janolov skrev:Lyckades köra i en håla på aslfalten och pajade fälgen. Måste man ha en precis lika dan eller kan man sätta en udda? tråkigt att behöva byta två st.
Var hålet märkt med varningsskyltar? Om det inte var det så kan du nog kräva ersättning från den som äger vägen/gatan tror jag.
Nej det fanns ingen märkning! Det bara fanns där mitt i vägen. Man blir ju rätt förvånad när det är en såpass stor väg som mellan Vaggeryd och bondstorp.
Försäkringen verkar inte vara någon större ide att använda. Självrisken är för hög.
Åh, rolig väg! Jag åkte den varje dag till och från jobbet förra våren. Men det finns en elak håla, och några fler mindre. Surt att det skulle gå sönder för dig...
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Man kan få ersättning av väghållaren och det visar sig att väghållaren varit uppenbart ansvarslös. Det innehär i princip att väghållaren måste vetat om skadan (hålet) och inte åtgärdat den inom rimlig tid. Denna vägen har tillsyn var annan vecka och det är mycket troligt att hålen uppkommer snabbare än så.
Vägverket har alltså intet generellt ansvar att alla vägar ska vara skadesfria hela tiden. Utan anvaret ligger tyvärr på föraren och bilägaren.
Men vill man testa så kan man alltid göra en skadeanmälan, finns på www.vv.se så bedöms den från fall till fall.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven