opel turbo?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
opel turbo?
håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: opel turbo?
Varför inte utgå från den motorn som sitter i Calibra turbo? CE20XE eller vad den nu heter? Finns ju opelpajkar här på forumet som kan svara på de.amazon tic skrev:håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
jovisst kan man de men en sån motor går på 10k och sen håller dom ju inte för något alls orginal efter 300hk i en sån så lever man farligt..
en omega med 16v motor får man för 3000 ca(hel bil) då blir de en del godis för 7000:-. vet att de inte e gratis att bygga motor men ju billigare man kommer undan desto bättre
en omega med 16v motor får man för 3000 ca(hel bil) då blir de en del godis för 7000:-. vet att de inte e gratis att bygga motor men ju billigare man kommer undan desto bättre
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Re: opel turbo?
C20LETNicke Nyman skrev:Varför inte utgå från den motorn som sitter i Calibra turbo? CE20XE eller vad den nu heter? Finns ju opelpajkar här på forumet som kan svara på de.amazon tic skrev:håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
N.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
De kan förvissa vara sant. Men vad har du tänkt använda för motorstyrning osv?amazon tic skrev:jovisst kan man de men en sån motor går på 10k och sen håller dom ju inte för något alls orginal efter 300hk i en sån så lever man farligt..
en omega med 16v motor får man för 3000 ca(hel bil) då blir de en del godis för 7000:-. vet att de inte e gratis att bygga motor men ju billigare man kommer undan desto bättre
De ja tänkte med calibramotorn va väl att de kan vara lättare att få tag i rätt saker istället för att beställa custom. (dyrt)
Angående vilket block som är bäst att bygga på kan jag inte svara på, men ju mera gods de finns i cylinderväggarna, ju stadigare är dom ju. Vet inte alls vad de finns för effektuttag ur 16V motorer men har hört om 400hk iaf. De räcker ju rätt långt. 400hk är mera effekt än man tror.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
planerna på motor styrning blir förmodligen dta alt prospark då jag kört med båda spruten innan och har alltid funkat fint för mig..
vad det gäller effekt så siktar jag på att inte hamna under 450 dritftsäkra hästar.. visst är de dyrt att köpa custom men sen vet man ju att de håller iaf(förhoppningsvis)
vad det gäller effekt så siktar jag på att inte hamna under 450 dritftsäkra hästar.. visst är de dyrt att köpa custom men sen vet man ju att de håller iaf(förhoppningsvis)
Omega 16 ventilaren heter X20XEV har jag för mig. Inte riktigt samma prylar som i C20XE/C20LET. Sämre utformad topp tex.
Antar att det är du som frågat på Opelsportclub?
En C20XE (150 hk Kadett GSi) utan kabelhärva och sånt behöver inte bli så dyr, iom att du ändå vill byta kolvar/stakar så spelar det ingen roll att den är sugmotor från början.
Antar att det är du som frågat på Opelsportclub?
En C20XE (150 hk Kadett GSi) utan kabelhärva och sånt behöver inte bli så dyr, iom att du ändå vill byta kolvar/stakar så spelar det ingen roll att den är sugmotor från början.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Håller med Fredrik, bygg på en Saab 16V, hyffsat flöde i toppen, inga större åtgärder för att nå 450hk. Opel-lådan passar bolt-on. Sånt gillar vi!amazon tic skrev:nej usch inga saab delar... får utslag över hela kroppen bara tnaken på saab... man kan inte besudla en så fin bil med något sådant
DO IT!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
Passar rakt på ja, det som krävs för att motorn ska leverera 450hk?amazon tic skrev:passar de rakt på? vad krävs i en sån motor för att de ska hålla och vad klarar toppen utan portning?
Större turbo, spridare, bränslesystem och ett grovt avgassystem.
Jag åker omkring med 420hk i min bruksbil. Har lagt över 1000mil fram och tillbaka till jobbet snittförbrukning på ca 1 liter och tankas med E85.
Bara kringutrustning som är rörd, toppen flödar för 450hk utan problem.
Tyvärr har jag inte fått ordning på min flödesbänk än, annars kunde jag gett dig exakta siffror på vad toppen orkar
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Finns mycket o hämta ur saab-motorerna. Gustav Nilssons saab lämnade 709hk på hjulen vid 2,2bars laddtryck. Fin bil de, Saab 99 med Audi 80 quattro drivlina.
Jag har funderat o funderat på en saabmotor i Volvon, men de sticker nog i ögonen på folk...
Jag har funderat o funderat på en saabmotor i Volvon, men de sticker nog i ögonen på folk...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 16 nov 2005 14:30