Ett repotage från verkligheten... (Varning, bilder)

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Ett repotage från verkligheten... (Varning, bilder)

Inlägg av Daniel Båge »

Vipparmsbyte

Bild

I måndags beställde jag 11 st vipparmar till min BMW från Motornord. Grymt skumt beställningsform, man visste inte riktigt om man hade beställt eller inte. Med spänning väntade jag på ett paket. På onsdagen(!) kom det. Kilade ner till Posten och betalade 1628 sekiner.

Fredag.
Ramlade hem trött och eländig efter en seg dag på mitt somm(n)arjobb. Häller i mig en massa kaffe för att sedan gå ut i garaget. Puttar ut min bil på gatan och tömmer kylsystemet på vägen 8) (ingen glykol i om nån miljövän undrar) Plockar bort hela kylsystemet och lite annat smått och gott som sitter i vägen.
Vi (min far & jag) börjar med att kolla upp vilka slangar och sladdar som sitter ihop med insug/topp. Drar loss dessa och märker upp dem med bokstäver. (lite fegt faktiskt) Det blev många bokstäver mot slutet även en 7a kom med på en tejpbit.
Sedan var det bara att skruva loss topplocksbultarna och lyfta. Efter lite missöden med några sladdar/slangar som var tvinnade runt fel sladdar/slangar så hamnade hela toppen på bänken. Och det blev ett hålrum i motorrummet.

Bild

Med hjälp av ett kopparrör och hammare drev vi ur vipparmsaxlarna.
Bild

Tog bort de gamla vipparmarna.

Bild

Satte dit de nya medans axlarna drevs tillbaka. Blev fint och snyggt.

Bild

Nu var klockan sent. Inte meka mer. Det var ju fredag = Fest!

Lördag

08:00. Dagens uppgift var att få ihop det hela igen. Toppen placerades på sin plats i motorrummet. Nu var det "bara" alla sladdar/slangar som skulle på plats. Vädret var vackert så bilen puttades ut ur garaget.

Bild

Tyvärr var vädret lite väl bra för två varma personer som mig och min far. Därför byggdes ett solskydd lite snabbt.

Bild

Observera att jag faktiskt har en matta under parasollet. Detta är inte för att jag är rädd om lacken om nåt psykfall trodde det. Den glider av annars och en sån klump i skallen är inte bra!

Efter lite slagsmål med slangar/sladdar samt grenrör och diverse annat lyckades vi få ihop det tyska underverket av ingengörskonst.

Bild

Funkar bilen nu? Nja har inte testat ännu. Ventilerna måste ställas och det fanns det inte tid för. Men snart!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

vad betalade du för bilen när du köpte den?
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Coolt!

Nu vågar jag också ta bort min topp! ;)
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det var synd att jag inte hade möjlighet att fota när jag pillade bort toppen på Omegan i våras. Ett topplock av alu (en tom stomme går nog lös på 15 000. Inte tappa!), 2 kamaxlar, 24 ventiler med tillhörande lyftare, fjädrar, knaster och brickor. Men innan man ens kan se toppen måste man plocka bort ett gigantiskt insug med variabel längd + 1000 andra detaljer som jag inte orkar nämna. Det jag egentligen skulle göra var att byta kamkedja = omöjligt utan att lyfta toppen, släppa ner tråget och slutligen skruva bort frontkåpan. Det tog ett par veckor med väntetid på toppen som fick en proffsslipning av ventiler och säten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Va kul Karlsson! Då kan ju du och Oscar prata motorer ihop. Han bara älskar att plocka ner motorer, speciellt en mercedessexa i gjutbetong och armeringsjärn....tror jag...eller? :roll:
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

O J O J O J grabbar, skaffa en volvo, så ni slipper trimma.
He´ bara å åk.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Kobban skrev:O J O J O J grabbar, skaffa en volvo, så ni slipper trimma.
He´ bara å åk.
Då kam man lika gärna cykla.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Bild

ÅÅ så tät mönstrade kjedjor har inte vi på våran volvo BM å ändå röjer vi snö me den!! :lol: :lol: :lol:
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Daniel: har du fått igång motorn än? Hur går det?
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag har inte hunnit... :evil: Denna veckan har varit kaotisk! Nu åker jag dessutom till FriZon på måndag svinotta. Det får bli när jag kommer hem igen. Typ på tisdag näst nästa vecka. Då är jag ledig!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Snygg motor, en sån har jag med... Synd att övriga bilen behöver ett varv med svetsen i framvagnen som måste fixas innan anderstorp som inte hinns med. tur för dig Daniel annars hade du blivit frånåkt! :lol:
Emil Tubbin
Skriv svar