M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Imponerande måste jag säga. Ska bli riktigt intressant att se hur de nya delarna påverkar bilen/tiderna.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Gjort ny remskiva till vattenpumpen i aluminium. Med cirka 20% större diameter för att få bättre utväxling på pumpen vid högre varv. Sparar på detta 183gram och ev. någon häst extra.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Har nu börjar kika lite på vad man kan förbättra på denna bilen efter att ha haft den orörd i över ett år. Tyvärr finns inte så mycket tid för bilen längre. Men något nytt måste man ju hitta på.

Jag har i alla år åkt med originalbatteri på 16,65kg. Har nu fått hem ett nytt racingbatteri på endast 5,8kg. Där sparar jag drygt 10kg.

Har beställt en ny front också som är helt i kolfiber med inbyggda fästen. Hoppas jag får den innan Superstage i juli. :racesmile Gissar att jag sparar cirka 10kg där också.

Ny huv är också på ingång. Viktbesparing cirka 10kg. (ni kanske trodde att jag redan optimerat bilen! Men icke. Jag har sparat dom enklaste bitarna till sist.) ;)

Nu är vi uppe i 30kg och bilen ser fortfarande original ut. Nja.

Det kommer även blir en lite större läpp bak till vingen.

Baklucka har jag sedan tidigare en likadan som original med alla fästen fast som väger 2,5kg mindre. Fast jag är tveksam om jag ska lägga jobb och lacka den bara för dom kilona. Men vi får se.

Just det ja. Jag har även nya framskärmar på väg. Dom råkar va i kolfiber så det blir väl nåt kilo där också. Vad ska man tippa på? 2kg/skärm?

Sen är 2,7liters bottendelen klar också. Den är jag däremot tveksam till om jag hinner/bör byta denna säsong. Har även lite andra klurigheter och egna idéer om vad jag kan förbättra på motorn utan att det kostar mera. Men jag kan direkt säga att det blir 300hk+. :hyper:

Nya belägg ska det bli också. Har faktiskt kört med brembo/seat originalbelägg bak. (jaha nu trodde ni att jag hade nåt exlusivt där också. Men icke.) :hihi:

Och till några viktiga frågor. Vilket däckmärke vill stoltsera med snabbast bil i superstage? Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen?

Det kanske kommer mera. Men jag är svensk så jag får inte sticka ut hakan mera nu på ett tag. :p

Föresten ska man plocka ut baksätet också kanske? :think2:
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Samuel Lindkvist skrev: Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen?

:

Är det ett löfte att du skall testa :banana: :D . då kommer jag boka in det datumet nästa år direkt på ringen och jaga dig med Alpinan :mhihi: eller inte :roll: :mhihi: men titta i alla fall :D

Och med resten av upgraderingarna blir ju en grymm bil änu grymmare :thumbsup:
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Baksätet är väl bra att spara om du skall köra taxi på ringen!
Hur mycket väger ett baksäte? Det har väl ett visst värde för att få bilen att se original ut, är det för tungt kanske man kan karva ur det bakifrån så ytan finns kvar men det väger mindre. Bältena till baksätet väger väl endel förstås.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Mats J skrev:Baksätet är väl bra att spara om du skall köra taxi på ringen!
Hur mycket väger ett baksäte? Det har väl ett visst värde för att få bilen att se original ut, är det för tungt kanske man kan karva ur det bakifrån så ytan finns kvar men det väger mindre. Bältena till baksätet väger väl endel förstås.

/Mats J
Det är värt otroligt mycket att få ha kvar baksätet och få ett lite mer ombonat originalstuk. Har funderat på att karva bakifrån. Men det är mest skum och det som väger tror jag är skinnet som verkar ganska tjockt. Men jag har med åren börjar sätta tillbaka mer och mer inredning så snart är den väl original invändigt. :)

Har många gånger funderat på att göra en kopia av baksätet i kolfiber och klä med samma nomex som Sparcostolarna. Då blir det lätt, snyggt och man kan sitta bak ändå. Men hur gjuter man av ett skinnsäte? :think2:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag har svårt att tro att nåt annat företag än Millway får leverera bromsbelägg. ;)

Grymt va många kilon du hittar åt! De är ju kanon! :)

Över 300hk sugmotor? GAAAALET fränt! :)
Vad väger svänghjulen på en sån där motor? De kanske kan göra något för karaktären om du lättar de. Om du inte redan gjort de vill säga.

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nicke Nyman skrev:Jag har svårt att tro att nåt annat företag än Millway får leverera bromsbelägg. ;)

Grymt va många kilon du hittar åt! De är ju kanon! :)

Över 300hk sugmotor? GAAAALET fränt! :)
Vad väger svänghjulen på en sån där motor? De kanske kan göra något för karaktären om du lättar de. Om du inte redan gjort de vill säga.

Ajöken! 8)
Jag säljer inga bromsbelägg. Det är Pean Sweden som har levereret belägg hittills.

Svänghjulet är ett lättat original än sålänge. Det är ju rätt stort så ska man ta mer vikt där måste man byta till en liten racekoppling. Men så långt är jag inte beredd att gå. Tycker motorn svarar bra som den gör nu. Sen kommer vevaxeln bli mycket lättare i den nya motorn så det gör nog lite. Iallafall på bilens totalvikt.
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Angående att gjuta av ett skinnsäte. Om man först täcker det med tex gladpack plastfolie så borde man väl kunna gjuta en form på det. Är man rädd om originalsätet kan man ju skaffa ett extra säte att gjuta av. Jag jobbade för många år sedan på ett företag som hette Applicator, dom gjorde sprutor som sprutade glasfiber blandat med polyesterplast. Då behöver man ju inte hålla på med roller eller pensel mm för att få ihop plasten, och sprutar man korta fibrer borde det ju gå att få till formerna.

