M3E30 -87 Skulle bara...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Har nu börjar kika lite på vad man kan förbättra på denna bilen efter att ha haft den orörd i över ett år. Tyvärr finns inte så mycket tid för bilen längre. Men något nytt måste man ju hitta på.
Jag har i alla år åkt med originalbatteri på 16,65kg. Har nu fått hem ett nytt racingbatteri på endast 5,8kg. Där sparar jag drygt 10kg.
Har beställt en ny front också som är helt i kolfiber med inbyggda fästen. Hoppas jag får den innan Superstage i juli. Gissar att jag sparar cirka 10kg där också.
Ny huv är också på ingång. Viktbesparing cirka 10kg. (ni kanske trodde att jag redan optimerat bilen! Men icke. Jag har sparat dom enklaste bitarna till sist.)
Nu är vi uppe i 30kg och bilen ser fortfarande original ut. Nja.
Det kommer även blir en lite större läpp bak till vingen.
Baklucka har jag sedan tidigare en likadan som original med alla fästen fast som väger 2,5kg mindre. Fast jag är tveksam om jag ska lägga jobb och lacka den bara för dom kilona. Men vi får se.
Just det ja. Jag har även nya framskärmar på väg. Dom råkar va i kolfiber så det blir väl nåt kilo där också. Vad ska man tippa på? 2kg/skärm?
Sen är 2,7liters bottendelen klar också. Den är jag däremot tveksam till om jag hinner/bör byta denna säsong. Har även lite andra klurigheter och egna idéer om vad jag kan förbättra på motorn utan att det kostar mera. Men jag kan direkt säga att det blir 300hk+.
Nya belägg ska det bli också. Har faktiskt kört med brembo/seat originalbelägg bak. (jaha nu trodde ni att jag hade nåt exlusivt där också. Men icke.)
Och till några viktiga frågor. Vilket däckmärke vill stoltsera med snabbast bil i superstage? Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen?
Det kanske kommer mera. Men jag är svensk så jag får inte sticka ut hakan mera nu på ett tag.
Föresten ska man plocka ut baksätet också kanske?
Jag har i alla år åkt med originalbatteri på 16,65kg. Har nu fått hem ett nytt racingbatteri på endast 5,8kg. Där sparar jag drygt 10kg.
Har beställt en ny front också som är helt i kolfiber med inbyggda fästen. Hoppas jag får den innan Superstage i juli. Gissar att jag sparar cirka 10kg där också.
Ny huv är också på ingång. Viktbesparing cirka 10kg. (ni kanske trodde att jag redan optimerat bilen! Men icke. Jag har sparat dom enklaste bitarna till sist.)
Nu är vi uppe i 30kg och bilen ser fortfarande original ut. Nja.
Det kommer även blir en lite större läpp bak till vingen.
Baklucka har jag sedan tidigare en likadan som original med alla fästen fast som väger 2,5kg mindre. Fast jag är tveksam om jag ska lägga jobb och lacka den bara för dom kilona. Men vi får se.
Just det ja. Jag har även nya framskärmar på väg. Dom råkar va i kolfiber så det blir väl nåt kilo där också. Vad ska man tippa på? 2kg/skärm?
Sen är 2,7liters bottendelen klar också. Den är jag däremot tveksam till om jag hinner/bör byta denna säsong. Har även lite andra klurigheter och egna idéer om vad jag kan förbättra på motorn utan att det kostar mera. Men jag kan direkt säga att det blir 300hk+.
Nya belägg ska det bli också. Har faktiskt kört med brembo/seat originalbelägg bak. (jaha nu trodde ni att jag hade nåt exlusivt där också. Men icke.)
Och till några viktiga frågor. Vilket däckmärke vill stoltsera med snabbast bil i superstage? Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen?
Det kanske kommer mera. Men jag är svensk så jag får inte sticka ut hakan mera nu på ett tag.
Föresten ska man plocka ut baksätet också kanske?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist skrev: Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen?
:
Är det ett löfte att du skall testa . då kommer jag boka in det datumet nästa år direkt på ringen och jaga dig med Alpinan eller inte men titta i alla fall
Och med resten av upgraderingarna blir ju en grymm bil änu grymmare
Cheva Tahoe-99
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Baksätet är väl bra att spara om du skall köra taxi på ringen!
Hur mycket väger ett baksäte? Det har väl ett visst värde för att få bilen att se original ut, är det för tungt kanske man kan karva ur det bakifrån så ytan finns kvar men det väger mindre. Bältena till baksätet väger väl endel förstås.
/Mats J
Hur mycket väger ett baksäte? Det har väl ett visst värde för att få bilen att se original ut, är det för tungt kanske man kan karva ur det bakifrån så ytan finns kvar men det väger mindre. Bältena till baksätet väger väl endel förstås.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Det är värt otroligt mycket att få ha kvar baksätet och få ett lite mer ombonat originalstuk. Har funderat på att karva bakifrån. Men det är mest skum och det som väger tror jag är skinnet som verkar ganska tjockt. Men jag har med åren börjar sätta tillbaka mer och mer inredning så snart är den väl original invändigt.Mats J skrev:Baksätet är väl bra att spara om du skall köra taxi på ringen!
Hur mycket väger ett baksäte? Det har väl ett visst värde för att få bilen att se original ut, är det för tungt kanske man kan karva ur det bakifrån så ytan finns kvar men det väger mindre. Bältena till baksätet väger väl endel förstås.
/Mats J
Har många gånger funderat på att göra en kopia av baksätet i kolfiber och klä med samma nomex som Sparcostolarna. Då blir det lätt, snyggt och man kan sitta bak ändå. Men hur gjuter man av ett skinnsäte?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag har svårt att tro att nåt annat företag än Millway får leverera bromsbelägg.
Grymt va många kilon du hittar åt! De är ju kanon!
Över 300hk sugmotor? GAAAALET fränt!
Vad väger svänghjulen på en sån där motor? De kanske kan göra något för karaktären om du lättar de. Om du inte redan gjort de vill säga.
Ajöken!
Grymt va många kilon du hittar åt! De är ju kanon!
Över 300hk sugmotor? GAAAALET fränt!
Vad väger svänghjulen på en sån där motor? De kanske kan göra något för karaktären om du lättar de. Om du inte redan gjort de vill säga.
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jag säljer inga bromsbelägg. Det är Pean Sweden som har levereret belägg hittills.Nicke Nyman skrev:Jag har svårt att tro att nåt annat företag än Millway får leverera bromsbelägg.
Grymt va många kilon du hittar åt! De är ju kanon!
Över 300hk sugmotor? GAAAALET fränt!
Vad väger svänghjulen på en sån där motor? De kanske kan göra något för karaktären om du lättar de. Om du inte redan gjort de vill säga.
Ajöken!
Svänghjulet är ett lättat original än sålänge. Det är ju rätt stort så ska man ta mer vikt där måste man byta till en liten racekoppling. Men så långt är jag inte beredd att gå. Tycker motorn svarar bra som den gör nu. Sen kommer vevaxeln bli mycket lättare i den nya motorn så det gör nog lite. Iallafall på bilens totalvikt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Angående att gjuta av ett skinnsäte. Om man först täcker det med tex gladpack plastfolie så borde man väl kunna gjuta en form på det. Är man rädd om originalsätet kan man ju skaffa ett extra säte att gjuta av. Jag jobbade för många år sedan på ett företag som hette Applicator, dom gjorde sprutor som sprutade glasfiber blandat med polyesterplast. Då behöver man ju inte hålla på med roller eller pensel mm för att få ihop plasten, och sprutar man korta fibrer borde det ju gå att få till formerna.
Ett alternativ kunde vara att ta gladpack som ovan, sedan lägga ett tunnt tyg på och rolla in plasten direkt i tyget, då blir det inga onödiga lager med glasfiber som väger! Dessutom slipper du göra en form.
Eller köp ett tygbaksäte, spruta en massa lager klarlack på det så tyget blir stelt, sedan kan du ta bort stoppning och stomme!
/Mats J
Ett alternativ kunde vara att ta gladpack som ovan, sedan lägga ett tunnt tyg på och rolla in plasten direkt i tyget, då blir det inga onödiga lager med glasfiber som väger! Dessutom slipper du göra en form.
Eller köp ett tygbaksäte, spruta en massa lager klarlack på det så tyget blir stelt, sedan kan du ta bort stoppning och stomme!
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Gladpack idén har redan snurrat i min hjärna. Men den sista idén gillar jag. Om man sprutar nån form av genomskinlig polyester eller epoxy på blir det nog stelt och fint. Fast man kan nog inte sitta i det.Mats J skrev:Angående att gjuta av ett skinnsäte. Om man först täcker det med tex gladpack plastfolie så borde man väl kunna gjuta en form på det. Är man rädd om originalsätet kan man ju skaffa ett extra säte att gjuta av. Jag jobbade för många år sedan på ett företag som hette Applicator, dom gjorde sprutor som sprutade glasfiber blandat med polyesterplast. Då behöver man ju inte hålla på med roller eller pensel mm för att få ihop plasten, och sprutar man korta fibrer borde det ju gå att få till formerna.
Ett alternativ kunde vara att ta gladpack som ovan, sedan lägga ett tunnt tyg på och rolla in plasten direkt i tyget, då blir det inga onödiga lager med glasfiber som väger! Dessutom slipper du göra en form.
Eller köp ett tygbaksäte, spruta en massa lager klarlack på det så tyget blir stelt, sedan kan du ta bort stoppning och stomme!
/Mats J
Tur att jag har ett extrasäte i tyg. Annars är det inte så jättelätt att få tag på inredning till M3E30. Är långt ifrån samma baksäte som vanliga E30.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jag har ju en ide om att brutallätta min tredje 750, den var ändå inte helt komplett när jag köpte den. Så med startvikt på 1950 kg, hur lågt kan man komma utan att det syns tor ni? under 1500? Jag tänker plocka ur allt från värmesystemet utom defroster. Tömma dörrarna på hissar och ellås, plastrutor, och lyfta ur så mycket kabelhärvor som möjligt (det är mycket el i en 750) Kanske gå på med hålsågen i dörrarna mm. Jag har aldrig gjort glasfiberavgjutningar men det hade varit intressant att göra kofångare med fästen så man kan hoppa över kofångarbalkar och dämpare.
Dessutom har jag ju funderat på baksätet själv, det är därifrån jag fått funderingen om hur man gör ett lätt baksäte.
Trailerresa till Nurburg ring hade ju passat isåfall
/Mats J
Dessutom har jag ju funderat på baksätet själv, det är därifrån jag fått funderingen om hur man gör ett lätt baksäte.
Trailerresa till Nurburg ring hade ju passat isåfall
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Man lär av sina misstag eller hur var det nu?kardanaxel skrev:Det går en trailerresa till ringen i höst. Det är bara att hänga på!
Samuel -> Måste säga att det var lite oväntat att det fanns så mycket mer att lätta och förbättra. Det du räknat upp får ju ändå räknas som väldigt enkla / standard åtgärder för en snabbare bil.
Nya motorn ska bli trevligt att få lyssna lite på också.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Ja, eller tanken på att man varit på och pillat för mycket på M3:an...ERnsT skrev:Man lär av sina misstag eller hur var det nu?kardanaxel skrev:Det går en trailerresa till ringen i höst. Det är bara att hänga på!
Hoppas du får lite tid över mellan blöjbyterna Samuel så du får i motorn snart. Och sen är det väl allt lite lågt å sikta på 300 hk eller? Borde inte vara några problem att hitta några till där va?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Här köpte jag det.ERnsT skrev:Uh, batteriet, vad är det för storlek på det? och var handlar man sådana? Behöver ett riktigt litet till calibran min.
http://rallyimport.jetshop.se/
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Har nu vägt lite grejer och kalkylerat lite.
Originalplåt > Kolfiber
Vinge 7 > 3kg
Front 11,4 > 4kg
Baklucka 9,4 > 8,5kg
Motorhuv 16?? > 3,5kg
Skärmar 7 > 3kg
Totalt 50,8 > 22kg
= 28,8kg mindre. Inte riktigt så bra som jag hoppats. Men än dock viktiga kilon.
Så bilen bör ju nu va nere på cirka 1105kg
Fast sen ska mattan tillbaka i bilen och den väger cirka 7kg.
Men isåfall blir det 1112kg med komplett inredning.
Originalplåt > Kolfiber
Vinge 7 > 3kg
Front 11,4 > 4kg
Baklucka 9,4 > 8,5kg
Motorhuv 16?? > 3,5kg
Skärmar 7 > 3kg
Totalt 50,8 > 22kg
= 28,8kg mindre. Inte riktigt så bra som jag hoppats. Men än dock viktiga kilon.
Så bilen bör ju nu va nere på cirka 1105kg
Fast sen ska mattan tillbaka i bilen och den väger cirka 7kg.
Men isåfall blir det 1112kg med komplett inredning.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg