Min motor börjar misstända vid 2800varv och upp till 4000 under gas-svep. Släpper jag gasen och går på igen, så accar den lite till. Över 4000varv så går den bra, dvs, accar hårt.
Funderar lite på vad det kan vara.
Lambda?
Luftmängdmätare?
Vevhusventilationen?
Vevhusventen har jag haft isär och rengjort slangar och dylikt, och satt ihop, så där är jag så gott som säker att det inte är något fel.
Men å andra sidan...jag vet inte hur fel på de andra delarna ter sig när det blir fel på dem.
Ska nog testa att byta lambdan...eller ska jag kolla nåt annat?
M42 Strul
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
M42 Strul
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Låter som luftmängdsmätaren faktiskt. Min Passat höll på sådär oxå! Men jag garanterar inget. De blir nån störning från den, när motorn får luft och därmed så säger den annat till styrboxen och då kommer dessa mystiska fel.
Kolla även som Fredrik säger, tänddelarna!
Kolla även som Fredrik säger, tänddelarna!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Är det inte rätt vanligt att resistorbanan slits ner på luftflödesmätaren med dom symptomen som följd, att bilen
går dåligt i ett varvtalsområde, som regel korresponderande med det varvtalsområde som bilen körs i till större del?
Men det är ju rätt enkelt att testa, bara leta upp en vänlig is-ägare och testa att byta.
går dåligt i ett varvtalsområde, som regel korresponderande med det varvtalsområde som bilen körs i till större del?
Men det är ju rätt enkelt att testa, bara leta upp en vänlig is-ägare och testa att byta.
Zeb Arvidsson
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Jag gjorde lite felsökning häromdagen....
* Tog bort massa skit i och utanför lmm
* Satte dit nya "mässingskontaker som är gängade i tändstift" då 2 utav
dem satt fast i tändkabeln, som...
* för övrigt hade lite ärj på sig, som jag skrapade bort.
* Kontrollerade så alla givare var på plats.
* Kopplade sedan loss batteriet och satte dit det efter en kvart för att
återställa data-flödet
* Byggde om avgassystemet...
Hittills efter 6 mil funkar den bra....men det kan säkert börja krångla igen...särkilt om det är lmm som krånglade... men jag ska leta efter en is-ägare och kolla lite...
* Tog bort massa skit i och utanför lmm
* Satte dit nya "mässingskontaker som är gängade i tändstift" då 2 utav
dem satt fast i tändkabeln, som...
* för övrigt hade lite ärj på sig, som jag skrapade bort.
* Kontrollerade så alla givare var på plats.
* Kopplade sedan loss batteriet och satte dit det efter en kvart för att
återställa data-flödet

* Byggde om avgassystemet...
Hittills efter 6 mil funkar den bra....men det kan säkert börja krångla igen...särkilt om det är lmm som krånglade... men jag ska leta efter en is-ägare och kolla lite...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500