M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

David Alesand skrev:Stor viktbesparing på bilen! Blir väghållningen mycket bättre eller är det främst vikt/effekt som är vinsten?


Har tanken kommit om du kan ta kilon på egna kroppen också? Typ deffa med bastu dagarna innan eller nåt. :D :wink:
Om jag tänkt. Jag har gått upp alldeles för mycket den sista tiden. Bör väl kunna ta 5kg där iallafall. :lol:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Köra i tunn kroppstrumpa kanske? :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Jag utgår ju egentligen bara från mig själv, har ju ingen aning om din hälsostatus. Men det jag tänkte på, lite på skämt o lite allvar, är att det är lättare(?) att lägga ner många arbetstimmar o pengar (ännu mer arbetstimmar) på bilen men glömma sig själv. Återigen så utgår jag från min egen navel...
-692-
Anders Eldehage
Megapostare!
Inlägg: 394
Blev medlem: 31 maj 2004 12:06
Ort: Köping

Inlägg av Anders Eldehage »

Samuel Lindkvist skrev:
David Alesand skrev:Stor viktbesparing på bilen! Blir väghållningen mycket bättre eller är det främst vikt/effekt som är vinsten?


Har tanken kommit om du kan ta kilon på egna kroppen också? Typ deffa med bastu dagarna innan eller nåt. :D :wink:
Om jag tänkt. Jag har gått upp alldeles för mycket den sista tiden. Bör väl kunna ta 5kg där iallafall. :lol:
Skengravid (om jag stavade rätt) kallas det. Jag gick upp runt 8kg när frun var gravid med första barnet. :blush:
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Stötfångarfäste i kevlar. Orginalfästen vägde 1,6kg och dom nya i kevlar 120gram. = -1.48kg 8)

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Så här ser det ut nu. Lär väl förbli så ett tag då jag jobbar 200% på jobbet och sedan blir det familjen som måste prioriteras. Hoppas det blir lite mer tid på semestern. Är sugen på att se vad den väger när jag fått på all kolfiber.

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Köper du prepreg kevlar och gjuter upp med originalkomponenterna som plugg? Eller är det väv och pårollad/penslad epoxi? Härda i värme?
Var köper du materialet?
Jag har ju vissa funderingar på att göra lite lätta delar till en 750 så lite input på lämpligt arbetssätt hade varit ok. Skulle vara kul med en kolfiberkofångare gjord i ett lager väv och lackad med originallack. Även fästena är väldigt tunga, någon sorts stötdämpare inbyggd i dom. Jag kanske skulle skaffa en fiskevåg till garaget så jag kan kolla vikten på allt innan man skruvar tillbaka grejerna. Jag stuvade undan en originalmatta upp på carportvinden idag, undrar om den inte vägde över 30 kg... (mycket isolering)

Kolla även så att dina skruvar till fästena inte är för långa, fyra gängvarv borde räcka, kapa av resten! :)


/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Har inte vägt fronten ännu men räknar med att man sparar 10-12kg ytterligare.
Vingen helt i Kolfiber cirka 5kg besparing trots större flap.
Bild

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Lätta är ju så kul, både att läsa om och utöva själv!
Bra jobbat! :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Härligt projekt, du hittar ju underbara små kilon överallt. :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

En liten incar film från Superstage i lördags.

http://www.youtube.com/watch?v=GCXvFLeJZLA
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Samuel Lindkvist skrev:En liten incar film från Superstage i lördags.

http://www.youtube.com/watch?v=GCXvFLeJZLA
Härlig film! :up:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul grej! 8)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Mycket bra film
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Anders Eldehage
Megapostare!
Inlägg: 394
Blev medlem: 31 maj 2004 12:06
Ort: Köping

Inlägg av Anders Eldehage »

Hej Grattis till vinst! :win:
Den där "måltavlan" i driftboxen på filmen, jag antar att det är en G-kraft mätare. Vad har du haft för toppnotering på den?
Sen en till fråga som kanske är en dum fråga men jag frågar ändå. Det låter som om du motorbromsar mycket mellan konerna. Inte inte att du motorbromsar för mycket (för sånt ska inte jag uttala mig om) utan mer som att du låter motorn bromsa bilen istället för själva bromsarna. Är det så eller är jag bara ute och cyklar? :blush:
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De ser helt odramatiskt ut när du kör Samuel! Och bilen kränger ju nästan ingenting ser de ut som. Liknar M3orna man sett i Rennslalom filmerna. :)

Visst höll du på med att bygga en till motor på sidan av till denna?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Anders Eldehage skrev:Hej Grattis till vinst! :win:
Den där "måltavlan" i driftboxen på filmen, jag antar att det är en G-kraft mätare. Vad har du haft för toppnotering på den?
Sen en till fråga som kanske är en dum fråga men jag frågar ändå. Det låter som om du motorbromsar mycket mellan konerna. Inte inte att du motorbromsar för mycket (för sånt ska inte jag uttala mig om) utan mer som att du låter motorn bromsa bilen istället för själva bromsarna. Är det så eller är jag bara ute och cyklar? :blush:
Tack. Har inte kollat vad toppnoteringen är. Men 1,3-1,4 ligger det väl på i superstage. Men det blir inte mer där för man svänger fram och tillbaka hela tiden. I anderstorp ex. lär det bli ännu högre.

Bromsar med bromsen full samtidigt som jag växlar ner. Är inte mycket motorbroms även om det låter så. När jag växlar ner varvar motorn upp rätt högt och det låter så. Lite kanske man motorbromsar precis innan man går på gas. Men i huvudsak bromsar jag med vanliga bromsen så mycket det går.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nicke Nyman skrev:De ser helt odramatiskt ut när du kör Samuel! Och bilen kränger ju nästan ingenting ser de ut som. Liknar M3orna man sett i Rennslalom filmerna. :)

Visst höll du på med att bygga en till motor på sidan av till denna?
Jo och den motorn är väl i stort sett klart. Ska bara lyfta över lite prylar från den jag har nu. Nu va det tänkt att det skulle ske i vinter när säsongen är över. Men nu gick ju tryckplattan sönder så jag måste ändå riva ner rätt mycket. Så det kan hända att jag byter motor redan nu. Men om jag då inte får den mappad snart så är ändå säsongen över för denna bilen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Har ju lättat bilen lite i sommar också. Den vägde ju 1133kg i höstas och sen köpte jag lite kolfiberprylar och det skulle göra 28,8kg som jag skrivit tidigare. Nu valde jag att räkna lågt för att inte bli besviken när man är klar. Hittade lite små gram här och där. Och nu när jag vägde bilen med nästan fulltank så visade vågen 1067kg. :o 8) :banana:

Nu får det va bra med lättningen för ett tag. Men jag får väl ändå ha nåt mål till nästa säsong. Och ska man i med bur så är väl 1090kg rimligt. Annars får det bli 1050kg utan bur. Nu är det lite annat än vikten som står på prio. Bla. lite bättre datalogging, lite annan setup på dämpare, se om man kan få lite planare undersida osv.

Målet med nya motorn har höjt endel. Nu är det 330hk som gäller som minimun trots god körbarhet. En kompis bromsade sin till 334hk och då är min ändå lite vassare. Så målet är iallafall rimligt om än galet. :mhihi:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött o höra Samuel! :)

Vad är de för volym på den nya motorn? Och vad har du för volym nu?
Hela den här bilen är ett fiint exempel på hur en bra banbil byggs! Jobba på, jag hoppas man får chansen att se den live nångång! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar