Glädjefabriken

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Glädjefabriken

Inlägg av ERnsT »

Sådär, när man blivit så gammal som jag så kan det vara svårt att hålla koll på en massa projekttrådar för alla bilar som ägs och skruvas på. Så därför startar jag en gemensam tråd för de småprojekten som passerar verkstaden.
De lite större ombyggnationerna kommer fortsätta i separata trådar.

Just nu så står det en Saab 900 -94 i verkstaden.
Gubb orginal till utseendet, satt ett steg 3 (ca 250hk) vid inköp. Något som kommer att försvinna till förmån för andra roligare grejor.

Denna bilen kommer att få sig ett etanolprogram samt obehagligt mycket mer effekt :mhihi: Målet är att landa på rätt sida om 400hk.

I dagsläget så sitter nya turbon på plats, även grenrör och racegate.
Spridare, bränsletrycksregulator samt nya etanolpumpen är också monterat. Avgassystemet har fått sig en översyn och nya styrboxen är monterad.

Avgassystemet påplats.
Bild
Överblick i motorrummet.
Bild
Stora snurran hittade ner.
Bild

Det som är kvar att göra nu är att förfina lite rör, bygga något fäste för samma rör. Sedan så ska kopplingen skiftas på sikt också, men den dagen den sorgen. I slutet av veckan borde det inte vara omöjligt att göra en provstart och en lugnare testrunda.

Som bonus så skickar jag med en bild på Widells nylackade fälg som precis hittat ut ur ugnen.
Bild

Det var allt för denna gången. På återseende...
Senast redigerad av 9 ERnsT, redigerad totalt 30 gång.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Skulle vilja göra ett garagebesök tror jag! :D
-692-
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

David Alesand skrev:Skulle vilja göra ett garagebesök tror jag! :D
Det är ju inte jättemycket att se, men ska du åt hållet på bara hojta till. Så ska jag se till att få fräs på kaffekokeriet också. Kan ju värma en bulle i ugnen också, fast då blir den nog självlysande så mycket gifter som det varit där inne nu :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Efter mycket krångel så verkar det som att en uppstart är riktigt nära.
Visade sig att det läckte kylarvätska vid vattenpumpen så det var bara att plocka ner denne, skicka på nya o-ringar och sedan bulta ihop allt igen. Passade även på att tvätta delarna när dom var utanför bilen.

Återkommer med resultat när batteriet är laddat.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Finns det alltså speciella pumpar för E85? Är det Saab som har det eller var hittar man sådana? Vad skiljer mot vanliga pumpar?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Mats J skrev:Finns det alltså speciella pumpar för E85? Är det Saab som har det eller var hittar man sådana? Vad skiljer mot vanliga pumpar?

/Mats J
I detta fallet var det mest jag som försökte vara rolig och skriva etanolpump istället för bensinpump då bilen går på etanol.
Men visst finns det "speciella" etanolpumpar. Saab har ju fipplat mycket med olika grejor fram och tillbaka i biopower bilarna och pumpen är 1 av sakerna som ändrades. Antagligen så skiftades väl pumpen för att man skulle kunna garantera funktionen i många tusentalsmil.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Nuså är bilen startad dessutom, mullrade så fint när den hängde i lyften på tomgång. Nu blir det sovdags för att pilla vidare imorgon. Tills dess så ska jag fixa fram slang så jag kan koppla in racegaten till magnetventilen. Sedan så ska man väl försöka ta sig en sväng med maskineriet också :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Bilen provkörd, tyvärr så har det blivit fel på någon abs givare så hastighetsmätaren fungerar inte samt att bilen bara går på grundladd (ca hälften av fullt). Efter en provrunda på någon mil så har jag konstaterat att jag inte behöver fullt laddtryck. Redan nu skickar det något i hästväg, även om man är försiktig på gasen och smyger upp i varv så vill den stackars kopplingen inte vara med.

Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin. :king2:

Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

ERnsT skrev: Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin. :king2:

Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp :roll:
Spännande, man kanske skulle va en sån där "däcksparkande testpilot" då? :mhihi:
Ska bli spännande att se vad nästa projekt blir. Vilket får mig att undra, hur går det med "grävlingen" egentligen?
-692-
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

David Alesand skrev:
ERnsT skrev: Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin. :king2:

Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp :roll:
Spännande, man kanske skulle va en sån där "däcksparkande testpilot" då? :mhihi:
Ska bli spännande att se vad nästa projekt blir. Vilket får mig att undra, hur går det med "grävlingen" egentligen?
Du får sparka om du tar med dig bilen hem :wink:
Grävlingen står bra där den står. Snart är det väl dags att den ska få lite kärlek också.
Vad det nya projektet är avslöjas inte förrens affären är uppklarad och bilen står hemma på gården.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, blev ytterligare ett projekt igår. Det verkar dock som ett av mina bättre inköp :roll:

Efter att ha tröttnat på att aldrig ha tillgång till biltransport släp så övergick planerna till verklighet och blocket dammsögs efter lämpliga objekt.

Hittade ett objekt inte allt för långt hemifrån, säljaren kontaktades och vi begav oss för att kika på skapelsen.

Efter att ha hittat rätt och begrundat släpet ett tag så kommer ägaren fram ur gömmorna. Visar sig att det var ett riktigt orginal som sålde detta släp.
Jag ler fortfarande åt denne liraren så fort jag tänker på allt som hände igårkväll. Trots att vi nekade kaffe så tog affären inte mindre än 2,5 timme :roll:

Blandannat denna skulle visas upp:
Bild
Det är en gammal T-Ford ifrån 1923 i orginalskick. Den hade stått uppallad i en ladugård i 60år. Nu några veckor senare så hade denne gubben dragit igång den och redan hunnit köra en sväng.
I en annan lokal fanns en likadan som renoverades ifrån grunden årsmodell 1919 :wink:

Avslutar med en bild på släpet som inskaffades. Det är ett hemmabygge som såg vettigt ut, såg inga större konstigheter på konstruktionen. Det gick riktigt stabilt efter bilen och är relativt lågt så att få på sänkta sportbilar ska nog inte vara några problem. Bredden var 181. När jag är färdig med min lilla renovering så borde det bli närmre 190cm brett att lasta på :mhihi:
Som ni ser är det inget att vila ögonen på, men tanken är att det ska få sig en översyn under veckan.
Bild
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Igår så trillade det även in en annan bil som ska få sig en översyn. Det är en gammal 900 det också.
Växellådsbyte, kopplingsbyte, turbobyte, nya spridare och nytt 3" rostfritt avgassystem är några av grejorna som ska på nu när den är på besök i verkstaden.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Joelk
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008 22:35

Inlägg av Joelk »

ERnsT skrev:Igår så trillade det även in en annan bil som ska få sig en översyn. Det är en gammal 900 det också.
Växellådsbyte, kopplingsbyte, turbobyte, nya spridare och nytt 3" rostfritt avgassystem är några av grejorna som ska på nu när den är på besök i verkstaden.
:jaaaa:

För er som undrar vad specen är så listar jag den,

Turbo - Garret GT3071R A/R 0,64
Intercooler - EXD Customs hel-alu
Spridare - Siemens Deka 630cc
Bränslepump - Henko 275LPH (Walbro GSS341)
Koppling - SPEC Steg3 665nm
Växellåda - Getrag F28 med lättat svänghjul
Avgassystem - 3" från turbo i rostfritt

Förhoppningsvis runt 430-450hk när bilen står i bänken :mhihi:

mvh


PS: Får min far syn på den där t-forden kommer han slå klackarna i taket må du tro, verkligen ett brinnande intresse
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär, då var det dags för lite uppdatering igen. Släpet har varit inne på bes, blev ett par anmärkningar vilket jag gissade. Har sett över det, och det har fått några mil (ca 160stycken närmre bestämt). Det klarade även av en släpvagnskontroll som sundsvallspolisen bestämt sig för att hålla i.

900an som är i verkstaden har fått lite kärlek också. Tyvärr så är mekanikern påtok för lat just nu så det händer inte jättemycket. Men kopplingen är iallafall ombyggd till hydralisk (idiotisk vajer orginal :cry: )
Lådan har också hamnat på plats. Med modifierad slavcylinder och en specialdesignad adapter ala FEK Performance, så troligtvis kommer det väl att läcka bara för detta :wink:

På programmet nu så står det: Sätta kapen i en ny 10kkr turbo. Riktigt trångt blir det när ac:n ska vara kvar och man ska ha mycket effekt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Fredrik79
Normal postare
Inlägg: 41
Blev medlem: 08 jan 2008 00:14
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik79 »

Mycket på g där.
orginal pumpen räcker ju ett tag sen är de dags för nya grejer på en ng900.
Kolla in på racestuff och maptun när de gäller bränsle pumpar som passar om de ska vara lite mer effekt.

MVH

F
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Fredrik79 skrev:Mycket på g där.
orginal pumpen räcker ju ett tag sen är de dags för nya grejer på en ng900.
Kolla in på racestuff och maptun när de gäller bränsle pumpar som passar om de ska vara lite mer effekt.

MVH

F
Jodå, påtok förmycket pågång känns det som.
Bränslepumpen byts ut vilket också står i specen som joel gav innan.
Henko pumpen är betydligt smidigare att montera än walbro pumpen som maptun gärna säljer. Skiljer en aning i pris också :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, dags för en uppdatering med bilder denna gången.
Turbon har fått sig lite kärlek i form av vinkelslipande.
Spridarna sitter numera på plats och mapsensorn hänger löst. Den kommer påplats ikväll. Vilket förhoppningsvis större delen av turboinstallationen också gör.

Var visst en hope folk som ville ha sina datorer också, så det blir inte så mycket gjort ikväll tyvärr.

Sist men inte minst, bilderna:
Lite special med spakställ och tändningslås när det blir annan växellåda.
Bild
Mer special, modifieras slavcylinder och under den så sitter det en nytillverkad distans.
Bild
Växellådan på plats, ser inte ut som att någon kommer misstänka någonting alls :wink:
Bild
Nykapad turbo
Bild
Turbon igen
Bild
Trångt är bara förnamnen när man ska ha sådan lyx som ac kvar. Men det gick
Bild :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Joelk
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008 22:35

Inlägg av Joelk »

mycket kärlek från mitt håll just nu :D hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe


blev det ny WG eller hur löste du det?


du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet :mhihi:


mvh
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Joelk skrev:mycket kärlek från mitt håll just nu :D hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe


blev det ny WG eller hur löste du det?


du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet :mhihi:


mvh
Det är samma wg som tidigare, men modifierad så att den passar och så att det går att skruva in stången till lagom mycket laddtryck :drive:

Sitter och väntar på att inkörningsstyrboxen ska trilla in nu också utan den så hjälper det inte hur mycket man än vill gasa :(
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Joelk
Postare
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008 22:35

Inlägg av Joelk »

ERnsT skrev:
Joelk skrev:mycket kärlek från mitt håll just nu :D hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe


blev det ny WG eller hur löste du det?


du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet :mhihi:


mvh
Det är samma wg som tidigare, men modifierad så att den passar och så att det går att skruva in stången till lagom mycket laddtryck :drive:

Sitter och väntar på att inkörningsstyrboxen ska trilla in nu också utan den så hjälper det inte hur mycket man än vill gasa :(
alla tiders ju! hur ser det ut med avgassystemet? racekatt?


hälsningar från barcelona
Skriv svar