Man kan tycka det med förvånansvärt ofta så har det ingen eller motsatt verkan...Jonas Öhman skrev:Ett lätt tryck på bromspedalen, precis så att bromlamporna tänds är väldigt effektivtZeb skrev:Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.
Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
....
Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikanter
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikan
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
Egentligen off-topic men intressant:
När jag långpendlade mellan Grästorp och Malmö i mitten av nittiotalet hade jag alltid bråttom hem, och tro det eller ej, min Renault 5 klarade utan problem en marschfart av 130 km/h.
Men sen var det medtraffikanterna och hur de klarade mina omkörningar. Svenssonbilar och BRITTISKA statusnbilar inga problem. Statusbilar av svenskt eller tyskt fabrikat, omkörning i mycket hög fart max två minuter senare.
När jag långpendlade mellan Grästorp och Malmö i mitten av nittiotalet hade jag alltid bråttom hem, och tro det eller ej, min Renault 5 klarade utan problem en marschfart av 130 km/h.
Men sen var det medtraffikanterna och hur de klarade mina omkörningar. Svenssonbilar och BRITTISKA statusnbilar inga problem. Statusbilar av svenskt eller tyskt fabrikat, omkörning i mycket hög fart max två minuter senare.
I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Eller så kan man faktiskt hålla uppe farten även i en renault nu.Widell skrev:I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Va?Reco skrev:Eller så kan man faktiskt hålla uppe farten även i en renault nu.Widell skrev:I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?

Du missade nog vad jag skrev... Hon körde alltså precis likadant (dvs lika fort mm.), men andra trafikanter betedde sig märkbart annorlunda beroende på om hon satt i mercan eller renaulten.
De liksom automatiskt makade på sig oavsett om man ville om eller inte när man körde mercan, vilket verkligen inte hände i den lilla femman.
Det finns nog en sanning i det du säger iofs, även om det inte var ett svar på det här. Bilars prestanda har kanske jämnats ut, och därmed har kanske de speciella förartyperna (t.ex. stötfångarslickaren) spridits ut bland märkena? Inte vet jag.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Lite som stötfångarsniffaren, men tvärtom:
Gäller alla kategorier av bilar. även de som ser ut som potentiellt lite mer alerta.
Man kommer åkande i sitt vanliga tempo (lagligt i mitt fall) och längre fram på vägen närmar sig en korsning med bil som har väjningsplikt.
När man kommit så nära att man måste bromsa fall bilen kör ut så ja, självklart ska han ut. okej, han kanske har bråttom, så man ger honom visst överseende, för han har nog snart rätt hastighet eller mer, men NEJ! ALLTID såsar de iväg, gärna toppar de 10km under hastighetsgränsen, bromsar ner mig surt och ännu mer för att man ska skapa en lucka eftersom man alldeles för fort var uppe i röven på honom.
Ännu bättre blir det när han efter någon kilomter dessutom ska svänga igen.
Detta händer oftast när man är stressad men ändå valt att hålla hastigheten.
<-- långfinger
Gäller alla kategorier av bilar. även de som ser ut som potentiellt lite mer alerta.
Man kommer åkande i sitt vanliga tempo (lagligt i mitt fall) och längre fram på vägen närmar sig en korsning med bil som har väjningsplikt.
När man kommit så nära att man måste bromsa fall bilen kör ut så ja, självklart ska han ut. okej, han kanske har bråttom, så man ger honom visst överseende, för han har nog snart rätt hastighet eller mer, men NEJ! ALLTID såsar de iväg, gärna toppar de 10km under hastighetsgränsen, bromsar ner mig surt och ännu mer för att man ska skapa en lucka eftersom man alldeles för fort var uppe i röven på honom.
Ännu bättre blir det när han efter någon kilomter dessutom ska svänga igen.
Detta händer oftast när man är stressad men ändå valt att hålla hastigheten.

Martin .. Sköld
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Japp typiskt 195an hem från stan syndrom.Zeb skrev:Det känns dessutom som det är en medveten handling, för enligt min erfarenhet väntar de ALLTID tills man
har kommit tillräckligt nära innan de kör ut. Spelar ingen roll om de dyker upp i korsningen när man fortfarande
är långt bort.
Lite samma sak med folk som envisas sakta ner till 50 på 195an fast dom har en avfart.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikan
Jag måste påstå att 2x 55w backlampor också är väldigt effektivt.Jonas Öhman skrev:Ett lätt tryck på bromspedalen, precis så att bromlamporna tänds är väldigt effektivtZeb skrev:Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.
Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
....
Nya brukisen borde också vara tämligen effektiv, 4x 55w arbetsbelysning bakåt borde upplysa


http://i25.tinypic.com/33w5x6a.jpg
Vet inte om det funkar på min Sierra men på 2- och 740in som jag hade kunde man lyfta backspärren på vxlspaken och dra den längst till vänster i vxlspåret utan att lägga den i riktigtbackläge. Backlamporna tändes och förvånansvärt många bromsade ordentligt och la sig oftast 80-100 m bakom. Detta är ju ändå för lite men ändå.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
aha... den roliga blinkande julgransbelysningen... åka, pumpbromsa, varningsblinka, back-växel-blinka...och bakre dimljus blinkning... (detta kräver helst 3 händer)...Elias skrev:Vet inte om det funkar på min Sierra men på 2- och 740in som jag hade kunde man lyfta backspärren på vxlspaken och dra den längst till vänster i vxlspåret utan att lägga den i riktigtbackläge. Backlamporna tändes och förvånansvärt många bromsade ordentligt och la sig oftast 80-100 m bakom. Detta är ju ändå för lite men ändå.


Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500