M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nicke Nyman skrev:Gött o höra Samuel! :)

Vad är de för volym på den nya motorn? Och vad har du för volym nu?
Hela den här bilen är ett fiint exempel på hur en bra banbil byggs! Jobba på, jag hoppas man får chansen att se den live nångång! :D
Nu är den på 2380cc och den nya är på 2720cc. En kompis fick ut 334hk ur sin 2667cc motor.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok. Finns de ännu mera volym o hämta ur dessa S14 block eller börjar de bli customblock då?

Vad har du för kamaxlar? Är de hemliga värden eller? ;)
Vad har hänt med kopplingen?

Vad sitter de för låda i standard M3 E30? Eller kör du ZF från E36?

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Här är en jämförelse på mitt och fredriks snabbaste varv.
Fredrik Röd
Samuel Blå
Maxhastighet Fredrik 177,66km/h
Maxhstighet Samuel 176,66km/h
Starthastighet Fredrik 55,96km/h ;)
Starthastighet Samuel 44,82km/h
Tid Fredrik 1.23,30
Tid Samuel 1.21,29

Man kan av grafen se att: Våra bilar acclererar ganska likvärdigt trots olika vikt och effekt. Man ser också att jag har rätt mycket högre grundfart ut ur sista konorna innan en raka. Samt att Fredrik förlorar tid vid växlingar. Finns mycket att analysera.

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Fixade kopplingen igår och körde lite Superstage idag. Blir reportage i Bilsport under vintern.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nordquist
Deluxpostare!
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 maj 2004 09:30
Ort: Långserum
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Samuel Lindkvist skrev:Fixade kopplingen igår och körde lite Superstage idag. Blir reportage i Bilsport under vintern.
Samuel fick också äntligen köra sin favoritbil idag...en av dagens höjdpunkter faktiskt :D

BildBild
David Nordquist
Team Tomtabacken
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ja det va faktiskt kul att testa en framhjulsdriven bil som faktiskt funkar.
Testade aven Lambo Gallardo och garanterat världens finaste M3CSL kompressor. Finns nog ingen som är i närheten av finsih på alla detaljer som den bilen hade. Den lär ni få se i ett reportage snart. :thumbsup:

Nu skulle jag ju inte modda bilen mera. Men... men sitter ju ändå och funderar på vad man ska hitta på för att bli ännu snabbare. :confused:
Fortsättningen följer...
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Samuel Lindkvist skrev:Ja det va faktiskt kul att testa en framhjulsdriven bil som faktiskt funkar.
Testade aven Lambo Gallardo och garanterat världens finaste M3CSL kompressor. Finns nog ingen som är i närheten av finsih på alla detaljer som den bilen hade. Den lär ni få se i ett reportage snart. :thumbsup:

Nu skulle jag ju inte modda bilen mera. Men... men sitter ju ändå och funderar på vad man ska hitta på för att bli ännu snabbare. :confused:
Fortsättningen följer...

oj... lambo gallardo! :o
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Har fått hem lite grejer som sparar lite mer vikt och även roterande massa.

En Tilton 184mm racekoppling mes 6-puckars sinter. Räknade lite på det och tillsammans med ett nytt svänghjul i aluminium som jag ska tillverka så sparar jag 5,5kg på detta.

Bild

Sen har jag svarvat ett nytt stag till växelspaken som tar bort det där sista glappet i överföringen till växellådan. Så nu går det växla med bättre känsla.

Bild


Fick 1066kg på vågen i lördags då med cirka 35liter i tanken. Så efter koppling cirka 1060kg.
1 liter soppa väger 0,76kg vilket skulle ge en tomvikt på 1034kg.

En DTM-bil vägde 942kg med bur 1992. Men Tomvikt räknas väl egentligen utan olja och kylarvatten också?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Gött att det fortfarande finns vikt att spara!
Hur mycket vrid klarar kopplingen? Enkelskivig ser det ut som?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson skrev:Gött att det fortfarande finns vikt att spara!
Hur mycket vrid klarar kopplingen? Enkelskivig ser det ut som?
Den ska klara 571Nm med sinter. Den gamla orginal ska klara 455Nm med organisk lamell. Jag lär väl inte överskrida 350Nm i denna bilen dock.

Kom på att jag sparar cirka 6kg ytterligare med den nya vevaxeln. :thumbsup:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du kan inte tänka dig att tillverka ett till sånt där stag mellan växelspak och låda? Kan tänkas att jag har några tills om kan vara intresserade! Intressant?

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Va ett tag sedan man uppdaterade. Har inte så mycket nytt att visa. För ett tag sedan fick jag hem en nytt DTM-oljetråg. Började i veckan att montera ur motorn som äntligen ska få lite mer volym. Va 1.5år sedan jag köpte grejerna till det. Men det har inte funnits tid. I samband med att jag river isär motorn ska det toligtvis in lite större ventiler i toppen. Vi får väl se...
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Du börjar ju bli lite an en kändis nu Samuel.
Verkligen roligt för dig! :D
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Här kommer lite bilder på det nya tråget.

Bild
Bild
Bild
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

åh, svetsporr!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

nu blir jag förvirrad, gör moroso eftermarknadsgrejor även till bmw? "Han" moroso är bra på att svetsa, har en vevhusventilation därifrån.
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nu är motorn ur och iväglämnad på "trimning". Lutar åt att det inte bara blir större ventiler utan även ett nytt slidspjäll på 49,5mm mot nuvarande 46mm. Får man ut 350hk ska man nog köpa en trisslott sen. Men det är det nya drömmålet. Trodde 320hk skulle bli svårt men när Sjöbloms lämnade 334hk på Köhlers svårflörtade bänk så är det nog ingen omöjlighet. 8)

Under tiden ska jag kika lite på väghållningen om jag får tid. Måste mina alu-bärarmar och få ner lite ofjädrad vikt.

Nya mål för -09 är. 1030kg och 340hk.
till 2010 hoppas jag bilen är "klar" och väger 999kg med 350hk.

Ni får gärna sparka på mig lite så jag inte ligger för mycket på sofflocket. :blush:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Samuel Lindkvist skrev: Under tiden ska jag kika lite på väghållningen om jag får tid. Måste mina alu-bärarmar och få ner lite ofjädrad vikt.

Nya mål för -09 är. 1030kg och 340hk.
till 2010 hoppas jag bilen är "klar" och väger 999kg med 350hk.

:lol: :lol: :lol: Denna bil och fortsatta projekt är för galet skönt :D
Hoppas du lyckas med dinna mål.

Och sedan ner på ringen med den :mhihi:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Samuel Lindkvist skrev: Ni får gärna sparka på mig lite så jag inte ligger för mycket på sofflocket. :blush:
MEN KOM IGEN NU DÅ LITE PAJK!!! DU MÅSTE JU VAKNA OM UR DVALAN! Kom inte och säg att du inte har tid.... Du har ju bara vanligt jobb, egen firma och en liten bäääbis.
Tänk förr, då jobbade man på åkern från 04.50 till 22.30 och sedan skulle man mata alla 14 barn när man kommer hem. Sedan var det dags att gå ut och arbeta i skogen...
:wink:

Det är nog många här som undrar var du hittar all tid.
Jag längtar till 2010. :bow:
Marcus Marklund

www.millway.se
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Kul å se att du hinner med din egen racer med!

Ska vi åka på trailerresa till ringen i sommar då...? :D
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Skriv svar