Så här ser den ut eller rättare sagt såg ut för några år sedan..
PWR Seven
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
PWR Seven
Tro det eller ej men nu är jag och brossan igång med bilen igen. Håller som bäst på att byta till lamelldiff i bakaxel och få igång motor eländet !!!
Så här ser den ut eller rättare sagt såg ut för några år sedan..

Så här ser den ut eller rättare sagt såg ut för några år sedan..
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
detta verkar kunna bli något väldigt bra!! Ser riktigt bra ut på bilden!!
Ska bli kul att följa!!
Lycka till!!
Ska bli kul att följa!!
Lycka till!!
Senast redigerad av 1 iceman, redigerad totalt 7 gånger.
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Tack för det !
Lite info om bygget:
Motorn är en Volvo B230fk (940 Lätttrycksturbo) -95
Motorn är helt orginal förutom en Gik intercooler och lite öppnare andingsvägar. Jag har även fått bygga om en del på insug, turbo m.m för att få ner kolossen i den lilla ramen. Det är trångt. Orginalsprutet är också kastat och jag har satt dit Megasquirt med Edis tändning. Den krånglar tyvärr nått kopiöst .. Suck... Megasquirt vill inte styra tändningen och nu har megasquirt slutat att starta bränslepumpen. Felsökning pågår. Jag vill ju ha igång motoreländet nu !
Växellåda är en M46 (4 vx + OD) med ombyggt spakställ för kortare lägen.
Baxaxel är från en 242 GT en 1030 aluminiumaxel som jag nu håller på och stätter Lamelldiff i. Bakaxel är upphängd i fyrlänk.
Lite bilder på byte till Lamelldiff och packboxar p.g.a oljeläckage...

Diffhuset på våran aluminium axel.

Här är lamelldiffen urplockad ur en vanlig volvo axel.

Här ligger axelrören. som är bultade på aluhuset.
Lite mer fakta:
Uniballs i alla leder i hjulupphängning inga bussningar. Stumt och bra !
Stötdämparena är AVO coilover ställbar dämpning och höjd.
Ramen är byggd i fyrkantsprofil karossen blir blandat aluplåt och glasfiber.
Lite info om bygget:
Motorn är en Volvo B230fk (940 Lätttrycksturbo) -95
Motorn är helt orginal förutom en Gik intercooler och lite öppnare andingsvägar. Jag har även fått bygga om en del på insug, turbo m.m för att få ner kolossen i den lilla ramen. Det är trångt. Orginalsprutet är också kastat och jag har satt dit Megasquirt med Edis tändning. Den krånglar tyvärr nått kopiöst .. Suck... Megasquirt vill inte styra tändningen och nu har megasquirt slutat att starta bränslepumpen. Felsökning pågår. Jag vill ju ha igång motoreländet nu !
Växellåda är en M46 (4 vx + OD) med ombyggt spakställ för kortare lägen.
Baxaxel är från en 242 GT en 1030 aluminiumaxel som jag nu håller på och stätter Lamelldiff i. Bakaxel är upphängd i fyrlänk.
Lite bilder på byte till Lamelldiff och packboxar p.g.a oljeläckage...

Diffhuset på våran aluminium axel.

Här är lamelldiffen urplockad ur en vanlig volvo axel.

Här ligger axelrören. som är bultade på aluhuset.
Lite mer fakta:
Uniballs i alla leder i hjulupphängning inga bussningar. Stumt och bra !
Stötdämparena är AVO coilover ställbar dämpning och höjd.
Ramen är byggd i fyrkantsprofil karossen blir blandat aluplåt och glasfiber.
Senast redigerad av 1 Wackt, redigerad totalt 7 gånger.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Lite läges rapport !
Den diffen jag har tänkt att sätta i var axel är trasig så det blir att byta lite delar i den. Drevaxlarna har gått av...
Megasquirtet är nu felsökt och verkar funka. försöket oss på en uppstart i onsdags men då läckte varenda bränsleslang det var småsprickor överallt. Varning köp aldrig biltema slangar och inte bränslepumpar heller för den delen för den har också gett upp. så nu blir det byte av alla bränsleslangar i hela bilen och sen ska vi se om den startar....
Den diffen jag har tänkt att sätta i var axel är trasig så det blir att byta lite delar i den. Drevaxlarna har gått av...
Megasquirtet är nu felsökt och verkar funka. försöket oss på en uppstart i onsdags men då läckte varenda bränsleslang det var småsprickor överallt. Varning köp aldrig biltema slangar och inte bränslepumpar heller för den delen för den har också gett upp. så nu blir det byte av alla bränsleslangar i hela bilen och sen ska vi se om den startar....

Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PWR lever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:
Motorn startade idag på första försöktet ! Så äntligen har jag kanske besegrat Megasquirt. Startar fint och går bra på tomgång. MS justerar tändningen så det verkar som om allt fungerar som det ska. Så nu är det bara att vänta på våren så man kan ut och mappa lite...
Föresten är det normalt att bara skrika rakt ut och hoppa upp och ner vid första motorstarten....
PWR lever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Motorn startade idag på första försöktet ! Så äntligen har jag kanske besegrat Megasquirt. Startar fint och går bra på tomgång. MS justerar tändningen så det verkar som om allt fungerar som det ska. Så nu är det bara att vänta på våren så man kan ut och mappa lite...
Föresten är det normalt att bara skrika rakt ut och hoppa upp och ner vid första motorstarten....

Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Va bra att du har en dator. Japp skicka ett PM så får vi diskutera det hela...
Ja vi har ett edis system, när man väl har kopplat allt rätt så verkar det funka bra. Det smidiga är ju att man kan koppla bort det från MS och ändå ger det 10 grader. Perfekt när man ska justera in tändnigen och få alla givare och tandade hjul att sitta på rätt ställe.
Idag har jag varit i Skruv, utanför lessebo hos Vide Motorsport och fixat diffbromsen. Tog med mig min gamla för att laga den, men det visade sig vara totalskrot. Där blev man blåst. Allt i den var slut så det fick bli en renoverad lamelldiff som han hade på hyllan. Så nu ska det va friska grejer i bakaxel.
Förövrigt så kan jag verkligen rekomendera Vide motorsport, Jerry är mycket kunnig när det gäller växellådor och bakaxlar. Har kört en hel del rallycross och även han byggt en Seven. Trevlig kille !
http://www.videbilservice.se/
Ja vi har ett edis system, när man väl har kopplat allt rätt så verkar det funka bra. Det smidiga är ju att man kan koppla bort det från MS och ändå ger det 10 grader. Perfekt när man ska justera in tändnigen och få alla givare och tandade hjul att sitta på rätt ställe.
Idag har jag varit i Skruv, utanför lessebo hos Vide Motorsport och fixat diffbromsen. Tog med mig min gamla för att laga den, men det visade sig vara totalskrot. Där blev man blåst. Allt i den var slut så det fick bli en renoverad lamelldiff som han hade på hyllan. Så nu ska det va friska grejer i bakaxel.
Förövrigt så kan jag verkligen rekomendera Vide motorsport, Jerry är mycket kunnig när det gäller växellådor och bakaxlar. Har kört en hel del rallycross och även han byggt en Seven. Trevlig kille !
http://www.videbilservice.se/
Senast redigerad av 1 Wackt, redigerad totalt 16 gånger.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag behöver hjälp med att valsa till huven på bilen. Någon som har en rundvalsmaskin, sickfals samt en kantbock som klarar 1 m bredd ? Eller om någon har någon kontakt med en plåtslagare ? Gör inget om du eller den du känner vet vad han håller på med för jag har bara en plåt kvar så det får inte bli fel .... ingen press.... 

Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Kolla med Magnus på Motorima. Billig vet jag inte, men bättre än så blir det nog inte..Wackt skrev:Jag behöver hjälp med att valsa till huven på bilen. Någon som har en rundvalsmaskin, sickfals samt en kantbock som klarar 1 m bredd ? Eller om någon har någon kontakt med en plåtslagare ? Gör inget om du eller den du känner vet vad han håller på med för jag har bara en plåt kvar så det får inte bli fel .... ingen press....

Då ska jag berätta lite vad som hänt sen sist...
Magnus på motorima hade inte tid tyvärr men har hittat en man som ska hjälpa mig med huven.. blir nog bra. Han hade tid i slutet av april. Så det är bara att vänta...
Ide'n med att bygga stolar själv är skrotad efter det att jag var hos en kille i Anderstorp på ett studiebesök. Verkar som ett par cobra stolar ska kunna gå i bilen. Så jag har beställt "cobra kopior" från Midland Wheels. Men som allt annat så var det leveranstid på dom....
Bältena får vänta tills stolarna kommer.
Så till det som har hänt. Jag har varit ute och kört !!! Lite...
Börjar få ordning på tändmappen så motorn går annat än på tomgång. Motorn murrar fint !!!! Härligt motorljud.... Så dom närmaste dagarna så ska jag ut och grovmappa lite... verkar lovande. Behöver en ny mappdator för skärmen är så dålig på min gamla så man ser inget om det inte är mörkt ute.
Problemet är att bilen läcker alla vätskor den kan läcka... har tidigare skrivit om bensin, kylarvätska och olja till bakdiffen. Nu när jag fått igång motorn så läcker den ännu mer vatten samt regält med olja. Kommer någonstans i bakkant av motorn verkar inte bättre än att det är vevaxeltätningen bakom svänghjulet... Suck !! Vatten läckorna tror jag är åtgärdade...
Motorn går väldigt varm om det beror på luft, taskig tändmapp eller att toppen har gått vet jag inte. Oroväckande är att det kommer mycket vatten ur avgasystem vid start. Lite för mycket för att vara kondens tycker jag....
Så nu vill jag ha lite flyt.. går det att köpa någonstans ??
Här kommer lite bilder....
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20001.jpg

