Styrstagsproblem
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Styrstagsproblem
Hej!
Är i behov att byta mitt vänster styrstag på Corradon.
Har dock ett problem, får inte ut infästningen ut vid hjulet, det sitter stenfast. Har prövat med utdragare, tyvärr funkar inte det. Prövat värma med, inget resultat då heller. .
Någon som har ett tips?
Är i behov att byta mitt vänster styrstag på Corradon.
Har dock ett problem, får inte ut infästningen ut vid hjulet, det sitter stenfast. Har prövat med utdragare, tyvärr funkar inte det. Prövat värma med, inget resultat då heller. .
Någon som har ett tips?
Re: Styrstagsproblem
Vet inte vad du har för utdragare, men jag använde den sorten som håller under fästet och sedan trycker bulten neråt genom hålet. Det blir lite märke i bulten men det borde gå. Om inte så testa att "knacka" (Läs: slå rejält med slägghamare) runt fästet när du har den i spänn.Larsson skrev:Hej!
Är i behov att byta mitt vänster styrstag på Corradon.
Har dock ett problem, får inte ut infästningen ut vid hjulet, det sitter stenfast. Har prövat med utdragare, tyvärr funkar inte det. Prövat värma med, inget resultat då heller. .
Någon som har ett tips?
en sån här ska du ha till det... då brukar det gå lätt
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82524
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82524
Robert Gustafsson
Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.
Någonstans har jag bilder om det skulle behövas.
/Mats J
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.
Någonstans har jag bilder om det skulle behövas.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Spelar kanske ingen roll om man ska byta spindelleden...Mats J skrev:Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Jag använder denna.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82528
Håller den 2ggr är den ju betald och avskriven tycker jag.
Dessutom behöver man inte slå in den så långt då, att man trycker sönder gummit.
Håller med till fullo. Jag har ALDRIG andvänt en avdragare till styrleder. Och då har jag lossar kaaaaanska många i mina da´r.Mats J skrev:Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.
Någonstans har jag bilder om det skulle behövas.
/Mats J
Så fram med storsläggan och andvänd våld.
Sturesson,
Jag har en sådan men den orkar ingenting och man kommer sällan åt med den. Så jag slår till med handsläggan istället så grejerna hoppar isär. Speciellt nyttigt om man är rädd om damaskerna om grejerna skall skruvas ihop igen.
/Mats J
[/quote]
Jag har en sådan men den orkar ingenting och man kommer sällan åt med den. Så jag slår till med handsläggan istället så grejerna hoppar isär. Speciellt nyttigt om man är rädd om damaskerna om grejerna skall skruvas ihop igen.
/Mats J
[/quote]
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Metoden funkar även på tyngre fordon, typ bussar. Med den enda skillnaden att man istället för handslägga får ta storslägga .Mats J skrev:Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.
Någonstans har jag bilder om det skulle behövas.
/Mats J
Slopa dieselskatten!!