Turbo skit krångel

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Turbo skit krångel

Inlägg av Henke »

Jaha

Då har jag satt på turbon och det övriga igen.

Sen senast så har jag byggt om lite bl a:

En ny(beg) turbo ifrån Holmgrens Värnamo.

Nytt grenrör, för att få bättre avrinning från turbon(högre upp).

Flyttat upp avrinningen in i tråget lite och gjort det större, 16mm inv.

Byggt om Vevhus ventilationen så den är 12 mm inv, och sen dumpar den ut i luften.

Olja till turbon tar jag nu ifrån oljetrycks kontakten.

Höjt laddtrycket till 0,4 - 0,5 :evil: ....

Men fortfarnade ryker skiten, Inte mycke men den ryker. Jag märker bara detta på tomgång men det ryker säkert annars oxå fast det inte syns.
Jag är i starkt behov av tips, vill kunna köra på mantorp... :cry:
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Svårt å säga vad det kan va när man inte sett det i verkligheten. Men det låter ju som olja från turbon går ut i avgaserna eftersom inget annat är ändrat ju. Oljereturen är nedåt väl? Hur säker är det på att turbon är hel? Om den är vattenkyld så kan det ju va det också. Det borde la märkas om det är vatten eller olja?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jo oljereturen är nedåt, den felar kanske 10 Grader.
Vattnet har jag inte kopplat in, ville kunna utesluta det ur probelm listan(som är lång).

Den ryker Blå/vit, det brukar ju tyda på olja.

En annan grej jag kom att tänka på var hur grovt röret in till turbon skall va, alltså från luftfiltret. Nu så smalnar det av lite från 2,5" vid luftfilter till kanske 2" på mitten och sen blir det stort igen vid Tubon.
Jag har fått göra så pga utrymmesbrist.

Mera tips behövs
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det kan inte vara så enkelt att det är ventiltätningarna? Eller rök den utan turbo också? Annars kan det väl vara nån tätning i turbon. Ge aldrig upp!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Toppen är nyrenoverad.
Den ryker inte utan turbon på.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Inga andra packningar som kan läcka? Insug, ventilkåpa?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Wackt
Dunderpostare!
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Vaggeryd
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Corsa Henke skrev:Vattnet har jag inte kopplat in, ville kunna utesluta det ur probelm listan(som är lång).
Det kan inte va så att vattnet håller tätningarna på plats eller hjälper till att täta som en oljefilm ungefär. Vet inte hur lagringen av turbon är uppbyggd så det är en vild chansning. Men du ville ju ha förslag så...
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jo visst jag gillar alla tips.

Jag tror att det bara går igenom godset, men jag skall kolla detta.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det kan ju vara vattenmantlingen i turbon som spruckit. Det känns som att det kan vara ganska klent gods i lagerhusen på sina ställen. Jag funderar på att använda ett utan vattenkylning, man får väl stå med motorn på tomgång en kvart efter ett pass, men det är ju stencoolt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

manligt är bra.

Jag har inte haft vattnet inkopplat nu, detta för att utesluta vattnet.

Jaja, nu skall ju motorn rivas ner igen för att få i lite grövre kolvar så detta problemet får jag ta senare.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ja, du har ju en bil som står på hjul iallafall. Rekorden är ganska tom på allt just nu. Fast jag har provmonterat Ascona-buren, den passar bra med lite modifieringar. Och så är det ju broms och väghållningspyssel på g också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar