Gjuta plast själv

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Gjuta plast själv

Inlägg av Anders Toll »

Jag funderar på att gjuta en fin fet frontläpp till min pegg i stället för att köpa den färdig.

Är det svårt? Vad kostar det på ett ungefär?

Jag läste på Peugeot-sport-club's hemsida följande tips och det verkar ju enkelt...
Glasfiber och polyesterplast är ett bra, billigt och ganska enkelt material att arbeta
med. Egentligen är det mer plast än glasfiber , då glasfibern är bara används
som armering.
Nyckelord i detta sammanhang är som i så mycket annat: Förberedelse och noggrannhet.
Att bygga en bra form att gjuta i är det viktigaste om man vill göra det så smidigt som

möjligt. Om man inte väljer att gjuta av exempelvis en stötfångare så är masonit,

spånskivor och plåt utmärkta material att bygga en form av. När mallen är byggd är

nästa steg att preparera
denna. Det görs enklast med hjälp av sandpapper och lack.
Formen sprayas sedan med så kallad Formsläpp. Det är ett silikonbaserat spray
som undviker att plasten fäster i formen.
Före gjutning klipper eller river man av

lämpligt stora delar glasfiber, och ser till att de passar så bra som möjligt. Man

häller även upp plast i lämplig mugg. När härdare är tillsatt,
har man cirka 30 minuter på sig att arbeta med detta. Det kan låta som ganska länge,

men när man står där och börjar plasta går tiden fort. Blanda därför inte för

mycket plast i början.
Häll eller pensla nu på plast och varva med glasfiber om vart annat till önskad

tjocklek.
Denna procedur kan
göras i omgångar, men se till att "rugga" upp ytan om den har torkat. Då fäster plasten lättare.
När man
plastat klart lossar man delen från formen. I detta skede märker du om du använt
tillräckligt med formsläpp.
Nu återstår fortfarande en hel del arbete,

särskilt om du arbetat lite mer på frihand.
Slipa med ett lite grövre sandpapper tills du är nöjd med resultatet. Finspackla noga

för det
lär vara en hel del luftbubblor. Slipa igen med sandpapper och slutligen med

våtslippapper. När detta är utfört och en jämn och fin yta har trollats fram är det

dags för lackering.
Naturligtvis blir det bäst om
man lämnar iväg detaljen på lackering, men det går att få det ganska bra på egen
hand med bättringsfärg och klarlack.
Eftersom
det är så billigt att bygga i plast och glasfiber så är det inte hela världen om
man misslyckas med första gjutningen. Man lär sig snabb hur man ska, och inte
ska göra.
Lycka till!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag tänkte gjuta skärmar, huv och baklucka till Rekorden. Där är det ju låg vikt som gäller. Det finns grejer på Biltema, ganska billigt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Hyffsat skitenkelt...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Är släppmedlet skadligt för lacken? Tänkte ju göra formar efter originalskärmarna och huven, men skärmarna är ganska rostiga så jag klurar på att låna Commodorens skärmar. Lite synd om man skulle förstöra dem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Inte vad jag vet... Men det är VÄLDIGT viktigt att man får bort ALLT släppmedel innan man lackar. Det fäster otroligt dåligt på släppmedel :o
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Gutta
Megapostare!
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 okt 2001 01:00
Ort: Broaryd

Inlägg av Gutta »

tja dyrt är det inte vi (grusbusen o jag) gjöt plastgrepp till hela våran klättervägg o plasten kom vi över gratis men ioförsig rekomenderar jag ju inte den plasten ( PE polyten) till skärmar...

Å är ni sugna kan ni ju alltid komma hit o klättra lite
4 banor 10.5 meter höga, linbana från 11,5m ål lite annat smått o gott

Bild
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Angåeende lack och släppmedel; jag menade att jag ska gjuta av skärmar som redan är lackade. Rekordens originalslärmar är ganska dåliga, men Commodoren har exakt samma skärmar utan rost. En kompis som pysslat lite med sånt här sa att man måste se till att delen man ska gjuta av är helt slät och fin. Det vore ju synd att upptäcka att släppmedlet har samma inverkan på lack som bromsvätska eller nåt sånt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jo jag fattade det. :lol:

Men jag vet inte!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Får väl testa på nån annan del först. Bakluckan bör väl vara ganska enkel, den är helt platt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Josef
Deluxpostare!
Inlägg: 427
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Hur stadigt kan man få det då? Skulle det vara möjligt att gjuta en baslåda till bilen eller? Skulle ju vara ganska fränt o ha en formgjuten låda efter bagaget. Eller är det helt uteslutet?
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Blir inte ljudet väldigt dåligt då?
Gutta
Megapostare!
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 okt 2001 01:00
Ort: Broaryd

Inlägg av Gutta »

Josef skrev:Skulle det vara möjligt att gjuta en baslåda till bilen eller? Skulle ju vara ganska fränt o ha en formgjuten låda efter bagaget.
ja du hur gör du då släpp medel funkar nog inte på heltäcknings matta?? :lol:
Josef
Deluxpostare!
Inlägg: 427
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Gutta skrev: ja du hur gör du då släpp medel funkar nog inte på heltäcknings matta?? :lol:
Tvivlar på det jag med. Men man kan ju göra en form innan kanske???... :D

Men det jag tänkte var hur stadigt det blir. Det går ju visserligen o stadga upp endel men om det bir för mjukt så kommer det nog att "fladdra" i lådan ändå o det vill man ju inte vara med om...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
erre
Postar så det viner...
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jan 2002 01:00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av erre »

Josef skrev:Men det jag tänkte var hur stadigt det blir. Det går ju visserligen o stadga upp endel men om det bir för mjukt så kommer det nog att "fladdra" i lådan ändå o det vill man ju inte vara med om...
Kollade en bilsport för ett tag sen, där hade dom gjutit plastlådor som dom sen satt i sidan bak för att inte mista något bagageutrymme. Dom basarna lät visst grymmt bra ändå, så det går nog bra. Har själv köpt allt jag behöver för att bygga i min... när det nu blir av. Bilen i bilsport var en grymt fräsh Focus.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Om man ska göra en helt platt detalj i glasfiber, som bakluckan på Rekorden, behöver man då göra en form? Skulle det inte kunna gå att bara pensla på plasten på glasfiberväven och sen skära ut önskad form?
Finish är inte högsta prioritet för mig, bara det blir lätt är jag glad!
Skärmarna måste jag nog göra en form till, de är ju välvda hit och dit.
Ska man göra en form av plast först, som man gjuter på originalskärmen, så går det ju åt en massa extra plast. Blir ju dyrt ju.
Totalt lär det nog gå åt nästan 10 kv/m glasfiberväv. Sen ska man ha plast till det också.
Jag skulle kunna försöka ragga tag i färdiga plastskärmar, en kompis köpte såna till sin Rekord, men det är typ 7 år sen.
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att plasta, jag kanske limmar fast mig själv...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag kan nog hjäpa till lite med plastandet. vi bygger en form av masonitskiva med lister runt om.

Sen lägger man i följande ordning vax- gelcoat - plast - fiber - plast.

sen slipar vi till det hela i nån maskin i fabriken.


blir bra.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det blir svårt att göra en form av masonit till framskärmarna, de är ganska djupa. Bakluckan och huven är inga problem, de är nästan platta. Huven har en upphöjning mitt på, men den är inte högre än ett par cm.
Danne trodde att man kan göra formen till skärmarna av fogskum, vad tror du?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Fogskum med nån typ av mjuk plast utan på kanske funkar. Tex sån plast man har och sätter fuktspärrar på hus. Man kan ju testa lite på småbitar innan man gör på riktigt.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Det var en kille från FINLAND :-) som i Bilsport viade hur han byggt up mallar till spoilers till sin Opel kadet. det var men någe sorts byggskum och såg inte allt för krångligt ut...
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Just det, den där "grymma" Kadetten. Synd att bilaset driver i fel ände, annars hade den varit ganska okej.
Mitt bilas driver i rätt ände, kommer inte ens ha hälften så bra finnish (HA HA :lol: ) men den kommer att vara mycket tuffare! Särskilt med lövtunna glasfiberdelar lite varstans.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar