ut den så gott det gick i andra delen av garaget som har brunn. (Jag får inte ut den utanför garaget utan nån typ av hjuldolly) och tvättade av allt damm. Var trångt men oj vad kul det var å se den ren och fin igen

Så nu är det lite smårengöring av motorbalken kvar där jag inte kom åt med svampen och sen lite bränsleslangsbyte och efter det så åker motor och låda i!
Känns lite surt å inte hinna lägga mer puts på motorn men det får vi ta till vintern. Det känns viktigare att få igång den nu.
/Axel Byrmo

-
- Megapostare!
Strunta i putsen... Få bara igång monstret nu istället!
Ser ju kanon ut.
Tror att det kommer bli super bra det här. Ser fram emot att se den på ringen i höst oxå.
Heja!

Ser ju kanon ut.
Tror att det kommer bli super bra det här. Ser fram emot att se den på ringen i höst oxå.
Heja!

Emil Edstrand
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
-
- Klubbordförande
Exakt! På en raggarbil tex kan man säkert bygga fästerna för kompressorn direkt men här kommer det bli så tajt mot huv och front så allt måste vara i bilen när jag passar in kompressorn.Jakob skrev:den bygger man på först efter motorn har kommit i bilen ju..Frownlayer skrev:Är jag blind eller varför ser jag inte någon kompressor på motorn?
/Axel Byrmo

-
- Deluxpostare!
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Hmm. Vad ha vi gjort sen sist...
Jo, jag har gjort en tätning för hålet där luftpumpen satt innan.

Sen har det monterats koppling två gånger...

Här nånstans var allt på topp och föreningen av motor och bil kändes nära...men icke..! Höll på i tre timmar innan jag drog slutsatsen att det går inte att få i motorn med lådan på
Då hade jag dessutom plockat bort främre grenrör och ett motorfäste. Så ur igen och bort med lådan. efter det gick det rätt smidigt faktiskt. Men sen skulle ju det där grenröret på igen och då var motorfästet ivägen och även det bakre grenröret som inte går å få bort med motorn i bilen. Men med motorn ståendes på domkraft utan motorfäste och ett bräckjärn i det bakre grenröret så ramlade det tillslut på plats! Sen tog det väl en timme å få dit alla muttrar.
Men nu är det semester så då händer det lite igen:)
Konstaterade för ett tag sen att det blir trångt å få ner kompressorn så jag bestämde mig för att flytta generatorn... Det fanns ju plats på högersidan av motorn där luftpumpen suttit innan så först tänkte jag att jag kanske kunde använda det fästet till generatorn. La över två timmar på att skruva isär och blästra det i måndags bara för att upptäcka att det här får ju inte plats...
Varför kollar man inte det innan man börjar blästra osv...
Så nu har jag lekt konstruktör igen istället och gjort ett eget fäste. Tror ni det håller...?

Var på Biltema och letade rem igår med men det var svårt att hitta någon som var så kort. Så här ser det ut när den är på plats:

Rengörning av kompressorn. Har beställt ett nytt lager till ingående axeln med som gick sönder när jag plockade isär för att kolla vilken växellåda jag hade. Det kostade 2400 kr
Kan vara moms på det med... Så det var ett dyrt misstag!

Sen har jag gjort en mall av en spånskiva för att kolla läget på kompressorn. Blev riktigt bra att använda de gamla hålen från generatorn!

Det blev jättedumt på första försöket mot hålen till oljekylaren... Lite suddig bild.

Det är lite klurigt när man inte byggt överladdat innan och försöka komma på vilka rör jag behöver plats till och var jag ska dra allt.
Hittade en alubit i ladugården med som får bli det riktiga fästet senare.

Jo, jag har gjort en tätning för hålet där luftpumpen satt innan.
Sen har det monterats koppling två gånger...

Här nånstans var allt på topp och föreningen av motor och bil kändes nära...men icke..! Höll på i tre timmar innan jag drog slutsatsen att det går inte att få i motorn med lådan på

Men nu är det semester så då händer det lite igen:)
Konstaterade för ett tag sen att det blir trångt å få ner kompressorn så jag bestämde mig för att flytta generatorn... Det fanns ju plats på högersidan av motorn där luftpumpen suttit innan så först tänkte jag att jag kanske kunde använda det fästet till generatorn. La över två timmar på att skruva isär och blästra det i måndags bara för att upptäcka att det här får ju inte plats...

Så nu har jag lekt konstruktör igen istället och gjort ett eget fäste. Tror ni det håller...?

Var på Biltema och letade rem igår med men det var svårt att hitta någon som var så kort. Så här ser det ut när den är på plats:
Rengörning av kompressorn. Har beställt ett nytt lager till ingående axeln med som gick sönder när jag plockade isär för att kolla vilken växellåda jag hade. Det kostade 2400 kr

Sen har jag gjort en mall av en spånskiva för att kolla läget på kompressorn. Blev riktigt bra att använda de gamla hålen från generatorn!
Det blev jättedumt på första försöket mot hålen till oljekylaren... Lite suddig bild.
Det är lite klurigt när man inte byggt överladdat innan och försöka komma på vilka rör jag behöver plats till och var jag ska dra allt.
Hittade en alubit i ladugården med som får bli det riktiga fästet senare.
/Axel Byrmo

-
- Styrelseledamot
-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Ja, det underlättar grymt mycket!Adolfsson skrev:![]()
Ser ju fint ut! är smidigt på bmmwwää när man kan plocka bort halva bilen framtill.
Men nu sitter faktiskt lysen, kyl och front på plats igen. Skruvade dit det nu efter middan för å kunna kolla var intercolern hamnar och om jag får ner alla rör dit.
/Axel Byrmo

-
- Klubbordförande
-
- Klubbordförande
Idag har jag gjort en sån här:

Började med att göre en ny variant i trä på morgonen där jag flyttade på kompressorn hela 10 mm
Fick göra lite småjusteringar även på den men sen bar det av till jobbet. Började med att gjuta över hålen till trämallen sen var det bara att rita av den och börja fräsa, såga, borra, slipa.
Blev riktigt bra faktiskt
Jag var lite rädd att den inte skulle vara tillräckligt stabil men den svajar ingenting nu när den sitter på motorn
Gjorde fästet 15 mm tjockt.
Lite bilder:

Började med att göre en ny variant i trä på morgonen där jag flyttade på kompressorn hela 10 mm

Fick göra lite småjusteringar även på den men sen bar det av till jobbet. Började med att gjuta över hålen till trämallen sen var det bara att rita av den och börja fräsa, såga, borra, slipa.
Blev riktigt bra faktiskt

Lite bilder:
/Axel Byrmo

-
- Gör inte annat än skriver...