motorolja till m3
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
motorolja till m3
Tänkte jag skulle byta olja på min m3, har kollat runt lite på internet och med bildelsbutiker.
i instruktionsboken står det att den ska ha 15W40 eller 15w50.
men om man frågar på meknomen rekomenderar dom en olja som är 5w 40. hur känslig är motorn för olika viskositeter?
Sen när det kommer till märke så finns det folk som säger att biltema funkar lika bra som andra oljor och vissa säger att man ska köra med bättre märken.
på mina hondor körde jag med biltema helsyntet och bytte lite oftare bara.
i och med att det är 7 liter olja i 3,0 m3 motorn och jag vill ha helsyntet olja så blir det ju lite pengar om man köper dyr olja, men man vill ju inte vara dum snål.
några tips och ideer vad jag ska ha för olja?
i instruktionsboken står det att den ska ha 15W40 eller 15w50.
men om man frågar på meknomen rekomenderar dom en olja som är 5w 40. hur känslig är motorn för olika viskositeter?
Sen när det kommer till märke så finns det folk som säger att biltema funkar lika bra som andra oljor och vissa säger att man ska köra med bättre märken.
på mina hondor körde jag med biltema helsyntet och bytte lite oftare bara.
i och med att det är 7 liter olja i 3,0 m3 motorn och jag vill ha helsyntet olja så blir det ju lite pengar om man köper dyr olja, men man vill ju inte vara dum snål.
några tips och ideer vad jag ska ha för olja?
Robert Gustafsson
-
- Styrelseledamot
Castrol TWS billigt och bra.
Tror att den är BMW M godkänd eller vad dom skrev på den när jag hadde den i min Celica 2 ggr.
EDIT: man kan ju skita i "motorsport" oljan och köpa samma viscositet bra mycket billigare, inte Biltema pris men endå. http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/372 har aldrig handlat där men va ju billigt tykte ja.
Tror att den är BMW M godkänd eller vad dom skrev på den när jag hadde den i min Celica 2 ggr.
EDIT: man kan ju skita i "motorsport" oljan och köpa samma viscositet bra mycket billigare, inte Biltema pris men endå. http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/372 har aldrig handlat där men va ju billigt tykte ja.
Senast redigerad av 1 Calle Wennborg, redigerad totalt 18 gånger.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Legend!
- Kontakt:
Castrol TWS 10w60 av anledning att det är den BMW rekomenderar.
Finns ingen anledning att köpa nåt billigt även om det skulle teoretiskt kunna va lika bra.
Ett oljebyte kostar lika mycket som en fulltank. Hur många gånger om året tankar man fullt och hur många gånger byter man olja? En motor som kostar 20-40tusen om den pajjar vill man inte ha Biltema olja i. Inte för att den är dålig. Utan för att det finns ingen anledning att du ska va försökskanin och se om det funkar på din motor.
Finns mycket rykten om oljor som folk sprider vidare utan att egentligen har nåt kött på benen. "Har bara hört". Men om man hör att det går lika bra att hälla i Fun Light istället för olja skulle du hälla i det då?
Finns ingen anledning att köpa nåt billigt även om det skulle teoretiskt kunna va lika bra.
Ett oljebyte kostar lika mycket som en fulltank. Hur många gånger om året tankar man fullt och hur många gånger byter man olja? En motor som kostar 20-40tusen om den pajjar vill man inte ha Biltema olja i. Inte för att den är dålig. Utan för att det finns ingen anledning att du ska va försökskanin och se om det funkar på din motor.
Finns mycket rykten om oljor som folk sprider vidare utan att egentligen har nåt kött på benen. "Har bara hört". Men om man hör att det går lika bra att hälla i Fun Light istället för olja skulle du hälla i det då?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Dunderpostare!
Men hallå Samuel!
Den är ju SOCKERFRI! Det fattar man ju att den inte funkar!
Förövrigt har jag varit en förespråkare av "billigt är bra". Men efter några små och större besvikelser i min vardag så har jag svängt över till att välja de mer genuina dyrare alternativen. Jag har insett att det för mig är värt den extra kostnaden bara för att slippa oroa mig för att oljan inte håller måttet.
Bra formulerat Samuel!
Den är ju SOCKERFRI! Det fattar man ju att den inte funkar!
Förövrigt har jag varit en förespråkare av "billigt är bra". Men efter några små och större besvikelser i min vardag så har jag svängt över till att välja de mer genuina dyrare alternativen. Jag har insett att det för mig är värt den extra kostnaden bara för att slippa oroa mig för att oljan inte håller måttet.
Bra formulerat Samuel!
-692-
Lite diskusion från rejsa där någon hade problem med att motorn gick för varm med TWS 10W60. Var visst andra rekommendationer till S50 på Castrols hemsida.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39360&start=42
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39360&start=42
/David Söderblom
citat på internet "jag har kört x olja i alla tider och de har fungerat bra" tycker jag säger väldigt lite om hur den fungerat i verkligheten, bara att motorn inte blivit tvärslut. Man kan ju som vanliga bilförare märka skillnad på om ventillyftarna tystnar, oljetryck temp osv men det säger egentligen bara något om hur den aktuella motorn reagerar specifikt, inte oljans kvalité i sig.
Jag förespråkar en vettigt prissatt olja och täta byten istället för en dyr som sällan byts. Jag har 10 liters system så jag sparar en del pengar på en säsong om jag inte behöver köpa dyrare olja än nödvändigt.
Jag förespråkar en vettigt prissatt olja och täta byten istället för en dyr som sällan byts. Jag har 10 liters system så jag sparar en del pengar på en säsong om jag inte behöver köpa dyrare olja än nödvändigt.
/Andreas
-
- Deluxpostare!
Jag "har hört" att biltemas oljor är exakt samma som statoils, men att biltema inte betalar för dyra märkningar på sin, och därför kostar mycket mindre... Men det är ju bara som jag har hört från nån som har jobbat i branschen. Vore kul att veta säkert.
Sidospår: Hur ofta byter ni olja?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Gör inte annat än skriver...
Sidospår: Så ofta jag har lust. Jag som inte bryr mig i min bil kostar det ju 200spänn...Widell skrev:Jag "har hört" att biltemas oljor är exakt samma som statoils, men att biltema inte betalar för dyra märkningar på sin, och därför kostar mycket mindre... Men det är ju bara som jag har hört från nån som har jobbat i branschen. Vore kul att veta säkert.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Ang biltema olja.
Det finns ju en hel del märkningar på deras oljor ändå. Stämmer det bara överens med vad bilen vill ha så är det ju lugnt.
Helsyntet olja av lite större märke/tillverkare och byte omkring var 500ade mil. Massa superduper tillsatser, häftiga flaskor och reklam tror jag inte på.
Det finns ju en hel del märkningar på deras oljor ändå. Stämmer det bara överens med vad bilen vill ha så är det ju lugnt.
Helsyntet olja av lite större märke/tillverkare och byte omkring var 500ade mil. Massa superduper tillsatser, häftiga flaskor och reklam tror jag inte på.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Deluxpostare!
-
- Legend!
- Kontakt:
Instruktionsboken är ju bra att titta i förståss. Men där står nog inget om att om man kör bana ska man ha r-däck och värre dämpare. Så med tanke på att du kör lite bana så kanske man kan fundera lite på att även ha lite värre olja än vad som rekomenderas.
Jag har iallafall kört med 10w60 i min och det funkar kalas. (hur man nu kan veta det)
Jag har iallafall kört med 10w60 i min och det funkar kalas. (hur man nu kan veta det)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé