BMW 325 Twinturbo
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
saxar vad jag gjort med min i lättningshänseende från en annan sida:Patrik H skrev:Inte illa min lilla ascona väger 1040 med halv tank och plast rutor i sido bak utan mig . men bur och förstärkningar och tyngre bak axel låda och motor osv väger väger mer än man tror
Lättare insug. Svänghjul + kolvar, lättade dörrar, plastrutor, glasfiber: huv, bagagelucka, bakskärmar, tak samt front och bakspoiler. underredesmassa, lättare tank, kolfiberdelar typ dörrsidor, lättad instrumentpanel, inga balkar i stötfångarna. Glasfiberstolar, bromsvåg istället för servo. Lättare fälgar än compotive, lättare avgassystem, plastrutor alla utom fram, mindre torkarmotor, lättare generator, lilla startmotorn. Lättare instrument, inget värmapaket. Rörbärarmar fram. Lättare vägg mot skuffen. Bortkapad reservhjulsbalja. Rör konstruktion framför hjulhusen fram. lättare elsystem.
/Andreas
Andreas K skrev:saxar vad jag gjort med min i lättningshänseende från en annan sida:Patrik H skrev:Inte illa min lilla ascona väger 1040 med halv tank och plast rutor i sido bak utan mig . men bur och förstärkningar och tyngre bak axel låda och motor osv väger väger mer än man trorLättare insug. Svänghjul + kolvar, lättade dörrar, plastrutor, glasfiber: huv, bagagelucka, bakskärmar, tak samt front och bakspoiler. underredesmassa, lättare tank, kolfiberdelar typ dörrsidor, lättad instrumentpanel, inga balkar i stötfångarna. Glasfiberstolar, bromsvåg istället för servo. Lättare fälgar än compotive, lättare avgassystem, plastrutor alla utom fram, mindre torkarmotor, lättare generator, lilla startmotorn. Lättare instrument, inget värmapaket. Rörbärarmar fram. Lättare vägg mot skuffen. Bortkapad reservhjulsbalja. Rör konstruktion framför hjulhusen fram. lättare elsystem.
härligt det lär ju bli kanon
En liten uppdatering, är ganska dålig på det.
Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
/Andreas
Fotade lite nytt.
Motorn:
Notera att termostathuset är flyttat. Ska städas upp mer.
Någon som kan gissa varför det sitter en slangkoppling på ventilkåpan? Vevshuventilationen sitter bak.
Torrsumpspumpen.
Så här kommer jag ha breathertanken. Ska sätta dit ett fäste bara.
(ursäkta att jag glömde rotera bilden).
Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem.
Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner.
Motorn:
Notera att termostathuset är flyttat. Ska städas upp mer.
Någon som kan gissa varför det sitter en slangkoppling på ventilkåpan? Vevshuventilationen sitter bak.
Torrsumpspumpen.
Så här kommer jag ha breathertanken. Ska sätta dit ett fäste bara.
(ursäkta att jag glömde rotera bilden).
Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem.
Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner.
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Gött de! Ja vill höra denna motor sjunga o se denna bil svänga!Andreas K skrev:'Nicke Nyman skrev:Update please!
"det som gömms i snö kommer upp i tö". Här kommer en update vad det lider. Har aluminiumgolv inne i bilen numera (sektionerat)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Skit också, du ska ju inte mäta, tycker jag.Andreas K skrev:precisKarlsson skrev:Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
Har nog skrivit det på detta forum, gjorde en korsuppdatering med samma text. Loggar med mapsensor rakt in sprutet så man kan se vad som händer när laddtrycket stiger.
Jag hade hoppats på att du skulle köra vakuum i vevhuset, så du kan nyttja tekniken med att ha spjäll INNAN turboaggregaten. DET hade varit ballt.
Edit: Du kanske kommer göra det förresten. Jag har inte haft koll i tråden sedan sida 4 eller nåt sånt.
Med tanke på att du har torrsump ect så har du ju förutsättningarna.
Hm nu är jag inte med, spjället innan turbo har väl inget med vevhuset att göra? Anledningen till att jag loggar är för att ha koll så att vevhusventilationen är effektiv så allt sugs bak och ventileras i breathertanken som hör till oljebehållaren. Vill helst ha ett litet vakum i motorn.John skrev:Skit också, du ska ju inte mäta, tycker jag.Andreas K skrev:precisKarlsson skrev:Slangen på ventilkåpan: mäta vacuum/övertryck i vevhuset kanske?
Har nog skrivit det på detta forum, gjorde en korsuppdatering med samma text. Loggar med mapsensor rakt in sprutet så man kan se vad som händer när laddtrycket stiger.
Jag hade hoppats på att du skulle köra vakuum i vevhuset, så du kan nyttja tekniken med att ha spjäll INNAN turboaggregaten. DET hade varit ballt.
Edit: Du kanske kommer göra det förresten. Jag har inte haft koll i tråden sedan sida 4 eller nåt sånt.
Med tanke på att du har torrsump ect så har du ju förutsättningarna.
/Andreas
Följer i Karlsson d.ä.'s fotspår och lägger upp rörliga bilder ihop med ljud.
Inte mycket att se men man hör lite av vilken typ av motorljud det är:
http://attitude.mine.nu/filmer/AndreasK/tomgang.MP4
Kolla i VLC så fungerar det.
Inte mycket att se men man hör lite av vilken typ av motorljud det är:
http://attitude.mine.nu/filmer/AndreasK/tomgang.MP4
Kolla i VLC så fungerar det.
/Andreas
-
- Kontakt: