tips att få bort låsmuttrar
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
tips att få bort låsmuttrar
köpte en bil med sommardäck här nu och tänkte byta till vinterdäck så satt det låsmuttrar på hjulen och det finns ingen grej att lossa dom med och tidigare ägaren verkar inte hitta den heller.
någon som har några tips på hur man får bort dom? låssatsen är från biltema, men enligt dom så ser alla olika ut.
någon som har några tips på hur man får bort dom? låssatsen är från biltema, men enligt dom så ser alla olika ut.
Robert Gustafsson
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Svetsa på en M14insex och lossa. Gjorde så på en bil nyligen där bultarna satt så hårt så att låshylsan gick sönder. Provade först med en M12 12.9 men den drog vi av. Men M14 höll fint. Man drar ju normalt sett inte av en M12 12.9. Men bulten satt hårt kan man säga. ![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![:roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Saken är det att det är alufälgar så bulten sitter ju en bit in kan man ju säga. Men med en pinnsvets kanske man kommer åt? Känns svårt att komma åt med MIG. Plåtfälgar så hade det ju inte varit några dimmor ![:-?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![:-?](./images/smilies/icon_confused.gif)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Turbopostare!
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
- Ort: tibro
- Kontakt:
själv brukar ja ta en ungefär lagom hylsa o slå på me hammar så den riktigt låser sen ta ett drag o ta i lite försiktigt. men då får dom ju inte sitta helt fast direkt. har funkat bra för mej iaf ![:lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![:lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Tyvärr har jag haft samma problem. Efter 4 verkstadsbesök fick jag dock bort de sista bultarna.
För att göra en lång historia kort kan jag säga att den metod som gick bäst (alla 20 bultar på min bil satt fast) var en sk. svinpitt (fråga mig inte varför det heter så).
2 bultar fick första däckverkstan bort
3 bultar fick jag själv bort (med gassvets och 2 meter förlängare)
13 bultar fick en annan däckverkstad loss med en svinpitt
0 bultar fick nästa verkstad bort (svetsade dit diverse saker med både mig och tig? -svets)
2 bultar skar den sista verkstaden loss med skärbrännare (ja, det blev märken i alufälgarna, men det mesta var innanför centrumkåporna)
En slags svinpitt är en konisk hylsa med invändiga vänstergäng. Du knackar dit den över låsbulten och börjar dra loss. I början gängar sig den in över låsbulten. När den går i "botten" sitter den fruktansvärt hårt och börjar då gänga med sig bulten ut.
Det finns en lågprisvariant på Biltema (art 19-1268)
Lycka till!
/Petrus
För att göra en lång historia kort kan jag säga att den metod som gick bäst (alla 20 bultar på min bil satt fast) var en sk. svinpitt (fråga mig inte varför det heter så).
2 bultar fick första däckverkstan bort
3 bultar fick jag själv bort (med gassvets och 2 meter förlängare)
13 bultar fick en annan däckverkstad loss med en svinpitt
0 bultar fick nästa verkstad bort (svetsade dit diverse saker med både mig och tig? -svets)
2 bultar skar den sista verkstaden loss med skärbrännare (ja, det blev märken i alufälgarna, men det mesta var innanför centrumkåporna)
En slags svinpitt är en konisk hylsa med invändiga vänstergäng. Du knackar dit den över låsbulten och börjar dra loss. I början gängar sig den in över låsbulten. När den går i "botten" sitter den fruktansvärt hårt och börjar då gänga med sig bulten ut.
Det finns en lågprisvariant på Biltema (art 19-1268)
Lycka till!
/Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Turbopostare!
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
- Ort: tibro
- Kontakt:
ja de funkar alltid bra! lättare än man tror o få dän dom där säkerhetsgrejerna egentligen! men låsbultar e bra grejer! snart åker sommarhjulen på ju! nedräkningne kan nästan börja ![:tongue:](./images/smilies/tongue.gif)
![:tongue:](./images/smilies/tongue.gif)
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad