ng900 startar ej, bara hackar i tändningen. Hjälp med felsök

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

ng900 startar ej, bara hackar i tändningen. Hjälp med felsök

Inlägg av Carlsson »

Körde bilen igår utan problem, var då ca -8 grader ute.

Idag låg det runt nollan.

När jag vrid om nyckeln så går startmotorn igång utan problem, men resten bara står och tuggar. Går ibland igång lite, men på låg tomgång under 1000rpm och motor går knappt runt. går ej att gasa, den dör efter nån sekund.

Pappa trodde att det kunde ha frysit i insprutningen så jag har tryckt i lite karboratorsprit, men än så länge utan resultat. Har även tagit upp varje tändstift och rengjort osv.

Någon som vet vad detta kan vara?

Så klart kommer sånt här så olägligt det kan, eftersom jag står färdig packad med ett flyttlass som ska gå till Göteborg imornbitti...

några på stcs tror på vevaxelgivare och bränslepump, har ni några andra förslag?

/Albin
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
A.Johansson
Turbopostare!
Inlägg: 150
Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

fräscht batteri?
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

Inlägg av Carlsson »

A.Johansson skrev:fräscht batteri?
Jadå, allt snurrar på fint tills motorn ska driva själv..
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
chrisse
Postar så det viner...
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 apr 2003 08:13
Ort: myresjö

Re: ng900 startar ej, bara hackar i tändningen. Hjälp med fe

Inlägg av chrisse »

Carlsson skrev:
Pappa trodde att det kunde ha frysit i insprutningen så jag har tryckt i lite karboratorsprit, men än så länge utan resultat.
testa att sätt i en kupevärmare i motorn. om de är en ispropp kanske den smälter efter ett tag
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Öppna huven och lukta på den röda tändkassetten, luktar den bränt så byt den och starta igen. Dom kan ge upp helt utan förvarning precis så som det verkar ha gjort. Då tuffar startmotorn på men bilen startar inte hur gärna man än vill.

För att kontrollera om det är vevaxelgivaren som havererat så kika på varvräknaren medans du kör på startmotorn, rör den sig inte alls så har du ett troligt fel där.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Fredrik79
Normal postare
Inlägg: 41
Blev medlem: 08 jan 2008 00:14
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik79 »

Kolla bränsle pumpen och vevaxelgivaren så de inte är nått med dom med.

MVH

F
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

ERnsT skrev:Öppna huven och lukta på den röda tändkassetten, luktar den bränt så byt den och starta igen. Dom kan ge upp helt utan förvarning precis så som det verkar ha gjort. Då tuffar startmotorn på men bilen startar inte hur gärna man än vill.

För att kontrollera om det är vevaxelgivaren som havererat så kika på varvräknaren medans du kör på startmotorn, rör den sig inte alls så har du ett troligt fel där.
Skulle oxå gissa på tändkassetten...
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Bilen funkar nu, har jag hört. :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Vad var det som var galet?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Såg nu att det troligtvis bara var köldpropp som orsakat det hela, gött när det är så enkelt/billigt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

Inlägg av Carlsson »

Hejhopp!

Varit utan internet nu ett tag, så jag har inte kunnat svara:p

Det var tyvärr inte bara en köldpropp, efter att den startat så dog den igen, och kom inte igång mer. Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Carlsson skrev: Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)
Jasså den gamle räven gav upp mitt i flytten. Gött när det är ett så smidigt och lättigenkänligt fel iallafall, den doften som uppstår är ju ljuvlig :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

Inlägg av Carlsson »

ERnsT skrev:
Carlsson skrev: Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)
Jasså den gamle räven gav upp mitt i flytten. Gött när det är ett så smidigt och lättigenkänligt fel iallafall, den doften som uppstår är ju ljuvlig :roll:
nja ljuvlig doft tänkte ju inte jag på just i den stunden :p
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
Skriv svar