Förbättringar inför banträffen.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Förbättringar inför banträffen.
Jag vill föreslå fler flagvakter och hjälmkrav.
Vad sägs?
Flagvakterna är en viktigt funktion när det gäller säkerheten. Det tycker jag funkade lite halvdant sist.
Vad sägs?
Flagvakterna är en viktigt funktion när det gäller säkerheten. Det tycker jag funkade lite halvdant sist.
Vi bestämde på senste mötet att alla som kommer och kör ska ställa upp som detta. Förra träffen var det svårt nog att få folk till de fyra posterna som vi hade, men fler flaggvakter har vi inte pratat om.
Hjälmkravet har jag inget svar på just nu(börjar bli gammal och glömsk), men någon annan ur utskottet kanske har svar på detta.
Hjälmkravet har jag inget svar på just nu(börjar bli gammal och glömsk), men någon annan ur utskottet kanske har svar på detta.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Opel Omega -00 -- Bruksbil
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Alla är vi barn i början
. Med risk för att bli tjatig så har ju jag faktiskt kört på Nurburgring, där det inte är hjälmkrav (utom för MC). Där lurar döden bakom varje kurva. Anderstorp är otroligt säker i jämförelse, Ringen har bara 2 sandfållor på drygt 2 mil! Annars är det ett par meter gräs och sen järnräcke.
Men självklart kan vi gå in lite mer för säkerheten nästa gång, klubben fick ju en del skit sist...

Men självklart kan vi gå in lite mer för säkerheten nästa gång, klubben fick ju en del skit sist...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
har också varit på och kring ringen ett par gånger. Där är det ju det inte så vanligt att en klubb hyr banan utan det är ju fri åkning som gäller. Man kan ju pysa omkring i 50 om man nu vill det. Sedan är det ju ingen klubbana utan en bundesstrasse dvs en väg, om än trevlig. Det gör det knepigt med hjälmlag kanske.Karlsson skrev:Alla är vi barn i början :wink: . Med risk för att bli tjatig så har ju jag faktiskt kört på Nurburgring, där det inte är hjälmkrav (utom för MC). Där lurar döden bakom varje kurva. Anderstorp är otroligt säker i jämförelse, Ringen har bara 2 sandfållor på drygt 2 mil! Annars är det ett par meter gräs och sen järnräcke.
Men självklart kan vi gå in lite mer för säkerheten nästa gång, klubben fick ju en del skit sist...
Etablerade klubbar som BMWSC, Audi club schweden osv. har ju krav på hjälm.
Jag kanske är lite väl gnällig men varför ska man inte ha hjälm när man kör på banan?
jag skrev detta.Anonymous skrev:fast jag har inte kört själv än. Åkte däriemot med farsan i vår m5:a där redan för 5 år sedan.
Sedan har jag varit där i lite andra sammanhang. De är riktigt trevligt där.
Har lite schyssta filmer från ringen bl. ac schnitzer m3 mot en trimmad kawa, snabbaste mc varvet 7:47:71 någonsin.
Jag var där -99 med ett par polare. Hann köra 12 varv, aldrig under 12 min. En standard Omega 2,6 med kapade framfjädrar och 215/45 17 däck är inte så katigt. Jag skulle gärna åka igen, men det blir lite dyrt. Kanske spara lite kosing och åka senare i höst. Om Omegan pallar den resan igen, den har ju gått över 30 000 mil nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
vore inte de är värdigt slut för ett tyskt slagskepp att få färdas sina sista mil på ringen :DKarlsson skrev:Jag var där -99 med ett par polare. Hann köra 12 varv, aldrig under 12 min. En standard Omega 2,6 med kapade framfjädrar och 215/45 17 däck är inte så katigt. Jag skulle gärna åka igen, men det blir lite dyrt. Kanske spara lite kosing och åka senare i höst. Om Omegan pallar den resan igen, den har ju gått över 30 000 mil nu.
Förvisso, men det känns som om den kan hänga med ett par somrar till. 24-ventilaren är så go! Man kanske skulle spara ännu mer slantar och köpa en strokersats... 4 liter, ca 300 hk och uppåt 400 Nm. Mumma!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
antar att du var en sväng i opel klubbens monter på mantorp. visst är evo 500 en brutalt grym skapelse. Ser ju brutalare ut än Lotus Omegan.Karlsson skrev:Förvisso, men det känns som om den kan hänga med ett par somrar till. 24-ventilaren är så go! Man kanske skulle spara ännu mer slantar och köpa en strokersats... 4 liter, ca 300 hk och uppåt 400 Nm. Mumma!
Jag var faktiskt inte där, men jag har sett Evo 500an innan. Skulle vilja ha en sån motor, veven pallar 10 000 rpm... Racingversionerna hade långt över 400 hk som värst. Att höra en 24 V varva 9000 rpm+ måste vara underbart! Min slår ju ifrån vid 6700...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare