Styrstagsproblem

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Styrstagsproblem

Inlägg av Larsson »

Hej!

Är i behov att byta mitt vänster styrstag på Corradon.

Har dock ett problem, får inte ut infästningen ut vid hjulet, det sitter stenfast. Har prövat med utdragare, tyvärr funkar inte det. Prövat värma med, inget resultat då heller. :( .

Någon som har ett tips?
Sturesson
Medlemsansvarig

Re: Styrstagsproblem

Inlägg av Sturesson »

Larsson skrev:Hej!

Är i behov att byta mitt vänster styrstag på Corradon.

Har dock ett problem, får inte ut infästningen ut vid hjulet, det sitter stenfast. Har prövat med utdragare, tyvärr funkar inte det. Prövat värma med, inget resultat då heller. :( .

Någon som har ett tips?
Vet inte vad du har för utdragare, men jag använde den sorten som håller under fästet och sedan trycker bulten neråt genom hålet. Det blir lite märke i bulten men det borde gå. Om inte så testa att "knacka" (Läs: slå rejält med slägghamare) runt fästet när du har den i spänn.
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

en sån här ska du ha till det... då brukar det gå lätt

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82524
Robert Gustafsson
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.

Någonstans har jag bilder om det skulle behövas.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Mats J skrev:Ni har inte fått lära er riktigt bonnmek pajka!
Behövs inga avdargare för att få ur en P-ände ur en kona. Brytgafflar förstör gummitätningarna också.
Spelar kanske ingen roll om man ska byta spindelleden... :wink:

Jag använder denna.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82528

Håller den 2ggr är den ju betald och avskriven tycker jag.
Dessutom behöver man inte slå in den så långt då, att man trycker sönder gummit.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Tag en handslägga på ena sidan konan och en annan slår man konan oval med. Då hoppar P-änden ur utan att man behöver pressa den. I själva verket blir aldrig konan oval utan den bara flexar lite och då matar den ur den inre koniska biten.

/Mats J
Håller med till fullo. Jag har ALDRIG andvänt en avdragare till styrleder. Och då har jag lossar kaaaaanska många i mina da´r.
Så fram med storsläggan och andvänd våld. :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

perfekt, nästa problem är nu dock framme.

Jag ska byta hela staget så att säga, och in i själva styrningen, typ kuggstången antar jag. Hur löser man det smidigast tror ni, är lite balkar å skit i vägen..
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Sturesson,
Jag har en sådan men den orkar ingenting och man kommer sällan åt med den. Så jag slår till med handsläggan istället så grejerna hoppar isär. Speciellt nyttigt om man är rädd om damaskerna om grejerna skall skruvas ihop igen.

/Mats J
[/quote]
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

/Mats J
Metoden funkar även på tyngre fordon, typ bussar. Med den enda skillnaden att man istället för handslägga får ta storslägga :mhihi: .
Slopa dieselskatten!!
Skriv svar