tips att få bort låsmuttrar

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

tips att få bort låsmuttrar

Inlägg av BOB »

köpte en bil med sommardäck här nu och tänkte byta till vinterdäck så satt det låsmuttrar på hjulen och det finns ingen grej att lossa dom med och tidigare ägaren verkar inte hitta den heller.

någon som har några tips på hur man får bort dom? låssatsen är från biltema, men enligt dom så ser alla olika ut.
Robert Gustafsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Svetsa på en M14insex och lossa. Gjorde så på en bil nyligen där bultarna satt så hårt så att låshylsan gick sönder. Provade först med en M12 12.9 men den drog vi av. Men M14 höll fint. Man drar ju normalt sett inte av en M12 12.9. Men bulten satt hårt kan man säga. :roll:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Saken är det att det är alufälgar så bulten sitter ju en bit in kan man ju säga. Men med en pinnsvets kanske man kommer åt? Känns svårt att komma åt med MIG. Plåtfälgar så hade det ju inte varit några dimmor :-?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

Inlägg av Carlsson »

Kan inte däckfirmor fixa sånt? De borde ju ah verktyg till sånna saker:)
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
Andreas
Lever här på forat...
Inlägg: 1270
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Jag tror att däckfirmorna brukar borra bort skallen när de stöter på samma problem.
Andreas Ekslätt
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Det va en bit in på dom jag gjorde också. Men en annan gång fixade jag en merca med 2meter djupa hål i fälgen. Där va det enda sättet att borra. Men det så mycket jobbigare så man slipper gärna om man kan.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Där hör du Bobban...
Bara ta fram Biltemas bästa borrmaskin och börja köra.
Men vänta på mig bara så jag kan övervaka så att du kör den åt rätt håll. :roll:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

kör in en stor typ 20 hylsa, och en pinnsvets... sen tar du en hävarm med halvtumskoppling, och ser vansinnig ut medan du drar loss skiten... gör som du vill.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
A.Johansson
Turbopostare!
Inlägg: 150
Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

själv brukar ja ta en ungefär lagom hylsa o slå på me hammar så den riktigt låser sen ta ett drag o ta i lite försiktigt. men då får dom ju inte sitta helt fast direkt. har funkat bra för mej iaf :lol:
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Bild

funkar inte en sån här?
Martin .. Sköld
petnoga
Megapostare!
Inlägg: 274
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av petnoga »

Tyvärr har jag haft samma problem. Efter 4 verkstadsbesök fick jag dock bort de sista bultarna.

För att göra en lång historia kort kan jag säga att den metod som gick bäst (alla 20 bultar på min bil satt fast) var en sk. svinpitt (fråga mig inte varför det heter så).
2 bultar fick första däckverkstan bort
3 bultar fick jag själv bort (med gassvets och 2 meter förlängare)
13 bultar fick en annan däckverkstad loss med en svinpitt
0 bultar fick nästa verkstad bort (svetsade dit diverse saker med både mig och tig? -svets)
2 bultar skar den sista verkstaden loss med skärbrännare (ja, det blev märken i alufälgarna, men det mesta var innanför centrumkåporna)

En slags svinpitt är en konisk hylsa med invändiga vänstergäng. Du knackar dit den över låsbulten och börjar dra loss. I början gängar sig den in över låsbulten. När den går i "botten" sitter den fruktansvärt hårt och börjar då gänga med sig bulten ut.

Det finns en lågprisvariant på Biltema (art 19-1268)


Lycka till!

/Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Martin skrev:Bild

funkar inte en sån här?
En sån har jag tror jag...om du behöver...ska leta...ring mig om jag ska leta.. :P
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

så nu är låsmuttrarna bort.. tog en 18 hylsa och slägga och bankade på hylsan sen gick dom skruva av... drog åt dom andra hårt innan så det inte skulle vara något tryck på dom.
Robert Gustafsson
A.Johansson
Turbopostare!
Inlägg: 150
Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

ja de funkar alltid bra! lättare än man tror o få dän dom där säkerhetsgrejerna egentligen! men låsbultar e bra grejer! snart åker sommarhjulen på ju! nedräkningne kan nästan börja :tongue:
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Skriv svar