Motivera gärna!
Personligen tror jag att Volvo kommer att finnas kvar, antingen i Fords ägo eller uppköpt av något bolag från Asien.
Saab ser det dock värre ut för.
![:-?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![:(](./images/smilies/icon_frown.gif)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jag är med dig, fast jag håller mig till små törstiga bilar.Karlsson skrev:Själv kommer jag dock fortsätta kuska runt i stora törstiga bilar bara för att vara kärringen mot strömmen, men det är min personliga princip.
Jag har svårt att se hur svenska staten skulle tjäna på att engagera sig så starkt i enskilda företag. Om det finns någon ekonomisk framtid för de båda företagen kommer väl någon av världens stora aktörer att inse det och köpa upp dem? Om ingen tror på att det kommer fungera, varför ska då svenska folket gå in med massa pengar i ett sjunkande skepp?Andreas K skrev:Om konjunkturen inte ändrar sig drastiskt under iaf de närmsta två kvartalen är risken att inte någon av dem överlever för egen maskin. Ödet ligger helt i händerna på en finansiär, frågan är vilka bolag som har pengar att stoppa in i dessa blödande bolag?
Jag hoppas på att ett konsortsium bildas av någon färgstark ledare med kontakter som tar in delägarföretag som gemensamt med staten köper volvo och saab. De tillverkar så pass snarlika bilar att de skulle dra nytta av en gemensam plattform. Får de någon ordning på dem så ska staten sen fasas ut som delägare.
Jag har inte sålt varken Volvo eller Saab. Har du?Nicke Nyman skrev:Frågan är ju varför vi ens sålde Volvo och Saab från början?
Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder. Även om dessa två bolag idag inte tillför något positivt till svensk eknomi så är den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande. Generellt är det fel att staten går inte och räddar missköta bolag men i detta fall är det ett oehört socialt ansvar. Många stora bolag vågar inte investera idag oavsett om de går bra eller dåligt eftersom konjunkturen är så dålig och därmed finns det nog ett väldigt dåligt uppköpsunderlag.Widell skrev: Jag har svårt att se hur svenska staten skulle tjäna på att engagera sig så starkt i enskilda företag. Om det finns någon ekonomisk framtid för de båda företagen kommer väl någon av världens stora aktörer att inse det och köpa upp dem? Om ingen tror på att det kommer fungera, varför ska då svenska folket gå in med massa pengar i ett sjunkande skepp?
Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?Andreas K skrev:den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande.
Skulle gissa att Andreas med verkstäder syftar på verkstadsindustri och inte bilverkstäder. Dvs metall-, gummi- och plastindustri som är underleverantörer till fordonstillverkarna.Widell skrev:Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
Widell skrev:Ta inte mina frågor som kritik, jag vill bara veta mer.
Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?Andreas K skrev:den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande.
Självklart kommer en del tillbaks till staten i form av de anställdas arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms på allt de köper osv, men allt de köper som inte kommer från Sverige är ju isf i förlängningen pengar som går ut från svenska staten till utländska företag. Eller missar jag nåt viktigt? Som sagt, förklara gärna. Jag blir nyfiken på det här.
Men om de tusentals anställda plötsligt blir arbetslösa, vem betalar deras uppehälle då? Plus alla andra sociala kostnader som då uppstår.Widell skrev: Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?
Ah, du menar såAndreas K skrev:Precis syfta på mekaniska verkstäder etc. Inte bilverkstäder.
Självklart trodde jag inte att du menade så. Det jag menar är att nu när Ford äger Volvo och Volvo går dåligt, drabbar det Ford. Om Sverige äger Volvo, drabbar det Sverige. Inget annat. Ford köper ju inte volvobilar för att hjälpa dem.Andreas K skrev:Tanken är väl inte att staten skall köpa alla bilar och volvo och saab utan tanken är väl att kunder ska ha dem.
Nu hänger jag verkligen inte med. Kan man få en utförlig förklaring?Andreas K skrev: Dem pengarna är som inte får gå förlorade. Trotts allt så är det ju så att även om bolagen går med förlust så finaniserar ju teckningsbidraget på bilarna alla dessa människors löner etc. Det som är förlusten är ju bara toppen på ett isberg.
Visst, staten skulle få betala ut en del pengar till dessa människor. Men samtidigt skulle pengarna gå direkt till människorna, och inte plöjas ner i ett företag. Min tanke är att om man med statliga medel håller kvar folk på ett företag som går back, hindrar man dem samtidigt att engagera sig i andra arbeten. Det finns ju massor av bra kompetens inom bilindustrin. Varför skulle inte anställda på Saab och Volvo kunna starta eget eller få andra jobb, inom en bransch där man faktiskt tjänar pengar?Reco skrev:Men om de tusentals anställda plötsligt blir arbetslösa, vem betalar deras uppehälle då? Plus alla andra sociala kostnader som då uppstår.
Staten gör ofta så att när konjukturen går nedåt så satsar man på ett stort projekt. Som en bro till Danmark eller liknande. Visst går vissa pengar ut från landet, men staten kommer nog inte förlora allt för mycket på det.
Jag tror absolut att det är så, och att det är fullkomligt oundvikligt. Vi har levt lyxliv på fattigare länders bekostnad ganska länge, men nu motiveras våra högre löner inte på samma sätt av en högre kompetens längre. Omvärlden kommer ifatt oss, och det är bara en fråga om tid innan alla länder har ungefär samma standard. Det kommer säkert innebära att vår standard sänks. Man kanske inte längre kan köpa massa snorbillig elektronik från låglöneländer i asien, men vi kommer få en lite rättvisare värld.David Alesand skrev:Kanske kan man dra en parallell till 70-talet och varvsindustrin.
Om jag minns rätt så lär Göteborg en gång ha varit världens 7:e största varvsstad. Då, på 70-talet, när den branschen var i kris pumpade svenska staten in många miljarder för att rädda jobben. Kanske är det oundvikligt att svensk fordonsindustri försvinner på sikt. Hoppas det inte är så.
Okej vi kan slänga oss med lite höftade belopp. Om vi säger att volvo omsätter 100miljarder för enkelhetens skull. Sen kanske de gör en förlust på 10miljarder. Då har de kostnader på 110miljarder. Av dessa pengar så är kanske 40miljarders löner och sociala och resterade material och anläggningar etc forskning. Det rullar ju då ändå in 100 miljarder som är täckningsbidrag trots förlusten.Widell skrev:Nu hänger jag verkligen inte med. Kan man få en utförlig förklaring?
Volvo PV. Volvo lastvagnar är ju ett helt eget bolag.Martin Fåglefelt skrev:Är det hela Volvo vi pratar nu, eller bara Volvo PV?
och vice versa med Saab...