Ett alternativ kunde vara att ta gladpack som ovan, sedan lägga ett tunnt tyg på och rolla in plasten direkt i tyget, då blir det inga onödiga lager med glasfiber som väger! Dessutom slipper du göra en form.

Eller köp ett tygbaksäte, spruta en massa lager klarlack på det så tyget blir stelt, sedan kan du ta bort stoppning och stomme!

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Mats J skrev:Angående att gjuta av ett skinnsäte. Om man först täcker det med tex gladpack plastfolie så borde man väl kunna gjuta en form på det. Är man rädd om originalsätet kan man ju skaffa ett extra säte att gjuta av. Jag jobbade för många år sedan på ett företag som hette Applicator, dom gjorde sprutor som sprutade glasfiber blandat med polyesterplast. Då behöver man ju inte hålla på med roller eller pensel mm för att få ihop plasten, och sprutar man korta fibrer borde det ju gå att få till formerna.

Ett alternativ kunde vara att ta gladpack som ovan, sedan lägga ett tunnt tyg på och rolla in plasten direkt i tyget, då blir det inga onödiga lager med glasfiber som väger! Dessutom slipper du göra en form.

Eller köp ett tygbaksäte, spruta en massa lager klarlack på det så tyget blir stelt, sedan kan du ta bort stoppning och stomme!

/Mats J
Gladpack idén har redan snurrat i min hjärna. Men den sista idén gillar jag. 8) Om man sprutar nån form av genomskinlig polyester eller epoxy på blir det nog stelt och fint. Fast man kan nog inte sitta i det. :mhihi:
Tur att jag har ett extrasäte i tyg. Annars är det inte så jättelätt att få tag på inredning till M3E30. Är långt ifrån samma baksäte som vanliga E30.
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Det går en trailerresa till ringen i höst. Det är bara att hänga på!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jag har ju en ide om att brutallätta min tredje 750, den var ändå inte helt komplett när jag köpte den. Så med startvikt på 1950 kg, hur lågt kan man komma utan att det syns tor ni? under 1500? Jag tänker plocka ur allt från värmesystemet utom defroster. Tömma dörrarna på hissar och ellås, plastrutor, och lyfta ur så mycket kabelhärvor som möjligt (det är mycket el i en 750) Kanske gå på med hålsågen i dörrarna mm. Jag har aldrig gjort glasfiberavgjutningar men det hade varit intressant att göra kofångare med fästen så man kan hoppa över kofångarbalkar och dämpare.
Dessutom har jag ju funderat på baksätet själv, det är därifrån jag fått funderingen om hur man gör ett lätt baksäte.

Trailerresa till Nurburg ring hade ju passat isåfall :)

/Mats J
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

kardanaxel skrev:Det går en trailerresa till ringen i höst. Det är bara att hänga på!
Man lär av sina misstag eller hur var det nu? :wink:

Samuel -> Måste säga att det var lite oväntat att det fanns så mycket mer att lätta och förbättra. Det du räknat upp får ju ändå räknas som väldigt enkla / standard åtgärder för en snabbare bil.
Nya motorn ska bli trevligt att få lyssna lite på också.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

ERnsT skrev:
kardanaxel skrev:Det går en trailerresa till ringen i höst. Det är bara att hänga på!
Man lär av sina misstag eller hur var det nu? :wink:
Ja, eller tanken på att man varit på och pillat för mycket på M3:an...

Hoppas du får lite tid över mellan blöjbyterna Samuel så du får i motorn snart. Och sen är det väl allt lite lågt å sikta på 300 hk eller? :wink: Borde inte vara några problem att hitta några till där va?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Har efter lite uträkningar kommit fram till att jag sparar 1,5kg om jag byter ut den grova 50mm2 kabeln som går genom hela bilen mot en 25mm2 istället.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nu har jag bytt kabel och batteri.

På batteriet sparade jag 10,85kg
Och på kabeln 1325g men då har jag räknat med snabbkopplingen jag monterat för att kunna starta med extra batteri.

Bild
Bild
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Uh, batteriet, vad är det för storlek på det? och var handlar man sådana? Behöver ett riktigt litet till calibran min.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

ERnsT skrev:Uh, batteriet, vad är det för storlek på det? och var handlar man sådana? Behöver ett riktigt litet till calibran min.
Här köpte jag det.
http://rallyimport.jetshop.se/
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Har nu vägt lite grejer och kalkylerat lite.
Originalplåt > Kolfiber
Vinge 7 > 3kg
Front 11,4 > 4kg
Baklucka 9,4 > 8,5kg
Motorhuv 16?? > 3,5kg
Skärmar 7 > 3kg
Totalt 50,8 > 22kg
= 28,8kg mindre. Inte riktigt så bra som jag hoppats. Men än dock viktiga kilon.

Så bilen bör ju nu va nere på cirka 1105kg :D
Fast sen ska mattan tillbaka i bilen och den väger cirka 7kg.
Men isåfall blir det 1112kg med komplett inredning. :thumbsup:
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Stor viktbesparing på bilen! Blir väghållningen mycket bättre eller är det främst vikt/effekt som är vinsten?

Har tanken kommit om du kan ta kilon på egna kroppen också? Typ deffa med bastu dagarna innan eller nåt. :D :wink:
-692-
Skriv svar