1 liten fråga..
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Megapostare!
1 liten fråga..
Tjena!
Jag har kollat på en Toyota Supra som jag eventuellt ska köpa.
Det finns ett litet problem bara, bilen finns i Stockholmstrakten.
Ägaren har inte kört mycket med den senaste året, pga av köp av en corvette. Därför är bilen avställd men besiktningen ska tydligen gälla några månader till.
Min fråga är då följande:
Om man gillar bilen och vill köpa den när man kollar på den, kan man på något sätt göra så att man kan köra med den hem till Jönköping eller måste man frakta den på släp med BE-kort?
MVH// Thomas
Jag har kollat på en Toyota Supra som jag eventuellt ska köpa.
Det finns ett litet problem bara, bilen finns i Stockholmstrakten.
Ägaren har inte kört mycket med den senaste året, pga av köp av en corvette. Därför är bilen avställd men besiktningen ska tydligen gälla några månader till.
Min fråga är då följande:
Om man gillar bilen och vill köpa den när man kollar på den, kan man på något sätt göra så att man kan köra med den hem till Jönköping eller måste man frakta den på släp med BE-kort?
MVH// Thomas
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
Du måste ställa på den. Kan du ställa på den så är det bara att köra sen.
Men den måste även vara minst trafikförsäkrad också. Troligen så har säljaren en försäkring kopplad till bilen som hoppar igång när den ställs på, men du måste även fixa en egen. Finns det ingen försäkring till bilen i bilregistret så går den inte heller att ställa på.
Men kort sagt - kan du ställa på bilen så är den laglig att köra med.
Men den måste även vara minst trafikförsäkrad också. Troligen så har säljaren en försäkring kopplad till bilen som hoppar igång när den ställs på, men du måste även fixa en egen. Finns det ingen försäkring till bilen i bilregistret så går den inte heller att ställa på.
Men kort sagt - kan du ställa på bilen så är den laglig att köra med.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Megapostare!
Det är inte så svårt egentligen.sonatarctica skrev:Okej det är allt lite krångligt detta.
Men jag tror att jag har förstått principen. Men då frågar jag istället följande:
Kan man ringa och ställa på bilen direkt om man bestämt sig för att köpa, eller tar det några dagar?
Tre saker att tänka på. För att bilen ska få köras på gatan ska det vara påställd (skattad), försäkrad och besiktigad.
Man ställer på bilen direkt via nätet eller en telefontjänst hos Vägverket.
Dock så måste det finnas en försäkring kopplad till bilen för att du ska kunna göra det.
Så några dagar innan så kan du ringa och skaffa en försäkring på bilens regummer för säkerhets skull. Köper du sen inte bilen så behöver du inte betala försäkringen.
Det är bara att fråga på mer om du inte hänger med :)
-
- Megapostare!
Så om jag skulle åka och kolla på bilen nu i helgen så skulle jag kunna fixa trafikförsäkring imorgon och ifall jag väljer att köpa bilen i helgen så ringer jag bara till vägverket och ställer på bilen och puttrar hem till Jönköping?Samuel S skrev:Det är inte så svårt egentligen.sonatarctica skrev:Okej det är allt lite krångligt detta.
Men jag tror att jag har förstått principen. Men då frågar jag istället följande:
Kan man ringa och ställa på bilen direkt om man bestämt sig för att köpa, eller tar det några dagar?
Tre saker att tänka på. För att bilen ska få köras på gatan ska det vara påställd (skattad), försäkrad och besiktigad.
Dock så måste det finnas en försäkring kopplad till bilen för att du ska kunna göra det.
Så några dagar innan så kan du ringa och skaffa en försäkring på bilens regummer för säkerhets skull. Köper du sen inte bilen så behöver du inte betala försäkringen.
Det är bara att fråga på mer om du inte hänger med
Och ifall jag inte vill köpa bilen så kan jag ta bort försäkringen på måndagen efter helgen? Går det verkligen?

Har jag fått det hela rätt nu?

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Gör inte annat än skriver...
jepp....helt rätt.sonatarctica skrev:Så om jag skulle åka och kolla på bilen nu i helgen så skulle jag kunna fixa trafikförsäkring imorgon och ifall jag väljer att köpa bilen i helgen så ringer jag bara till vägverket och ställer på bilen och puttrar hem till Jönköping?Samuel S skrev:Det är inte så svårt egentligen.sonatarctica skrev:Okej det är allt lite krångligt detta.
Det är bara att fråga på mer om du inte hänger med
Och ifall jag inte vill köpa bilen så kan jag ta bort försäkringen på måndagen efter helgen? Går det verkligen?![]()
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Det stämmer så.sonatarctica skrev: Så om jag skulle åka och kolla på bilen nu i helgen så skulle jag kunna fixa trafikförsäkring imorgon och ifall jag väljer att köpa bilen i helgen så ringer jag bara till vägverket och ställer på bilen och puttrar hem till Jönköping?
Och ifall jag inte vill köpa bilen så kan jag ta bort försäkringen på måndagen efter helgen? Går det verkligen?![]()
Jag tror till och med så att man har 14 dagars öppet köp på försäkringen.
Tänk också på att om du ställer på bilen då så kommer troligen skatteinbetalningen skickas till säljaren. Så det är bäst att ni kommer överens om vem som ska betala den redan när du köper bilen.
-
- Dunderpostare!
-
- Megapostare!
Det finns ju en liten ruta på ägarbyteslappen som står nått i stil med "påställd från köpedatum" eller är jag helt ute o cyklar. Har ett starkt minne av att jag använt mig av detta nån gång när jag sålde en bil i alla fall.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Megapostare!