Opel Astra GSI

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

sonatarctica
Megapostare!

Opel Astra GSI

Inlägg av sonatarctica »

Tjena!

Går i biltankar, även om det säkerligen dröjjer ett bra tag innan jag gör ett inköp. Men faktumet kvarstår.

Den senaste bilen jag gått och tittat in mig lite på är en sådan här. http://www.blocket.se/kalmar/Fin_Opel_A ... w=2&last=1

Är det någon som har erfarenhet av de här bilarna? Är de något att ha?
Har aldrig varit speciellt imponerad av Opel men har insett att jag kanske måste ge dem en mer ärlig chans även om jag är rejält BMW stämplad i blodet.

Så frågan är alltså, hur går dem? Är det en bra bil, mycket fel osv?
Ni får givetvis även gärna ge mig andra tips på bilar i den prisklassen som är bra och roliga.

MVH// Thomas
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

jag tror jag vet vilken bil det där är. och om det är den jag tror det är så är den riktigt hårt körd men han verkar ju ha bytt en hel del.. så det kanske inte är så farligt..
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

iceman skrev:jag tror jag vet vilken bil det där är. och om det är den jag tror det är så är den riktigt hårt körd men han verkar ju ha bytt en hel del.. så det kanske inte är så farligt..
Tänker just inte på den bilen specifikt, utan tog bara med annonsen som ett exempel.
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag tycker du ska köpa Opel :) Det sitter 150-hästaren (C20XE) i dom där va? Isf är det riktigt kanonbra motorer, är inga "större" problem att pilla ut närmare eller över 200 sughästar om man är på det humöret. Kolla bara olja och kylarvatten så att det ser bra ut, de senare klenare topparna kan spricka. Ska du ha det riktigt bra ska du ha en Coscast-topp, men vet inte vilka årsmodeller dom satt i

Och ptja, hårt körda är väl alla GSier, dom är ju ganska inbjudande till det.. Så kolla allt noggrannt. Och det är ju en Opel så kolla efter rost! Bakskärmar, trösklar, runt tanklocket... Ja, överallt som man gör när man tittar på bil...

Jag har aldrig haft nån själv så det här är baserat på andras erfarenhet, men dom flesta verkar gilla sina bilar.
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Kezo skrev:Jag tycker du ska köpa Opel :) Det sitter 150-hästaren (C20XE) i dom där va? Isf är det riktigt kanonbra motorer, är inga "större" problem att pilla ut närmare eller över 200 sughästar om man är på det humöret. Kolla bara olja och kylarvatten så att det ser bra ut, de senare klenare topparna kan spricka. Ska du ha det riktigt bra ska du ha en Coscast-topp, men vet inte vilka årsmodeller dom satt i

Och ptja, hårt körda är väl alla GSier, dom är ju ganska inbjudande till det.. Så kolla allt noggrannt. Och det är ju en Opel så kolla efter rost! Bakskärmar, trösklar, runt tanklocket... Ja, överallt som man gör när man tittar på bil...

Jag har aldrig haft nån själv så det här är baserat på andras erfarenhet, men dom flesta verkar gilla sina bilar.
Tack för ditt inlägg, det är precis som du säger endast 150-hästaren som jag är intresserad av. :)
Ska bli kul att få provköra en sådan här framöver, hoppas verkligen känslan är bättre än i min kompis 1.6 astra från 01. För där är de verkligen skillnad om man jämför med BMW som till och med är 10 år äldre. Men hoppas på det bästa, det är ju trots allt en GSI! ;)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kvalitén på inredning och sånt är väl lite "rapplig" på de flesta 80-90 tals Oplar, men kan man leva med det så är det riktigt trevliga bilar.
Ganska enkla att serva och pyssla med själv, och C20XE motorn är kanonbra förutsatt att den sköts med service.
Bra att han har bytt vattenpump samtidigt som kamremmen, det är ganska vanligt att pumpen rasar strax efter rembyte annars. Då blir det dyrt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Karlsson skrev:Kvalitén på inredning och sånt är väl lite "rapplig" på de flesta 80-90 tals Oplar, men kan man leva med det så är det riktigt trevliga bilar.
Ganska enkla att serva och pyssla med själv, och C20XE motorn är kanonbra förutsatt att den sköts med service.
Bra att han har bytt vattenpump samtidigt som kamremmen, det är ganska vanligt att pumpen rasar strax efter rembyte annars. Då blir det dyrt...
Låter trevligt, inredningen i sig bryr jag mig inte så jättemycket om, huvudsaken är att reglage och så vidare fyller sin funktion.
Men å andra sidan lockar en 525i e34 ganska mycket också, men det är ju verkligen två helt skilda bilar. :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Skriv svar