Jag letar för tillfället efter en lämplig hoj till sommaren.
Hade bestämt att jag skulle hämta en CBR 900RR -98 i Blekinge men den sålde dem visst dagen innan jag skulle komma. Tråkigt.
Tittar nu runt efter andra lämpliga sporthojar.
Men det tråkiga med sporthoj är ju försäkringspremier.
Speciellt om man är taniga 21 bast som jag. Och ett halvt!
Men jag tänker såhär:
De flesta försäkringarna på de här hojarna är helårsförsäkringar.
Åtminstone halv-försäkringar som jag lutar åt.
Det betyder att jag inte kan ställa av hojen till hösten och få tillbaka mina pengar. Försäkringen avbryts bara på årsdagen, när jag skrotar hojen, eller säljer den.
Men borde jag inte bara kunna "sälja" hojen till någon ex. min far i höst och på så vis slippa betala försäkringen på den?
Helt plötsligt är inte försäkringen jättedyr längre isåfall.
Vad tror ni?
En Försäkringsfundering
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
En Försäkringsfundering
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Helt korrekt som du tänker. Försäkringen kan bara sägas upp vid årsförfallodagen eller när försäkringsbehovet försvinner, till exempel genom en försäljning. Har du inga problem med att få ett par extra ägare per säsong kan man utan problem göra som du tänkt.
//d - som sitter mitt i smeten av branschen
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Men dåså. Då blir ju inte försäkringen nån katastrof längre.Daniel S skrev:Helt korrekt som du tänker. Försäkringen kan bara sägas upp vid årsförfallodagen eller när försäkringsbehovet försvinner, till exempel genom en försäljning. Har du inga problem med att få ett par extra ägare per säsong kan man utan problem göra som du tänkt.
Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt objekt också.
Och en förvaringsplats.
Några extra ägare är ju rätt lugnt om man räknar på att spara typ 6000 spänn på det.
Fast det är klart. Där jag bor kan man ju köra året runt.
Samma väder midsommarafton som nyårsafton.
Mitt i smeten, vad innebär det Daniel?
[David Knutsson]
Mitt i smeten innebär att jag, förutom att jobba med sakskador inom försäkringsbranschen även sitter med i en förvaltningsgrupp som handhar just sådana här motorfrågor.
Bolaget är ointressant, dessutom vill jag inte göra sygreklam, för mig veterligen är reglerna likadana i hela branschen.
//d

Bolaget är ointressant, dessutom vill jag inte göra sygreklam, för mig veterligen är reglerna likadana i hela branschen.
//d
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
-
- Superpostare!
Vill du byta bolag, så ringer du nuvarande bolag och säger att du vill byta, och anger ett datum.
Sedan ringer du blivande bolag och säger att den skall börja gälla dagen efter du säger uppföregående.
På uppsägningsdagen så ställer du av fordonet (enda sättet att byta om man ska stå kvar som ägare och inte vill byta på årsförfallodagen)
Dagen efter ställer du på fordonet.
Har själv gjort detta 1 gång på porschen, en gång på nuvarande bmw 530d och en gång på föregående bmw 318is.
Funkar prima.
Sedan ringer du blivande bolag och säger att den skall börja gälla dagen efter du säger uppföregående.
På uppsägningsdagen så ställer du av fordonet (enda sättet att byta om man ska stå kvar som ägare och inte vill byta på årsförfallodagen)
Dagen efter ställer du på fordonet.
Har själv gjort detta 1 gång på porschen, en gång på nuvarande bmw 530d och en gång på föregående bmw 318is.
Funkar prima.
Porsche 944 S2 -90