I måndags beställde jag 11 st vipparmar till min BMW från Motornord. Grymt skumt beställningsform, man visste inte riktigt om man hade beställt eller inte. Med spänning väntade jag på ett paket. På onsdagen(!) kom det. Kilade ner till Posten och betalade 1628 sekiner.
Fredag.
Ramlade hem trött och eländig efter en seg dag på mitt somm(n)arjobb. Häller i mig en massa kaffe för att sedan gå ut i garaget. Puttar ut min bil på gatan och tömmer kylsystemet på vägen

Vi (min far & jag) börjar med att kolla upp vilka slangar och sladdar som sitter ihop med insug/topp. Drar loss dessa och märker upp dem med bokstäver. (lite fegt faktiskt) Det blev många bokstäver mot slutet även en 7a kom med på en tejpbit.
Sedan var det bara att skruva loss topplocksbultarna och lyfta. Efter lite missöden med några sladdar/slangar som var tvinnade runt fel sladdar/slangar så hamnade hela toppen på bänken. Och det blev ett hålrum i motorrummet.
Med hjälp av ett kopparrör och hammare drev vi ur vipparmsaxlarna.
Tog bort de gamla vipparmarna.
Satte dit de nya medans axlarna drevs tillbaka. Blev fint och snyggt.
Nu var klockan sent. Inte meka mer. Det var ju fredag = Fest!
Lördag
08:00. Dagens uppgift var att få ihop det hela igen. Toppen placerades på sin plats i motorrummet. Nu var det "bara" alla sladdar/slangar som skulle på plats. Vädret var vackert så bilen puttades ut ur garaget.
Tyvärr var vädret lite väl bra för två varma personer som mig och min far. Därför byggdes ett solskydd lite snabbt.
Observera att jag faktiskt har en matta under parasollet. Detta är inte för att jag är rädd om lacken om nåt psykfall trodde det. Den glider av annars och en sån klump i skallen är inte bra!
Efter lite slagsmål med slangar/sladdar samt grenrör och diverse annat lyckades vi få ihop det tyska underverket av ingengörskonst.
Funkar bilen nu? Nja har inte testat ännu. Ventilerna måste ställas och det fanns det inte tid för. Men snart!