Jag hade ur tändstiften ur min fyrhjuling idag och märkte att tidigare ägare har tagit sönder gängorna till ena tändstiftet, går att dra i tändstiftet lite sen blir det trögt, så tändstiftet har suttit fast men det läcker lite jämte.
Vågar man köra med en gängtapp på plats för att få gängorna ok?
om man tar massa smörjfett på.
gängor till tändstift
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
gängor till tändstift
Robert Gustafsson
Är det aluminiumtopp? Det blir ganska mycket spånor om man gängar, även om man använder smörja.
Det bästa till alu är egentligen T-sprit, då undviker man att alun kladdar sig och fastnar i gängtappen.
Är det svårt/dyrt att få tag på ny toppackning? Annars är det att föredra att lyfta av toppen och dra i en insatsgänga.
Jag renoverade en av tändstiftsgängorna på min 24V topp, det blev helt ok.
![Bild](http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Byggbilder%20Rekorden/Block_topp/Bild024.JPG)
Det bästa till alu är egentligen T-sprit, då undviker man att alun kladdar sig och fastnar i gängtappen.
Är det svårt/dyrt att få tag på ny toppackning? Annars är det att föredra att lyfta av toppen och dra i en insatsgänga.
Jag renoverade en av tändstiftsgängorna på min 24V topp, det blev helt ok.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
Man kan väl dra i insatsgänga utan att lyfta toppen. Det blir lite aluminiumspån som ramlar neri, men blås ur med tryckluft och sedan åker det sista med ut när man kör. Aluspån är ju inte så stora och hårda så dom gör skador, men dom kan väl lägga sig och kladda fast någonstans kanske.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Styrelseledamot