Så här ser den ut med 17"arna på.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20006.jpg

Ny renoverade bakaxel. Polerad och klarlackad.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20008.jpg

Överblick över gjutjärnsklumpen.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20009.jpg[/img]
Turbo installationen: Aggregatet vänt med avgashuset framåt istället.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20010.jpg

En bild på min nytt Koso instrument. Mycket trevligt ! Har dock inte fått den att fungera tillsammans med edis tändsystmet. Får ingen varvräknarsignal. Instrumentpanelen ska få ett lager konstskinn på sig så småningom. Tanken är att ersätta den med kolfiber skiva i framtiden men den här får duga vid besiktning.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20013.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20017.jpg

Här kommer en bild på OSB-skivemallen till huven. Det som saknas är en skiva till höger där trädistanserna sticker ut. Den skivan är formad efter instrumentpanelen. Den mittre skivan är där delningen mellan shuttle och huv ska vara. och den vänstra skivan är sågad efter noskonen. Med denna på bilen så har jag spänt en mjölkpapp över och på så sätt gjort en pappmall som jag klippt till plåtarna efter Syns på nästa bild...
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20018.jpg

Här ser ni pappmallen. För att få en kant att vika runt har jag använt mig av maskeringstejp med olika bredder för att markera på plåten då går det att räta ut lite klippfel på pappmallen också så att man får snygga radier överallt. Samma teknik som när man strajpar upp en maskering innan flameslackering tex. Så nu väntar jag bara på att killen med alla roliga plåtmaskiner ska få tid att hjälpa mig att falsa plåtarna.
Det var lite bilder.... mer kanske kommer. B)
Magnus på motorima hade inte tid tyvärr men har hittat en man som ska hjälpa mig med huven.. blir nog bra. Han hade tid i slutet av april. Så det är bara att vänta...
Ide'n med att bygga stolar själv är skrotad efter det att jag var hos en kille i Anderstorp på ett studiebesök. Verkar som ett par cobra stolar ska kunna gå i bilen. Så jag har beställt "cobra kopior" från Midland Wheels. Men som allt annat så var det leveranstid på dom....
Bältena får vänta tills stolarna kommer.
Så till det som har hänt. Jag har varit ute och kört !!! Lite...
Börjar få ordning på tändmappen så motorn går annat än på tomgång. Motorn murrar fint !!!! Härligt motorljud.... Så dom närmaste dagarna så ska jag ut och grovmappa lite... verkar lovande. Behöver en ny mappdator för skärmen är så dålig på min gamla så man ser inget om det inte är mörkt ute.
Problemet är att bilen läcker alla vätskor den kan läcka... har tidigare skrivit om bensin, kylarvätska och olja till bakdiffen. Nu när jag fått igång motorn så läcker den ännu mer vatten samt regält med olja. Kommer någonstans i bakkant av motorn verkar inte bättre än att det är vevaxeltätningen bakom svänghjulet... Suck !! Vatten läckorna tror jag är åtgärdade...
Motorn går väldigt varm om det beror på luft, taskig tändmapp eller att toppen har gått vet jag inte. Oroväckande är att det kommer mycket vatten ur avgasystem vid start. Lite för mycket för att vara kondens tycker jag....
Så nu vill jag ha lite flyt.. går det att köpa någonstans ??
Här kommer lite bilder....
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20001.jpg

Så här ser den ut med 17"arna på.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20006.jpg

Ny renoverade bakaxel. Polerad och klarlackad.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20008.jpg

Överblick över gjutjärnsklumpen.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20009.jpg[/img]
Turbo installationen: Aggregatet vänt med avgashuset framåt istället.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20010.jpg

En bild på min nytt Koso instrument. Mycket trevligt ! Har dock inte fått den att fungera tillsammans med edis tändsystmet. Får ingen varvräknarsignal. Instrumentpanelen ska få ett lager konstskinn på sig så småningom. Tanken är att ersätta den med kolfiber skiva i framtiden men den här får duga vid besiktning.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20013.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20017.jpg

Här kommer en bild på OSB-skivemallen till huven. Det som saknas är en skiva till höger där trädistanserna sticker ut. Den skivan är formad efter instrumentpanelen. Den mittre skivan är där delningen mellan shuttle och huv ska vara. och den vänstra skivan är sågad efter noskonen. Med denna på bilen så har jag spänt en mjölkpapp över och på så sätt gjort en pappmall som jag klippt till plåtarna efter Syns på nästa bild...
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20018.jpg

Här ser ni pappmallen. För att få en kant att vika runt har jag använt mig av maskeringstejp med olika bredder för att markera på plåten då går det att räta ut lite klippfel på pappmallen också så att man får snygga radier överallt. Samma teknik som när man strajpar upp en maskering innan flameslackering tex. Så nu väntar jag bara på att killen med alla roliga plåtmaskiner ska få tid att hjälpa mig att falsa plåtarna.
Det var lite bilder.... mer kanske kommer. B)
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven