Uråsa 29/6!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Styrelseledamot
Ändrade planer... TT ej klar. Saabens avgasystem är hel slut så jag har precis övertalat min syster om att jag får låna hennes GULA räcer bil
1. Jakob Josefsson
2. Anders Karlsson
3. Martin Fåglefelt - Volvo 245 RWD
4. Viktor Brink - Opel Manta MS editon
5. Alexander Widell - BMW 325 med riktiga däck.
6. CarlJohan Adolfsson - Renault Megané Coupe 1,6 GUL edition.
7. Samuel Silverudd - Honda S2000 (ingen M3a körbar...)
8. Pierre Stackbom - BMW M3 SlowEdition. Osäkert!
1. Jakob Josefsson
2. Anders Karlsson
8. Pierre Stackbom - BMW M3 SlowEdition. Osäkert!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Måste tyvärr lämna återbud .
Kör så det ryker .
1. Jakob Josefsson
2. Anders Karlsson
Kör så det ryker .
1. Jakob Josefsson
2. Anders Karlsson
-
- Styrelseledamot
-
- Gör inte annat än skriver...
-
- Klubbordförande
Har tydligen blivit problem för några andra enl. inlägg idag:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... highlight=
Hur blir det med denna träffen?
Enginare necesse est!
Inlägget på rejsa diskuteras i Motorsportutskottet just nu,C-VR6 skrev:Har tydligen blivit problem för några andra enl. inlägg idag:
men vi genomför träffen precis som planerat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Saxar info från ett annat forum ang nya regler på Uråsa
det måsta vara räddnings & sjukpersonal på plats (även på 201 meter) till en kostnad av 5500 kr plus moms
På streetracing klubbens forum här i växjö diskuteras detta ämne flitigt just nu.bra affärsidé dom har kommit på som har hand om Uråsa först kostar det 3500+moms i hyra,visst det är väl ok?Men att införa en regel om rescueteam för att köra tex konbana med en maxhastighet på 80km/h..Väldigt skumt att den som har sagt den reglen har ett rescueteam som man kan hyra för 5000+moms..verkar bara som att någon vill tjäna pengar och skiter i om folk vill köra..
-
- Dunderpostare!
-
- Klubbordförande
Först ett OT:
5 § Om en bana förläggs på sjöis, havsis eller is på vattendrag skall isen ha
tillräcklig bärkraft...
De måste vara raketforskare hela bunten
Detta visade sig alltså vara sant idag. När vi höll på å packa ihop så kom det två killar i en räddningsbil. (de var väl ute å raggade jobb...) De kom fram å sa att här måste det vara ett missförstånd för ni får inte köra utan räddningsbil osv. dvs. dom...
Vi pratade en lång stund. (jag gillar å diskutera å vända på saker) Men det slutade väl med att vi kommer att avboka höstens körning. De sa att denna regel som man plötsligt hittat efter åtta år gällde för all körning i hela sverige. Jag förklarade att jag aldrig varit på en konbaneträff där det funnits så mycket säkerhetspersonal. Så enligt deras teori så är 95 % av all klubbkörning olaglig i sverige... Det jag tyckte var knepigast var att man skulle söka tillstånd av polisen Men läser man i länken som Granis postade så näms ordet tävling hela tiden. Arrangerar man en stor tävling kan jag förstå om polisen vill veta det men vi är ju bara ett gäng pajkar som roar oss lite för skojs skull på inhägnat område.
I så fall så är det väl bäst å söka tillstånd nästa gång man ska ut med crossen på en åker med...
Den här delen i dokumentet är väl det som diskuteras:
Som sagt. Jag anser inte att vi kör en riktig tävling Om vi inte tar tid hur defineras det då..?6 kap. Sjukvårdsberedskap
1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare
och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning
skall finnas tillgänglig.
Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80
km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska.
De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten
med hänsyn till förhållandena vid varje tävling.
2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom
sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter.
3 § Sjukvårdspersonalen skall vara väl insatt i banans säkerhetsorganisation,
tävlingens uppläggning och genomförande samt den typ av skador
som kan förväntas uppstå.
En tävlingsarrangör skall i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar
med akutmottagning om tävlingen.
Allmänna råd
Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap
som följer av gällande tävlingsreglemente.
7 kap. Beredskap mot brand
1 § Polismyndigheten skall i samband med prövning av tillstånd till tävling
kontrollera att det vid en bananläggning finns en fullgod beredskap mot
brand. Det skall särskilt beaktas
1. att personal som ingår i beredskapen skall ha den kunskap som krävs
för uppgiften,
2. att brandsläckare skall vara utförda med så enkla och likartade utlösningsanordningar
som möjligt, samt
3. att varje punkt av banan skall kunna nås av brandpersonalen inom 20
sekunder.
Allmänna råd
Vid kontroll av beredskapen mot brand bör polismyndigheten
samråda med den kommunala räddningstjänsten.
Självklart förstår man att det är en säkerhetsrisk att köra på bana men det borde vara ett papper att skriva på innan träffen istället där man undertecknar att man kör på egen risk osv. Jag skulle tippa på att skador från tex. fotboll kostar skattebetalarna mer än skadorna från motorsporten på ett år.
Det får räcka så länge...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Först och främst: "Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd" Vilken lag bryter man mot om man inte kör enligt det här?kardanaxel skrev:
Som sagt. Jag anser inte att vi kör en riktig tävling Om vi inte tar tid hur defineras det då..?
Sen: I början av dokumentet står det "tillämpningsområde", jag tycker vår verksamhet trillar mellan stolarna
Det vi sysslar med kan knappast klassas som tävling, och uppvisning...? Skulle vara för närmast sörjande då.1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas vid tävling eller uppvisning i motor-
sport på bana.
Slutligen: Det är lugnt
Vi kan ju alltid söka dispens...5 § Rikspolisstyrelsen får medge undantag från dessa föreskrifter.
Zeb Arvidsson
-
- Dunderpostare!
Så Uråsaarrendatorn håller bara på att straffa ut sig själv som rattvändarplats för amatörer? Men det kanske är det dom vill? Minns sista träffen förra året när dom hade lämnat massa spexbilar ute på banan när vi kom på morgonen. Vill minnas att killen som kom o flyttade dom tyckte att det (vi) vär väldigt jobbigt också?
Vad finns det för andra alternativ? Nåt västerut kanske?
Vad finns det för andra alternativ? Nåt västerut kanske?
-692-
Vad har vi för alternativ? Vad har flygklubbar för inställning till bilar på deras banor eller är det nedlagda flygfält som gäller?
Ska man hålla sig i Småland finns ju bla Smålandsstenar, Feringe (Vittaryd), Byholma (mellan Halmstad och Ljungby, men det är väl fortfarande fullt av träd sedan Gudrun). Har ni uppifrån Habo/Jkpg koll på flygfält i närheten eller i Västergötland? Eller hur var det med A6 parkering...
http://www.flygskolor.se/default.asp?UR ... latser.htm
Ska man hålla sig i Småland finns ju bla Smålandsstenar, Feringe (Vittaryd), Byholma (mellan Halmstad och Ljungby, men det är väl fortfarande fullt av träd sedan Gudrun). Har ni uppifrån Habo/Jkpg koll på flygfält i närheten eller i Västergötland? Eller hur var det med A6 parkering...
http://www.flygskolor.se/default.asp?UR ... latser.htm
/David Söderblom
-
- Klubbordförande
Bra sammanfattat Zeb!Zeb skrev:Först och främst: "Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd" Vilken lag bryter man mot om man inte kör enligt det här?kardanaxel skrev:
Som sagt. Jag anser inte att vi kör en riktig tävling Om vi inte tar tid hur defineras det då..?
Sen: I början av dokumentet står det "tillämpningsområde", jag tycker vår verksamhet trillar mellan stolarnaDet vi sysslar med kan knappast klassas som tävling, och uppvisning...? Skulle vara för närmast sörjande då.1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas vid tävling eller uppvisning i motor-
sport på bana.
Slutligen: Det är lugntVi kan ju alltid söka dispens...5 § Rikspolisstyrelsen får medge undantag från dessa föreskrifter.
Var likadant idag... Fast idag hade de även tappat lite telefonstolpar jämte banan... Uråsa blir tyvärr sämre å sämre så jag uppmuntrar alla å hjälpa till å leta efter alternativ till nästa säsong!!David Alesand skrev:Minns sista träffen förra året när dom hade lämnat massa spexbilar ute på banan när vi kom på morgonen.
/Axel Byrmo