BMW 325 Twinturbo

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Patrik H
Normal postare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 feb 2007 20:38
Ort: GÖTENE

Inlägg av Patrik H »

vad väger den färdig då tror du 1250-1300 ??
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Patrik H skrev:vad väger den färdig då tror du 1250-1300 ??
Den vägde strax under 1000kg utan dörrar men med nästan full tank, samt en extra jeepdunkt e85 + en plastdunk med olja. Tippar på en tomvikt nära 1000kg. Förhoppningsvis lägre.
/Andreas
Patrik H
Normal postare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 feb 2007 20:38
Ort: GÖTENE

Inlägg av Patrik H »

Inte illa min lilla ascona väger 1040 med halv tank och plast rutor i sido bak utan mig . men bur och förstärkningar och tyngre bak axel låda och motor osv väger väger mer än man tror
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Patrik H skrev:Inte illa min lilla ascona väger 1040 med halv tank och plast rutor i sido bak utan mig . men bur och förstärkningar och tyngre bak axel låda och motor osv väger väger mer än man tror
saxar vad jag gjort med min i lättningshänseende från en annan sida:
Lättare insug. Svänghjul + kolvar, lättade dörrar, plastrutor, glasfiber: huv, bagagelucka, bakskärmar, tak samt front och bakspoiler. underredesmassa, lättare tank, kolfiberdelar typ dörrsidor, lättad instrumentpanel, inga balkar i stötfångarna. Glasfiberstolar, bromsvåg istället för servo. Lättare fälgar än compotive, lättare avgassystem, plastrutor alla utom fram, mindre torkarmotor, lättare generator, lilla startmotorn. Lättare instrument, inget värmapaket. Rörbärarmar fram. Lättare vägg mot skuffen. Bortkapad reservhjulsbalja. Rör konstruktion framför hjulhusen fram. lättare elsystem.
/Andreas
Patrik H
Normal postare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 feb 2007 20:38
Ort: GÖTENE

Inlägg av Patrik H »

Andreas K skrev:
Patrik H skrev:Inte illa min lilla ascona väger 1040 med halv tank och plast rutor i sido bak utan mig . men bur och förstärkningar och tyngre bak axel låda och motor osv väger väger mer än man tror
saxar vad jag gjort med min i lättningshänseende från en annan sida:
Lättare insug. Svänghjul + kolvar, lättade dörrar, plastrutor, glasfiber: huv, bagagelucka, bakskärmar, tak samt front och bakspoiler. underredesmassa, lättare tank, kolfiberdelar typ dörrsidor, lättad instrumentpanel, inga balkar i stötfångarna. Glasfiberstolar, bromsvåg istället för servo. Lättare fälgar än compotive, lättare avgassystem, plastrutor alla utom fram, mindre torkarmotor, lättare generator, lilla startmotorn. Lättare instrument, inget värmapaket. Rörbärarmar fram. Lättare vägg mot skuffen. Bortkapad reservhjulsbalja. Rör konstruktion framför hjulhusen fram. lättare elsystem.


:thumbsup2 härligt det lär ju bli kanon
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

En liten uppdatering, är ganska dålig på det.

Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Bild


Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
Bild
Bild
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Fotade lite nytt.
Motorn:
Bild
Notera att termostathuset är flyttat. Ska städas upp mer.
Någon som kan gissa varför det sitter en slangkoppling på ventilkåpan? Vevshuventilationen sitter bak.
Bild
Torrsumpspumpen.

Så här kommer jag ha breathertanken. Ska sätta dit ett fäste bara.
Bild (ursäkta att jag glömde rotera bilden).

Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem.
Bild
Bild

Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner.
Bild
Bild
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Karlsson skrev:Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
precis :teacher:
Har nog skrivit det på detta forum, gjorde en korsuppdatering med samma text. Loggar med mapsensor rakt in sprutet så man kan se vad som händer när laddtrycket stiger.
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Update please!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Nicke Nyman skrev:Update please!
'

"det som gömms i snö kommer upp i tö". Här kommer en update vad det lider. Har aluminiumgolv inne i bilen numera (sektionerat)
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Andreas K skrev:
Nicke Nyman skrev:Update please!
'

"det som gömms i snö kommer upp i tö". Här kommer en update vad det lider. Har aluminiumgolv inne i bilen numera (sektionerat)
Gött de! :) Ja vill höra denna motor sjunga o se denna bil svänga! :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Lite såna här
Bild

gör att bilen snart kan möta en sån här...
Bild
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gytt! Jobba på, vet fler bilar som snart ska lägga lack... :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

idag startade den igen efter lite justeringar av divers hårdvara. Det känns fint, med lite mindre snö ute så får de blir provkörning och ordentlig varmkörning utomhus.
/Andreas
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Andreas K skrev:
Karlsson skrev:Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
precis :teacher:
Har nog skrivit det på detta forum, gjorde en korsuppdatering med samma text. Loggar med mapsensor rakt in sprutet så man kan se vad som händer när laddtrycket stiger.
Skit också, du ska ju inte mäta, tycker jag. :mhihi:
Jag hade hoppats på att du skulle köra vakuum i vevhuset, så du kan nyttja tekniken med att ha spjäll INNAN turboaggregaten. DET hade varit ballt. :mhihi: :namnam:

Edit: Du kanske kommer göra det förresten. Jag har inte haft koll i tråden sedan sida 4 eller nåt sånt. :blush:
Med tanke på att du har torrsump ect så har du ju förutsättningarna. :lovies: :bow:
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

John skrev:
Andreas K skrev:
Karlsson skrev:Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
precis :teacher:
Har nog skrivit det på detta forum, gjorde en korsuppdatering med samma text. Loggar med mapsensor rakt in sprutet så man kan se vad som händer när laddtrycket stiger.
Skit också, du ska ju inte mäta, tycker jag. :mhihi:
Jag hade hoppats på att du skulle köra vakuum i vevhuset, så du kan nyttja tekniken med att ha spjäll INNAN turboaggregaten. DET hade varit ballt. :mhihi: :namnam:

Edit: Du kanske kommer göra det förresten. Jag har inte haft koll i tråden sedan sida 4 eller nåt sånt. :blush:
Med tanke på att du har torrsump ect så har du ju förutsättningarna. :lovies: :bow:
Hm nu är jag inte med, spjället innan turbo har väl inget med vevhuset att göra? Anledningen till att jag loggar är för att ha koll så att vevhusventilationen är effektiv så allt sugs bak och ventileras i breathertanken som hör till oljebehållaren. Vill helst ha ett litet vakum i motorn.
/Andreas
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Följer i Karlsson d.ä.'s fotspår och lägger upp rörliga bilder ihop med ljud.

Inte mycket att se men man hör lite av vilken typ av motorljud det är:
http://attitude.mine.nu/filmer/AndreasK/tomgang.MP4
Kolla i VLC så fungerar det.
/Andreas
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lät ju hur snäll o trevlig som helst. :)

En varg i fårakläder kanske? 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

ljudet är lite missvisande den låter hyfsat rått, men ljudnivån är ganska vettigt trots att det bara sitter en dämpare på.

Till bankörning får man nog ändå ha extra dämpare.

I helgen ska lackeraren komma och kolla på bilen, hoppas han är nöjd så den är klar när jag kommer hem från usa.
/Andreas
Skriv svar