gängor till tändstift

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

gängor till tändstift

Inlägg av BOB »

Jag hade ur tändstiften ur min fyrhjuling idag och märkte att tidigare ägare har tagit sönder gängorna till ena tändstiftet, går att dra i tändstiftet lite sen blir det trögt, så tändstiftet har suttit fast men det läcker lite jämte.

Vågar man köra med en gängtapp på plats för att få gängorna ok?
om man tar massa smörjfett på.
Robert Gustafsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Är det aluminiumtopp? Det blir ganska mycket spånor om man gängar, även om man använder smörja.
Det bästa till alu är egentligen T-sprit, då undviker man att alun kladdar sig och fastnar i gängtappen.
Är det svårt/dyrt att få tag på ny toppackning? Annars är det att föredra att lyfta av toppen och dra i en insatsgänga.
Jag renoverade en av tändstiftsgängorna på min 24V topp, det blev helt ok.
Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

det är en alu topp. Inga problem att få tag i topplockspackning. några andra tips/ideer?

får väl plocka av toppen.... har visst kört med den hela tiden där det läcker runt ena tändstiftet
Robert Gustafsson
Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

Du kan val gora som vanligt, fuska :mhihi:
Ta och lagg en massa kopparbrickor under tatningen och sen locitite ganglas och salj den :wink: .

Jag kan nog ta med nagon form av MC har ifran thailand till dej. Har finns hur manga som helst. For att inte tala om alla japanska pikuper.
Slopa dieselskatten!!
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Ska det bli bra och vara säker på att inte orsaka framtida problem, så är det nog av med toppen som gäller och ev dra i en ny gänga då. Dessa brukar sitta riktigt bra. Dom finns på biltema för väldigt få pengar.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Man kan väl dra i insatsgänga utan att lyfta toppen. Det blir lite aluminiumspån som ramlar neri, men blås ur med tryckluft och sedan åker det sista med ut när man kör. Aluspån är ju inte så stora och hårda så dom gör skador, men dom kan väl lägga sig och kladda fast någonstans kanske.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

nu är det fixat, då tidigare ägare bara dragit i tändstiftet snett i dom övre gängorna så tog jag en gäng tapp och mycket smörj fett och det gick att fixa den gamla gängan. så nu läcker det inget och nya stift.
Robert Gustafsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Går den bättre nu, så man slipper vänta :wink:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Skriv svar